Verladers schermen met NMa

Verladersorganisatie EVO houdt goed in de gaten met welke crisismaatregelen de binnenvaartorganisaties komen om de marktsituatie in de binnenvaart te verbeteren. De EVO stelt dat de maatregelen niet mogen leiden tot verstoring van de concurrentie in de markt en dreigt alvast met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

In de eerste plannen van de sociaal-economische bonden wordt, naast een verruiming van de staatsgarantie, gesproken over een oplegregeling en een vrijwillige toerbeurt waarin de lading wordt verdeeld. EVO-beleidsadviseur Rink Jan Slotema is stellig over wat wel en niet kan. ‘Staatssecretaris Huizinga was er ook heel erg duidelijk over. Er kan geen sprake zijn van minimumprijzen. En ook de terugkeer van de toerbeurt is onmogelijk. Dat kan niet meer en dat moet je ook niet willen. Wij hebben nu een vrije markt en dat moet zo blijven. Als de toerbeurt was blijven bestaan, dan was er heel veel lading van het water naar de weg gegaan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Verladers schermen met NMa | Schuttevaer.nl

Verladers schermen met NMa

Verladersorganisatie EVO houdt goed in de gaten met welke crisismaatregelen de binnenvaartorganisaties komen om de marktsituatie in de binnenvaart te verbeteren. De EVO stelt dat de maatregelen niet mogen leiden tot verstoring van de concurrentie in de markt en dreigt alvast met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

In de eerste plannen van de sociaal-economische bonden wordt, naast een verruiming van de staatsgarantie, gesproken over een oplegregeling en een vrijwillige toerbeurt waarin de lading wordt verdeeld. EVO-beleidsadviseur Rink Jan Slotema is stellig over wat wel en niet kan. ‘Staatssecretaris Huizinga was er ook heel erg duidelijk over. Er kan geen sprake zijn van minimumprijzen. En ook de terugkeer van de toerbeurt is onmogelijk. Dat kan niet meer en dat moet je ook niet willen. Wij hebben nu een vrije markt en dat moet zo blijven. Als de toerbeurt was blijven bestaan, dan was er heel veel lading van het water naar de weg gegaan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer