Wallonië weigert brug te verhogen

De brug van Comines wordt voorlopig niet verhoogd voor de containervaart.

Wallonië weigert namelijk een passage voor vrachtauto’s onder de oprit van de brug te financieren, wat voor de Franse vaarwegbeheerder VNF een voorwaarde was om met de werkzaamheden te beginnen. Wallonië weigert om drie redenen. Op de eerste plaats zou Frankrijk als tegenprestatie bijdragen aan het uitbaggeren van het Canal Pommeroeul-Condé, maar dit project lijkt op dood spoor te staan. Ten tweede zijn er binnenkort verkiezingen in België en deze uitgave van 1,15 miljoen zou moeilijk te verkopen zijn bij de kiezers. Tenslotte zou de brugverhoging wel goed zijn voor de Franse en de Vlaamse economie, maar niet voor de Waalse. De heropening van het Canal Pommeroeul-Condé zou daarentegen wel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de binnenvaart in Wallonië. Uit het al zeventien jaar gesloten Canal Pommeroeul-Condé moet zo’n 1,8 miljoen ton slib worden verwijderd. In Frankrijk wordt druk gediscussieerd wat daarmee moet gebeuren. VNF wil dit het liefst het opslaan in depots, die daarna worden beplant. Omwonenden vrezen voor vervuiling en geven de voorkeur aan ‘comprimering’. (AvO)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wallonië weigert brug te verhogen | Schuttevaer.nl

Wallonië weigert brug te verhogen

De brug van Comines wordt voorlopig niet verhoogd voor de containervaart.

Wallonië weigert namelijk een passage voor vrachtauto’s onder de oprit van de brug te financieren, wat voor de Franse vaarwegbeheerder VNF een voorwaarde was om met de werkzaamheden te beginnen. Wallonië weigert om drie redenen. Op de eerste plaats zou Frankrijk als tegenprestatie bijdragen aan het uitbaggeren van het Canal Pommeroeul-Condé, maar dit project lijkt op dood spoor te staan. Ten tweede zijn er binnenkort verkiezingen in België en deze uitgave van 1,15 miljoen zou moeilijk te verkopen zijn bij de kiezers. Tenslotte zou de brugverhoging wel goed zijn voor de Franse en de Vlaamse economie, maar niet voor de Waalse. De heropening van het Canal Pommeroeul-Condé zou daarentegen wel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de binnenvaart in Wallonië. Uit het al zeventien jaar gesloten Canal Pommeroeul-Condé moet zo’n 1,8 miljoen ton slib worden verwijderd. In Frankrijk wordt druk gediscussieerd wat daarmee moet gebeuren. VNF wil dit het liefst het opslaan in depots, die daarna worden beplant. Omwonenden vrezen voor vervuiling en geven de voorkeur aan ‘comprimering’. (AvO)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer