Commentaar: Durf gevraagd

‘Wij betalen wat er gevraagd wordt.’ Het zou schippers in crisistijd als muziek in de oren moeten klinken. De transportcoördinator van de E.ON-centrale Krotzenburg windt er in de Schuttevaer geen doekjes om. Hij betaalt marktconform. Van een toptarief boven de 20 euro als het moet, tot minder dan vier euro als het kan. De markt bepaalt.

Vraag je je toch af welke bevrachter schippers aan de bedelstaf brengt… Of zijn het de varende ondernemers zelf die vinden dat er in 2009 ook wel erg veel is gevraagd en het tijd is de stroombetaler tegemoet te komen? Nog een mogelijkheid: met tijdelijk minder schepen kan tegen lagere kosten en efficiënter worden gevaren, zoals het Crisisberaad Binnenvaart beweert om het crisisplan er bij de NMa door te slepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Commentaar: Durf gevraagd | Schuttevaer.nl

Commentaar: Durf gevraagd

‘Wij betalen wat er gevraagd wordt.’ Het zou schippers in crisistijd als muziek in de oren moeten klinken. De transportcoördinator van de E.ON-centrale Krotzenburg windt er in de Schuttevaer geen doekjes om. Hij betaalt marktconform. Van een toptarief boven de 20 euro als het moet, tot minder dan vier euro als het kan. De markt bepaalt.

Vraag je je toch af welke bevrachter schippers aan de bedelstaf brengt… Of zijn het de varende ondernemers zelf die vinden dat er in 2009 ook wel erg veel is gevraagd en het tijd is de stroombetaler tegemoet te komen? Nog een mogelijkheid: met tijdelijk minder schepen kan tegen lagere kosten en efficiënter worden gevaren, zoals het Crisisberaad Binnenvaart beweert om het crisisplan er bij de NMa door te slepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer