Crisisberaad laat NEA effecten crisis binnenvaart onderzoeken

Het Crisisberaad Binnenvaart heeft het onderzoeksbureau NEA opdracht gegeven om na te gaan wat de effecten van de crisis op de korte en de lange termijn voor de binnenvaart zijn. Het Crisisberaad wil onder andere weten hoe groot de huidige
overcapaciteit is en hoe de verhouding tussen vraag en aanbod van scheepsruimte en lading zich de komende jaren zou kunnen ontwikkelen, afhankelijk van de ontwikkeling van de economie.

Het Crisisberaad verwacht de uitkomsten van dit onderzoek binnen enkele weken en wil 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Beste Eric,

    Als je maatregelen wilt, zul je beslagen ten ijs moeten komen. Met zomaar roepen dat er overcapaciteit is krijg je geen handen op elkaar. De eerste vraag zal zijn: hoe groot is die overcapaciteit dan en hoelang heb je er naar verwachting mee te maken. Toerbeurten met bodemtarieven zijn absoluut geen probleem. je spreekt “gewoon” met een aantal collega’s af dat je samenwerkt en dat je de beschikbare lading onderling verdeelt. In samenwerkingsverbanden tot 500.000 ton mag je gewoon prijsafspraken maken. Wettelijke toerbeurten zijn een ander verhaal. 27 lidstaten moeten daarmee instemmen en dat heb je niet snel voor elkaar.
    Je schrijft:
    “Het enige waar de binnenvaart bang voor is, is een toerbeurt met bodemtarieven, daarom wordt er vanalles verzonnen om deze maatregel zo lang mogelijk uit te stellen.” Ik durf het anders te stellen: Het enige waar de binnenvaart bang voor is samenwerken met anderen, daarom wordt er vanalles verzonnen om deze maatregel zo lang mogelijk uit te stellen.
    Ondernemen in goede tijden kan iedereen.
    Doe je suggestie op http://www.crisisberaadbinnenvaart.nl

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • wat is de overeenkomst tussen eenheid in de binnenvaart en sinterklaas??

    van beiden is het bestaan tot dusver nog niet bewezen

    Geplaatst door: john op
  • Ik ben geen NEA maar zie wel dat op dit moment de overcapaciteit enorm is.
    En dan vooral bij de grote schepen.
    De vraag naar schepen is minimaal en het aanbod enorm, sterker nog, het aanbod wordt iedere week groter.
    En dat groter worden van het aanbod gaat nog wel een poosje door, al die nieuwe aanbieders willen meedoen met vechten om het geringe beetje werk dat er is. Voor elke prijs, nou ja prijs???
    Zelfs als er weer verbetering komt zal het nog wel even duren voor iedereen weer gewoon voor normale tarieven kan gaan varen.
    Ik verzin dit in 5 minuten, niet in weken zoals de NEA maar goed, die zitten achter een buro en hebben waarschijnlijk meer tijd nodig.
    En dan moeten er nog wettelijke maatregelen verzonnen worden.
    Laten we tijdens dat verzinnen vooral de mededingingswetgeving niet voor het hoofd stoten.
    Alsof er nergens prijsafspraken zijn en dat mag allemaal wel.
    Het enige waar de binnenvaart bang voor is is een toerbeurt met bodemtarieven, daarom wordt er vanalles verzonnen om deze maatregel zo lang mogelijk uit te stellen.
    Heb lef, wees niet zo egoistisch en gun jezelf en je buren een belegde boterham.
    Bodemtarieven!!!
    Want het is bewezen dat we absoluut geen ondernemers meer zijn.

    Geplaatst door: Eric op
  • Een tijd geleden was er ook crisis en veel ellende, er was erge echte armoede.
    In die tijd was de enige oplossing een toerbeurt met bodemtarieven.
    En die heeft geholpen.
    Het zou zo maar eens kunnen dat dat systeem in deze crisis ook helpt.
    Misschien voelt men zich geen echte ondernemer als er toerbeurt is maar de meeste ondernemers van nu zijn naar mijn bescheiden mening ook niet goed bezig, bewijzen zelfs dat ze zonder hulp niet verder kunnen.
    Hulp is dus nodig maar dan wel op een eerlijke manier voor iedereen.

    Geplaatst door: Anja op
  • Vermits we het zelf niet kunnen, laat ons dan hopen dat de waterstand voor capaciteitsreductie gaat zorgen.

    Geplaatst door: Fabian op
  • In elk geval goed om te horen dat jullie allemaal vinden dat er ‘iets’ moet gebeuren, helaas minder goed om te lezen dat jullie allemaal de welbekende conclusie blijven trekken zonder dat er iemand opstaat en de leiding neemt.

    Lach me rot hier aan de wal, ga zo door.

    Geplaatst door: bastiaan verster op
  • ik ben het met adri eens er wordt veel gepraat maar dan blijft het dan ook bij maar ja dat was wel te verwachten

    Geplaatst door: peter op
  • Erik, het enige wat op korte termijn werkt is gewoon allemaal vrijwillig tegen de kant,ik denk dat er dan aan de andere kant ook wel gereageerd word,we hebben meer macht als we denken maar dan moeten we die ook gebruiken!Of we nu 2 of 3 weken op een hele slechte reis moeten wachten of gewoon stil liggen maakt volgens mij niets uit,en als het grootste gedeelte hier aan mee zou doen kunnen de overige eigenheimers het werk heus niet aan!

    Geplaatst door: Adri op
  • tja overal hoor en lees ik over faillisementen! alleen binnenvaart faillisementen heb ik nog niks van gehoord! zijn wij dan echt zo een sterke bedrijfstak?

    Geplaatst door: Nelis op
  • Adri, je schrijft: “er moet zo snel mogelijk iets gebeuren”. Wat moet er volgens jou gebeuren?

    Geplaatst door: Erik op
  • Op deze manier gaan we de Den-Haag achterna,onderzoek hier en een enquete daar,veel lullen en weinig doen!Als de uitkomst net zo betrouwbaar is als de cijfers van het C.B.S gaan we nog jaren op deze voet verder,want wanneer je niet meer dan 17% verlies hebt is er toch niets aan de hand.Er moet zo snel mogelijk wat gedaan worden,als men niet wil inzien dat het zo niet langer kan dan is men stekeblind, en aan kant van de verladers lacht men zich rot om ons gestuntel,want hoe langer het duurt des te beter!

    Geplaatst door: Adri op
  • Ja dat is waar,er zijn inderdaad zeker een paar rotte appels in de vaart,en helaas ook grote ( ondernemers? ) met meerdre schepen en 100% financiering op basis van lucht ( overwaarde ).
    ?

    Geplaatst door: johan op
  • nee johan dit is geen concurentie dit is valse concurrentie aangezien banken geld blijven pompen in bedrijven die allang niet meer levensvatbaar zijn. en de mensen met eigen kapitaal zijn dus de … was er maar een normale concurrentie dan hadden de rotte appels allang uit de markt gevallen.

    Geplaatst door: optimist op
  • De sterkste zal winnen,dat is het leven,dat is het ondernemersschap,concurrentie.

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Zolang de ondernemers van grote schepen niet actief (gezamenlijk) in actie komen word er niets bereikt.Deze categorie heeft de macht? Maakt er gebruik van! je kan de kool en geit niet sparen.Kool verrot en geit dood.Als een enkeling het voor de meerderheid verpest moet die zich aanpassen of gestopt worden!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dit is kompleet zinloos kost ook alleen maar geld waar niemand wat aan heeft.

    Geplaatst door: een varensman op

Reageer

Crisisberaad laat NEA effecten crisis binnenvaart onderzoeken | Schuttevaer.nl

Crisisberaad laat NEA effecten crisis binnenvaart onderzoeken

Het Crisisberaad Binnenvaart heeft het onderzoeksbureau NEA opdracht gegeven om na te gaan wat de effecten van de crisis op de korte en de lange termijn voor de binnenvaart zijn. Het Crisisberaad wil onder andere weten hoe groot de huidige
overcapaciteit is en hoe de verhouding tussen vraag en aanbod van scheepsruimte en lading zich de komende jaren zou kunnen ontwikkelen, afhankelijk van de ontwikkeling van de economie.

Het Crisisberaad verwacht de uitkomsten van dit onderzoek binnen enkele weken en wil 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Beste Eric,

    Als je maatregelen wilt, zul je beslagen ten ijs moeten komen. Met zomaar roepen dat er overcapaciteit is krijg je geen handen op elkaar. De eerste vraag zal zijn: hoe groot is die overcapaciteit dan en hoelang heb je er naar verwachting mee te maken. Toerbeurten met bodemtarieven zijn absoluut geen probleem. je spreekt “gewoon” met een aantal collega’s af dat je samenwerkt en dat je de beschikbare lading onderling verdeelt. In samenwerkingsverbanden tot 500.000 ton mag je gewoon prijsafspraken maken. Wettelijke toerbeurten zijn een ander verhaal. 27 lidstaten moeten daarmee instemmen en dat heb je niet snel voor elkaar.
    Je schrijft:
    “Het enige waar de binnenvaart bang voor is, is een toerbeurt met bodemtarieven, daarom wordt er vanalles verzonnen om deze maatregel zo lang mogelijk uit te stellen.” Ik durf het anders te stellen: Het enige waar de binnenvaart bang voor is samenwerken met anderen, daarom wordt er vanalles verzonnen om deze maatregel zo lang mogelijk uit te stellen.
    Ondernemen in goede tijden kan iedereen.
    Doe je suggestie op http://www.crisisberaadbinnenvaart.nl

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • wat is de overeenkomst tussen eenheid in de binnenvaart en sinterklaas??

    van beiden is het bestaan tot dusver nog niet bewezen

    Geplaatst door: john op
  • Ik ben geen NEA maar zie wel dat op dit moment de overcapaciteit enorm is.
    En dan vooral bij de grote schepen.
    De vraag naar schepen is minimaal en het aanbod enorm, sterker nog, het aanbod wordt iedere week groter.
    En dat groter worden van het aanbod gaat nog wel een poosje door, al die nieuwe aanbieders willen meedoen met vechten om het geringe beetje werk dat er is. Voor elke prijs, nou ja prijs???
    Zelfs als er weer verbetering komt zal het nog wel even duren voor iedereen weer gewoon voor normale tarieven kan gaan varen.
    Ik verzin dit in 5 minuten, niet in weken zoals de NEA maar goed, die zitten achter een buro en hebben waarschijnlijk meer tijd nodig.
    En dan moeten er nog wettelijke maatregelen verzonnen worden.
    Laten we tijdens dat verzinnen vooral de mededingingswetgeving niet voor het hoofd stoten.
    Alsof er nergens prijsafspraken zijn en dat mag allemaal wel.
    Het enige waar de binnenvaart bang voor is is een toerbeurt met bodemtarieven, daarom wordt er vanalles verzonnen om deze maatregel zo lang mogelijk uit te stellen.
    Heb lef, wees niet zo egoistisch en gun jezelf en je buren een belegde boterham.
    Bodemtarieven!!!
    Want het is bewezen dat we absoluut geen ondernemers meer zijn.

    Geplaatst door: Eric op
  • Een tijd geleden was er ook crisis en veel ellende, er was erge echte armoede.
    In die tijd was de enige oplossing een toerbeurt met bodemtarieven.
    En die heeft geholpen.
    Het zou zo maar eens kunnen dat dat systeem in deze crisis ook helpt.
    Misschien voelt men zich geen echte ondernemer als er toerbeurt is maar de meeste ondernemers van nu zijn naar mijn bescheiden mening ook niet goed bezig, bewijzen zelfs dat ze zonder hulp niet verder kunnen.
    Hulp is dus nodig maar dan wel op een eerlijke manier voor iedereen.

    Geplaatst door: Anja op
  • Vermits we het zelf niet kunnen, laat ons dan hopen dat de waterstand voor capaciteitsreductie gaat zorgen.

    Geplaatst door: Fabian op
  • In elk geval goed om te horen dat jullie allemaal vinden dat er ‘iets’ moet gebeuren, helaas minder goed om te lezen dat jullie allemaal de welbekende conclusie blijven trekken zonder dat er iemand opstaat en de leiding neemt.

    Lach me rot hier aan de wal, ga zo door.

    Geplaatst door: bastiaan verster op
  • ik ben het met adri eens er wordt veel gepraat maar dan blijft het dan ook bij maar ja dat was wel te verwachten

    Geplaatst door: peter op
  • Erik, het enige wat op korte termijn werkt is gewoon allemaal vrijwillig tegen de kant,ik denk dat er dan aan de andere kant ook wel gereageerd word,we hebben meer macht als we denken maar dan moeten we die ook gebruiken!Of we nu 2 of 3 weken op een hele slechte reis moeten wachten of gewoon stil liggen maakt volgens mij niets uit,en als het grootste gedeelte hier aan mee zou doen kunnen de overige eigenheimers het werk heus niet aan!

    Geplaatst door: Adri op
  • tja overal hoor en lees ik over faillisementen! alleen binnenvaart faillisementen heb ik nog niks van gehoord! zijn wij dan echt zo een sterke bedrijfstak?

    Geplaatst door: Nelis op
  • Adri, je schrijft: “er moet zo snel mogelijk iets gebeuren”. Wat moet er volgens jou gebeuren?

    Geplaatst door: Erik op
  • Op deze manier gaan we de Den-Haag achterna,onderzoek hier en een enquete daar,veel lullen en weinig doen!Als de uitkomst net zo betrouwbaar is als de cijfers van het C.B.S gaan we nog jaren op deze voet verder,want wanneer je niet meer dan 17% verlies hebt is er toch niets aan de hand.Er moet zo snel mogelijk wat gedaan worden,als men niet wil inzien dat het zo niet langer kan dan is men stekeblind, en aan kant van de verladers lacht men zich rot om ons gestuntel,want hoe langer het duurt des te beter!

    Geplaatst door: Adri op
  • Ja dat is waar,er zijn inderdaad zeker een paar rotte appels in de vaart,en helaas ook grote ( ondernemers? ) met meerdre schepen en 100% financiering op basis van lucht ( overwaarde ).
    ?

    Geplaatst door: johan op
  • nee johan dit is geen concurentie dit is valse concurrentie aangezien banken geld blijven pompen in bedrijven die allang niet meer levensvatbaar zijn. en de mensen met eigen kapitaal zijn dus de … was er maar een normale concurrentie dan hadden de rotte appels allang uit de markt gevallen.

    Geplaatst door: optimist op
  • De sterkste zal winnen,dat is het leven,dat is het ondernemersschap,concurrentie.

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Zolang de ondernemers van grote schepen niet actief (gezamenlijk) in actie komen word er niets bereikt.Deze categorie heeft de macht? Maakt er gebruik van! je kan de kool en geit niet sparen.Kool verrot en geit dood.Als een enkeling het voor de meerderheid verpest moet die zich aanpassen of gestopt worden!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dit is kompleet zinloos kost ook alleen maar geld waar niemand wat aan heeft.

    Geplaatst door: een varensman op

Reageer