‘Crisisberaad Binnenvaart heeft lastige klus’

Het Crisisberaad Binnenvaart heeft volgens EVO-beleidsadviseur Rink-Jan Slotema een heel erg lastige klus om de crisis in de binnenvaart te lijf te gaan. Hij blijft samen met de NMa goed in de gaten houden wat het Crisisberaad gaat doen.

Vrijdagochtend werd bekend dat de verladers de mededingingsautoriteit NMa inschakelden om prijsafspraken van het Samen Sterk Team tegen te gaan. ‘Wij hebben nu een signaal afgegeven, en de NMa zit op het vinkentouw als het om de binnenvaart gaat. Wij blijven ervoor waken dat er in geen enkele modaliteit onderlinge afspraken worden gemaakt die de prijzen verhogen of die niet NMa-bestendig zijn. Wat betreft het maken van pools in de binnenvaart, moeten wij kijken of dat mag. En dan nog. Het lijkt mij dweilen met de kraan open. Er komen de komende tijd nog 200 nieuwe binnenvaartschepen bij. Het wordt dus heel erg lastig voor het Crisisberaad. Samenwerkingsverbanden kunnen misschien wel als de NMa dat toestaat, maar het blijft bijna een duivels dilemma.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Gij zult niet stelen is inderdaad het zevende gebod en wordt direkt daarna gevolgd door GIJ ZULT GEEN VALSE GETUIGENIS AFLEGGEN.
    Ik heb trouwens niet gezegd, dat je iets verkeerd deed, dus hoef je niet je handen in onschuld te wassen; ik heb alleen gezegd dat het wellicht beter is eerst even na te denken voor (vals) te beschuldigen. Deze hele crisis heeft de schipperij helaas mede aan zichzelf te danken.

    Geplaatst door: ex bevrachter in wording op
  • dat is het zelfde als de tien geboden na leven ex bevrachter, GIJ ZULT NIET STELEN maar van de schipper mag je altijd een klein beetje pikken.ik was mijn handen in onschuld,wij doen toch niets verkeerd ga zo door.

    Geplaatst door: schipper te voet op
  • Het lijkt mij heerlijk schipper te zijn: het ligt nooit aan jezelf, maar altijd aan de bank, de makelaar of de bevrachter. Alleen al uit de simpele feiten, dat de statuten voor iedereen te lezen zijn en de NMa al lang geleden, op uitnodiging van de club, op bezoek is geweest, blijkt dat er weinig ‘verkeerds’ besproken wordt. Misschien de volgende keer eerst even nadenken alvorens te beschuldigen of misschien, nog beter, ook even bij jezelf te rade gaan.

    Geplaatst door: ex bevrachter in wording op
  • die bevrachters zien het liefst een zooitje schepen kapot gaan die kopen ze dan voor een prikkie op zetten er een ploegje op en hoppa de komende jaren geen last meer van de particulier. gewoojn onderling die lijsten laten rondgaan is de beste manier en tevens niet te controleren door de nma

    Geplaatst door: h op
  • Inderdaad heel leerijk om eens naar http://www.carpocargoclub.nl te gaan kijken en eens kijken wie daar allemaal lid is en vraag je eens af nma wat ze daar elke maand doen zeker geen bloemetjes planten,

    Geplaatst door: E op
  • met alle bababababa
    komt er gewoom een beurs weer die ouden tijden weer

    Geplaatst door: r op
  • geachte schippers(lezers)
    De evo plet voor een vrije markt,dat betekent dus ook dat je zoveel mogelijk vracht mag vragen inplaats van zo min mogelijk , dus schippers als we met ons allen nu gewoon goede vrachten gaan vragen en niet voor minder gaan , laat ze maar onderzoeken of er prijs afspraken zijn want die zijn in feite niet nodig , vraag bijvoorbeeld gewoon 6 of 7 euro naar Manheim , en laat ze het anders maar uit zoeken met hun lading , als ze denken dat het via het spoor of de weg kan , laat ze het maar proberen , zoals het nu gaat veranderd er toch niks , en ga liever ten onder dat je ervoor gestreden hebt en niet voor onder de prijs te varen falliet gaat , damn maar falliet door te liggen , ik wil die koppen wel eens zien maandag als niemand meer reizen aaneemt hoe ze met de handen in het haar zitten , want laat één ding duidelijk zijn als er geen binnevaartschip meer lading gaat vervoeren , dan ligt er een heel groot deel van europa plat , denk dat ze een rolberoerte krijgen in R,dam , gaan ze maar lekker gigantisch veel liggeld betalen aan de zeeschepen die niet optijd leeg gaan komen, de kolencentrale’s in duitsland aan hun laatste restje kolen gaan beginnen , wij hebben meer macht dan wij denken hoor , dat zie je nu wel hoe snel ze naar de NMa rennen, wens iedereen veel wijsheid en sterkte toe.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • Het is nu toch wel duidelijk waar het de EVO om is te doen??!!
    Die vermaledeide partikulieren de nek omdraaien, dat is het engste wat ze willen.

    Geplaatst door: D.W. op
  • De EVO heeft zich van haar slechtste kant laten zien. In plaats van constructief mee te denken over de misstanden in de huidige markt, schakelt zij in een veel te vroeg stadium de NmA in. Uiteraard opereert het Crisisberaad binnen de marges van de Mededingingswet. Dat staat buiten iedere discussie. Maar het is wel heel erg triest om te constateren dat een bedrijfstak die een belangrijke maatschappelijke functie heeft op dit moment als het aan de leden van de EVO ligt, de nek wordt omgedraaid. En dat EVO zich hoogst onverantwoordelijk opstelt zal de verhoudingen niet verbeteren. Inderdaad zullen wij er alles aan doen om overtredingen van de mededingingswet door EVO leden aan te tonen. Triest om te constateren dat er in elf jaar geliberaliseerde markt wat EVO betreft nog steeds niets veranderd is.

    Geplaatst door: Erik van Toor – Kantoor Binnenvaart op
  • geen prijsafspraken? maar evo jullie weten heel goed dat de schippers niet onder de kostprijs mogen varen, en jullie verdommen het dat in orde te maken wel bla-bla maar niet jullie verantwoordelijkheidnemen, als het erop aan komt zijn jullie dus de schuldige van deze wantoestand.

    Geplaatst door: p.neska op
  • Het kan wel eens worden: NMa heeft lastige klus en EVO en Fenex (met hun stille achterban) vangen bot. Want er zijn nog genoeg manieren om de gelegde basis onoverzichtelijk en onopvallend te blijven handhaven en uit te breiden.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Ze zijn wel erg bang daar bij de evo en bij de bevrachters dat ze voor de grote vergaderingen al beginnen te creigen met de NMA.
    Ik zou zeggen “laat maar komen” of gaan we in “goed”overleg met de ontvanger/verlader om te zorgen voor een goede toekomst voor beide partijen,aan de binnenvaart zal het niet liggen.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Volgens mij gaat het HEEL spannend worden,de komende tijd.

    Geplaatst door: Carina op
  • volgens mij wordt het tijd dat de NMA ingeschakeld word door de bonden om de bevrachting eens na te gaan.want die klopt al jaren niet als het over samen werking en prijsafspraken gaat. kijk maar eens op http://www.carpecargoclub.nl doe u voordeel er mee en trek u eigen conclusie lees de statuten maar eens dan een ieder genoeg

    Geplaatst door: schipper te voet op

Reageer

‘Crisisberaad Binnenvaart heeft lastige klus’ | Schuttevaer.nl

‘Crisisberaad Binnenvaart heeft lastige klus’

Het Crisisberaad Binnenvaart heeft volgens EVO-beleidsadviseur Rink-Jan Slotema een heel erg lastige klus om de crisis in de binnenvaart te lijf te gaan. Hij blijft samen met de NMa goed in de gaten houden wat het Crisisberaad gaat doen.

Vrijdagochtend werd bekend dat de verladers de mededingingsautoriteit NMa inschakelden om prijsafspraken van het Samen Sterk Team tegen te gaan. ‘Wij hebben nu een signaal afgegeven, en de NMa zit op het vinkentouw als het om de binnenvaart gaat. Wij blijven ervoor waken dat er in geen enkele modaliteit onderlinge afspraken worden gemaakt die de prijzen verhogen of die niet NMa-bestendig zijn. Wat betreft het maken van pools in de binnenvaart, moeten wij kijken of dat mag. En dan nog. Het lijkt mij dweilen met de kraan open. Er komen de komende tijd nog 200 nieuwe binnenvaartschepen bij. Het wordt dus heel erg lastig voor het Crisisberaad. Samenwerkingsverbanden kunnen misschien wel als de NMa dat toestaat, maar het blijft bijna een duivels dilemma.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Gij zult niet stelen is inderdaad het zevende gebod en wordt direkt daarna gevolgd door GIJ ZULT GEEN VALSE GETUIGENIS AFLEGGEN.
    Ik heb trouwens niet gezegd, dat je iets verkeerd deed, dus hoef je niet je handen in onschuld te wassen; ik heb alleen gezegd dat het wellicht beter is eerst even na te denken voor (vals) te beschuldigen. Deze hele crisis heeft de schipperij helaas mede aan zichzelf te danken.

    Geplaatst door: ex bevrachter in wording op
  • dat is het zelfde als de tien geboden na leven ex bevrachter, GIJ ZULT NIET STELEN maar van de schipper mag je altijd een klein beetje pikken.ik was mijn handen in onschuld,wij doen toch niets verkeerd ga zo door.

    Geplaatst door: schipper te voet op
  • Het lijkt mij heerlijk schipper te zijn: het ligt nooit aan jezelf, maar altijd aan de bank, de makelaar of de bevrachter. Alleen al uit de simpele feiten, dat de statuten voor iedereen te lezen zijn en de NMa al lang geleden, op uitnodiging van de club, op bezoek is geweest, blijkt dat er weinig ‘verkeerds’ besproken wordt. Misschien de volgende keer eerst even nadenken alvorens te beschuldigen of misschien, nog beter, ook even bij jezelf te rade gaan.

    Geplaatst door: ex bevrachter in wording op
  • die bevrachters zien het liefst een zooitje schepen kapot gaan die kopen ze dan voor een prikkie op zetten er een ploegje op en hoppa de komende jaren geen last meer van de particulier. gewoojn onderling die lijsten laten rondgaan is de beste manier en tevens niet te controleren door de nma

    Geplaatst door: h op
  • Inderdaad heel leerijk om eens naar http://www.carpocargoclub.nl te gaan kijken en eens kijken wie daar allemaal lid is en vraag je eens af nma wat ze daar elke maand doen zeker geen bloemetjes planten,

    Geplaatst door: E op
  • met alle bababababa
    komt er gewoom een beurs weer die ouden tijden weer

    Geplaatst door: r op
  • geachte schippers(lezers)
    De evo plet voor een vrije markt,dat betekent dus ook dat je zoveel mogelijk vracht mag vragen inplaats van zo min mogelijk , dus schippers als we met ons allen nu gewoon goede vrachten gaan vragen en niet voor minder gaan , laat ze maar onderzoeken of er prijs afspraken zijn want die zijn in feite niet nodig , vraag bijvoorbeeld gewoon 6 of 7 euro naar Manheim , en laat ze het anders maar uit zoeken met hun lading , als ze denken dat het via het spoor of de weg kan , laat ze het maar proberen , zoals het nu gaat veranderd er toch niks , en ga liever ten onder dat je ervoor gestreden hebt en niet voor onder de prijs te varen falliet gaat , damn maar falliet door te liggen , ik wil die koppen wel eens zien maandag als niemand meer reizen aaneemt hoe ze met de handen in het haar zitten , want laat één ding duidelijk zijn als er geen binnevaartschip meer lading gaat vervoeren , dan ligt er een heel groot deel van europa plat , denk dat ze een rolberoerte krijgen in R,dam , gaan ze maar lekker gigantisch veel liggeld betalen aan de zeeschepen die niet optijd leeg gaan komen, de kolencentrale’s in duitsland aan hun laatste restje kolen gaan beginnen , wij hebben meer macht dan wij denken hoor , dat zie je nu wel hoe snel ze naar de NMa rennen, wens iedereen veel wijsheid en sterkte toe.

    Geplaatst door: ag bosma op
  • Het is nu toch wel duidelijk waar het de EVO om is te doen??!!
    Die vermaledeide partikulieren de nek omdraaien, dat is het engste wat ze willen.

    Geplaatst door: D.W. op
  • De EVO heeft zich van haar slechtste kant laten zien. In plaats van constructief mee te denken over de misstanden in de huidige markt, schakelt zij in een veel te vroeg stadium de NmA in. Uiteraard opereert het Crisisberaad binnen de marges van de Mededingingswet. Dat staat buiten iedere discussie. Maar het is wel heel erg triest om te constateren dat een bedrijfstak die een belangrijke maatschappelijke functie heeft op dit moment als het aan de leden van de EVO ligt, de nek wordt omgedraaid. En dat EVO zich hoogst onverantwoordelijk opstelt zal de verhoudingen niet verbeteren. Inderdaad zullen wij er alles aan doen om overtredingen van de mededingingswet door EVO leden aan te tonen. Triest om te constateren dat er in elf jaar geliberaliseerde markt wat EVO betreft nog steeds niets veranderd is.

    Geplaatst door: Erik van Toor – Kantoor Binnenvaart op
  • geen prijsafspraken? maar evo jullie weten heel goed dat de schippers niet onder de kostprijs mogen varen, en jullie verdommen het dat in orde te maken wel bla-bla maar niet jullie verantwoordelijkheidnemen, als het erop aan komt zijn jullie dus de schuldige van deze wantoestand.

    Geplaatst door: p.neska op
  • Het kan wel eens worden: NMa heeft lastige klus en EVO en Fenex (met hun stille achterban) vangen bot. Want er zijn nog genoeg manieren om de gelegde basis onoverzichtelijk en onopvallend te blijven handhaven en uit te breiden.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Ze zijn wel erg bang daar bij de evo en bij de bevrachters dat ze voor de grote vergaderingen al beginnen te creigen met de NMA.
    Ik zou zeggen “laat maar komen” of gaan we in “goed”overleg met de ontvanger/verlader om te zorgen voor een goede toekomst voor beide partijen,aan de binnenvaart zal het niet liggen.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Volgens mij gaat het HEEL spannend worden,de komende tijd.

    Geplaatst door: Carina op
  • volgens mij wordt het tijd dat de NMA ingeschakeld word door de bonden om de bevrachting eens na te gaan.want die klopt al jaren niet als het over samen werking en prijsafspraken gaat. kijk maar eens op http://www.carpecargoclub.nl doe u voordeel er mee en trek u eigen conclusie lees de statuten maar eens dan een ieder genoeg

    Geplaatst door: schipper te voet op

Reageer