Gelderland wacht lang met studie Apeldoorns Kanaal

Gedeputeerde staten van Gelderland zijn nog niet begonnen met hun onderzoek naar de planologische, economische, ecologische en financiële haalbaarheid van het bevaarbaar maken van het Apeldoorns Kanaal. In april is in een motie van ChristenUnie, VVD, CDA en D66 in Provinciale Staten vastgelegd dat die studie medio oktober klaar moet zijn.

De stichting Apeldoorns Kanaal (SAK) signaleert dit in haar nieuwsbrief. De stichting is blij dat Vitens in een milieueffectrapportage voor winning van drinkwater uit het eerste pand van het Apeldoorns Kanaal zegt, dat ‘de plannen voor bevaarbaarheid niet onverenigbaar worden geacht met een drinkwaterfunctie van het kanaal, mits de waterkwaliteit niet verslechtert en risico’s op calamiteiten voldoende beheersbaar zijn. De schutverliezen moeten echter wel tot een uiterst minimum worden beperkt. De bouw van een innamepunt voor infiltratiewater in de kanaaloever  zal geen belemmering vormen voor passerende boten’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Gelderland wacht lang met studie Apeldoorns Kanaal | Schuttevaer.nl

Gelderland wacht lang met studie Apeldoorns Kanaal

Gedeputeerde staten van Gelderland zijn nog niet begonnen met hun onderzoek naar de planologische, economische, ecologische en financiële haalbaarheid van het bevaarbaar maken van het Apeldoorns Kanaal. In april is in een motie van ChristenUnie, VVD, CDA en D66 in Provinciale Staten vastgelegd dat die studie medio oktober klaar moet zijn.

De stichting Apeldoorns Kanaal (SAK) signaleert dit in haar nieuwsbrief. De stichting is blij dat Vitens in een milieueffectrapportage voor winning van drinkwater uit het eerste pand van het Apeldoorns Kanaal zegt, dat ‘de plannen voor bevaarbaarheid niet onverenigbaar worden geacht met een drinkwaterfunctie van het kanaal, mits de waterkwaliteit niet verslechtert en risico’s op calamiteiten voldoende beheersbaar zijn. De schutverliezen moeten echter wel tot een uiterst minimum worden beperkt. De bouw van een innamepunt voor infiltratiewater in de kanaaloever  zal geen belemmering vormen voor passerende boten’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer