ESO: ‘Veertien uur varen’

De Europese Schippers Organisatie (ESO) ziet een vaartijdreductie tot veertien uur als een begin voor het verminderen van capaciteit in de binnenvaart. Dat is de uitkomst van een overleg van een werkgroep van de ESO afgelopen woensdag.

Om de crisis in de binnenvaart te beteugelen werd verder afgesproken dat de ESO overleg gaat plegen met de Europese Binnenvaartunie (EBU). Op deze manier hopen ze een gezamenlijk standpunt te kunnen formuleren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • mooi al die reakties, in 1975 vroegen we al om max.14 uur werken toen werden we uitgelachen,en als je dat nu doet waar laat je al die schepen overnachten?
    ja voor die chinezen is dat geen probleem die kun je op elkaar stapelen.
    o ja vanochtend om 09.00 uur getracht mijn boekhouder te bellen, die was nog niet op zijn werk, mailtje klaargelegen zou mijn terugbellen, helaas om 16.30 uur nog maar eens vragen antwoord hij was al naar huis.
    wat 14 uur werken!!!!

    Geplaatst door: p neska op
  • Als de bonden of welke organisatie dan ook iets op poten zouden zetten krijg je de nma op je dak,en de overheid heeft helemaal geen belang bij ons, die heeft altijd al de kant van de verladers gekozen.En dat er onderling eenheid komt is een utopie,ik draai al ruim dertig jaar mee en heb nog nooit eenheid gezien.We moeten wachten op betere tijden en dan maar zien wie het overleeft,dat is toch wat men wil met die vrije markt.Alles wat je verzint is vooruit schuiven van een proces dat niet meer te stoppen is.Wie niet horen wil(de) moet maar voelen.

    Geplaatst door: Adri op
  • dit is al eens geprobeerd, wij deden niet mee maar een heleboel schepen hadden een grote stikker met A1 of A2 (weet ik niet meer) op de roef geplakt en die kwam je dan midden in de nacht tegen. zolang ze altijd wel iemand vinden die het goedkoper doet zal er niets veranderen.en personee? met 2 of drie man varen ze ook dag en nacht.

    Geplaatst door: Mark op
  • Moeten we niet een keer gaan leven als normale mensen en gewoon maar max8 uur gaan varen?

    Geplaatst door: goffe op
  • hebben de schippers geen mond om te zeggen dat ze 6 euro naar krotzenburg wilen hebben , maar schuif het maar af op : laagwater of 14 uur varen stillegregelig zondags niet varen enz. willen jullie zo de vracht omhoog krijgen dat gaat je niet lukken, dit is toch een slecht argoment

    Geplaatst door: j.r.e. op
  • Ik vindt het idee op zichzelf niet slecht, want de kleinere vaart tot 85 meter vaart toch niet meer dan 14 uur per dag. En als de grotere dat dan dus ook gaan doen dan heb je gelijk de groep van de grotere tonnages te pakken. Zo breng je een vertraging in de ladingstroom aan en zijn de schepen langer in bedrijf om ergens te komen. Begin nu niet van: ja maar de containervaart, ook die ladingstroom droogt langzaam op. En die zeeschepen in de zeehavens hoeven echt niet te wachten er zijn op het moment van de vertraagde ladingstroom genoeg schepen die dat op kunnen vangen. Zo heeft iedereen een beetje een boterham en worden de lasten verdeelt en krijgen naar mijn idee de grotere schepen verhoudings gewijs ook de grotere klappen en de kleinere de minder grote klappen. Er is 1 bijkomend voordeel er kan weer gezellig gebuurt worden en de sociale contacten kunnen weer persoonlijk onderhouden worden ipv via msn en hyves enz.

    Geplaatst door: P. op
  • Weer zo’n idee gelijk voor de prullenbak net hetzelfde als die stillegregeling of zondags niet meer varen.Ten eerste hoe en wie gaat dit controleren?Ik ben er wel ergens een voorstander van maar dan gelijk voor altijd en niet voor even nu.Ik zie nog altijd 1 ding als grote oplossing en dat is gewoon niet aanpakken aan die prijs maar dan ook iedereen.Nu gaan de prijzen naar beneden tot de bodem is bereikt.Al de rest is ook goed maar niet haalbaar op korte tijd.We moeten allemaal aanvaarden dat er gewoon 50% minder werk is voor het moment.KORTE TIJD VOOR MARKT HOOG TE KRIJGEN IS GEWOON NIET MEER AANPAKKEN AAN DEZE PRIIZEN

    Geplaatst door: richard op
  • Hallo gefrustreerde robert, niks beters te vertellen, ieder dingetje aan grijpen om te mopperen zet geen zoden aan de dijk

    Geplaatst door: P. op
  • Ik vind het best, als ik hetzelfde betaald krijg.
    Of werkt dat zo niet ?

    Nee he,.. zeeschepen die binnen liggen laten we 10 uur wachten ook al zijn we in de buurt.
    Bij de Vopak melden we af als we na 14 uur niet gaan laden want wachtijd is ook bedrijfsbereid.
    Laden en lossen stoppen we halverwege want de tijd zit erop.

    Welke halve gare verzint die regels ?

    Geplaatst door: Robert op
  • ja hoor 14 uur varen krijgen die nieuwbouwer met hun 135 m of koppelverbanden nog meer ruimte .laat den haag maar met een plan komen want die geven toch nutteloos geld weg van de belastingbetalers kijk maar naar de banken miljoen gaan erin en en geven het als bonussen weg ,het spoor krijg ook geld van de overheid als het niet rendabel is dus waarom de binnenvaart niet.kunnen de banken weer 100% financeren voor 135 m en koppelverbanden

    Geplaatst door: bert op
  • Dit is een zeer slecht plan,mwat voor plan ze ook bedenken,het is altijd een slecht plan

    Geplaatst door: johan op
  • Slecht idee hoe wil je dat doen met de mensen die contiinu varen een contract hebben voor continue vaart zeer slecht plan belachelijk gewoon

    Geplaatst door: Henk op
  • Ik vind het helemaal toppie, alleen hebben wij het probleem dat we af en toe na 10 uur s`avonds moeten laden of lossen. Maar varen doen we na die tijd sowieso alleen af en toe op vrijdagavond om een prettig plekje voor het weekend te vinden. Die 14 uur per dag moet toch genoeg zijn lijkt mij

    Geplaatst door: Jip & Janneke op
  • zeeeer goed idee en de mensen die nu dag en nacht moeten varen voor de intrest te kunnen betalen moeten leren beseffen da ze niet dan in een hoek geduwd worden op da manier gaan ook voor hun de vracht prijzen omhoog dus voor hun maakt het niet veel uit en voor de rest kan het alleen maar positief zijn dus sluit je erbij aan anders blijven we discuteren en veranderd er niets en ga je zoizo faiet

    Geplaatst door: frans op
  • Nou dat is een zeer slechte actie,want de mensen die het nu nog goed hebben drijf je weer in een hoekje

    Geplaatst door: piet B op
  • Wij zijn bemand voor B vaart. En toch wil ik meewerken aan A1 vaart . Zelfs nog een stapje verder, zondag stilliggen . Mijn bemanning kan ik niet naar huis sturen of ik moet mijn eigen kinderen op straat zetten .
    Als het van overheidswege een wet wordt zal iedereen er zich moeten aanhouden . De omloopsnelheid wordt langer en iedereen krijgt de mogelijkheid om te varen en de prijzen zullen stillaan stijgen .
    Wel zal er nog andere maatregelen moeten komen, want dit helpt niet genoeg .

    M.A.

    Geplaatst door: M. A. op
  • Laat de mensen maar 14uurtjes varen die denken dat ze het daarmee verbeteren,hoe willen ze je tegen houden?

    Geplaatst door: Robert op
  • Laat eidereen maar eens zijn ding doen en varen hoe hij het zelf wilt,want van dat 14 uren vaart dat kennen we.bv je ligt voor de sluis hel de dag te wachten en tegen de avond mag je gaan schutten,maar je mag niet omdat je al aan je 14 uren zit.en dan heb je nog zoveel van die voorbeelden.ik ben tegen 14 uren vaart

    Geplaatst door: Joske op
  • heb niet een een tachograaf

    Geplaatst door: Robert op
  • Hoe gaan ze dit met het just in time doen, de Containervaart,Tankers enz.
    Ik vaar zelf met een 80.00 mtr. schip waar het niet uitmaakt of de lading er op Dinsdag of Woensdag is heb al een tachograaf dus kan al niet langer als 14 uur behoudens 1 X in de 7 dagen met 2 kapiteins.
    Dus kortom vindt het een prima idee misschien beter een X aantal uren in de week voor bijv. de zand en grindvaart en dat de continuvaart eventueel om de beurt stil kunnen liggen zonder het vervoer in gevaar te brengen.
    Ben zelf verhuurd maar begrijp ook dat dit eens op houd
    een gezonde markt is dus voor iedereen van belang en ga nu eens niet alles afkraken maar breng zelf wat positiefs in of negatiefs mag ook maar kom dan met iets gefundeerd aan.

    Geplaatst door: hagens op
  • Goed plan hoor, maar hebben ze er al over nagedacht waar al die schepen dan moeten liggen want er bestaat nu al een tekort aan ligplaatsen!
    Dan moeten we in ploegendienst gaan varen ofzo om dat probleem weer op te lossen….

    Geplaatst door: Roos op
  • wij varen af en toe nog wel continu maar als wij dan na 22:00 uur varen zijn wij echt een van de weinigen voor de rest ligt bijna iedereen dan al voor anker omdat bijna iedereen al 14 uur vaart om op personeel te besparen dus dit lijkt mij echt een zinloze actie.

    Geplaatst door: jantje op
  • Wat zouden jullie er van denken als we eens massaal 12 uur gaan varen. Van 7 tot 7

    Geplaatst door: Wouter op
  • lekker slapen,wie wil dat nou niet,maar dan wel voor iedereen,en ook voor sluizen en dan niet stiekem een kwartiertje eerder beginnen,dus voor iedereen een elektronisch slot die niet voor 6 uur los gaat,anders wordt het toch niets

    Geplaatst door: herman op

Reageer

ESO: ‘Veertien uur varen’ | Schuttevaer.nl

ESO: ‘Veertien uur varen’

De Europese Schippers Organisatie (ESO) ziet een vaartijdreductie tot veertien uur als een begin voor het verminderen van capaciteit in de binnenvaart. Dat is de uitkomst van een overleg van een werkgroep van de ESO afgelopen woensdag.

Om de crisis in de binnenvaart te beteugelen werd verder afgesproken dat de ESO overleg gaat plegen met de Europese Binnenvaartunie (EBU). Op deze manier hopen ze een gezamenlijk standpunt te kunnen formuleren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • mooi al die reakties, in 1975 vroegen we al om max.14 uur werken toen werden we uitgelachen,en als je dat nu doet waar laat je al die schepen overnachten?
    ja voor die chinezen is dat geen probleem die kun je op elkaar stapelen.
    o ja vanochtend om 09.00 uur getracht mijn boekhouder te bellen, die was nog niet op zijn werk, mailtje klaargelegen zou mijn terugbellen, helaas om 16.30 uur nog maar eens vragen antwoord hij was al naar huis.
    wat 14 uur werken!!!!

    Geplaatst door: p neska op
  • Als de bonden of welke organisatie dan ook iets op poten zouden zetten krijg je de nma op je dak,en de overheid heeft helemaal geen belang bij ons, die heeft altijd al de kant van de verladers gekozen.En dat er onderling eenheid komt is een utopie,ik draai al ruim dertig jaar mee en heb nog nooit eenheid gezien.We moeten wachten op betere tijden en dan maar zien wie het overleeft,dat is toch wat men wil met die vrije markt.Alles wat je verzint is vooruit schuiven van een proces dat niet meer te stoppen is.Wie niet horen wil(de) moet maar voelen.

    Geplaatst door: Adri op
  • dit is al eens geprobeerd, wij deden niet mee maar een heleboel schepen hadden een grote stikker met A1 of A2 (weet ik niet meer) op de roef geplakt en die kwam je dan midden in de nacht tegen. zolang ze altijd wel iemand vinden die het goedkoper doet zal er niets veranderen.en personee? met 2 of drie man varen ze ook dag en nacht.

    Geplaatst door: Mark op
  • Moeten we niet een keer gaan leven als normale mensen en gewoon maar max8 uur gaan varen?

    Geplaatst door: goffe op
  • hebben de schippers geen mond om te zeggen dat ze 6 euro naar krotzenburg wilen hebben , maar schuif het maar af op : laagwater of 14 uur varen stillegregelig zondags niet varen enz. willen jullie zo de vracht omhoog krijgen dat gaat je niet lukken, dit is toch een slecht argoment

    Geplaatst door: j.r.e. op
  • Ik vindt het idee op zichzelf niet slecht, want de kleinere vaart tot 85 meter vaart toch niet meer dan 14 uur per dag. En als de grotere dat dan dus ook gaan doen dan heb je gelijk de groep van de grotere tonnages te pakken. Zo breng je een vertraging in de ladingstroom aan en zijn de schepen langer in bedrijf om ergens te komen. Begin nu niet van: ja maar de containervaart, ook die ladingstroom droogt langzaam op. En die zeeschepen in de zeehavens hoeven echt niet te wachten er zijn op het moment van de vertraagde ladingstroom genoeg schepen die dat op kunnen vangen. Zo heeft iedereen een beetje een boterham en worden de lasten verdeelt en krijgen naar mijn idee de grotere schepen verhoudings gewijs ook de grotere klappen en de kleinere de minder grote klappen. Er is 1 bijkomend voordeel er kan weer gezellig gebuurt worden en de sociale contacten kunnen weer persoonlijk onderhouden worden ipv via msn en hyves enz.

    Geplaatst door: P. op
  • Weer zo’n idee gelijk voor de prullenbak net hetzelfde als die stillegregeling of zondags niet meer varen.Ten eerste hoe en wie gaat dit controleren?Ik ben er wel ergens een voorstander van maar dan gelijk voor altijd en niet voor even nu.Ik zie nog altijd 1 ding als grote oplossing en dat is gewoon niet aanpakken aan die prijs maar dan ook iedereen.Nu gaan de prijzen naar beneden tot de bodem is bereikt.Al de rest is ook goed maar niet haalbaar op korte tijd.We moeten allemaal aanvaarden dat er gewoon 50% minder werk is voor het moment.KORTE TIJD VOOR MARKT HOOG TE KRIJGEN IS GEWOON NIET MEER AANPAKKEN AAN DEZE PRIIZEN

    Geplaatst door: richard op
  • Hallo gefrustreerde robert, niks beters te vertellen, ieder dingetje aan grijpen om te mopperen zet geen zoden aan de dijk

    Geplaatst door: P. op
  • Ik vind het best, als ik hetzelfde betaald krijg.
    Of werkt dat zo niet ?

    Nee he,.. zeeschepen die binnen liggen laten we 10 uur wachten ook al zijn we in de buurt.
    Bij de Vopak melden we af als we na 14 uur niet gaan laden want wachtijd is ook bedrijfsbereid.
    Laden en lossen stoppen we halverwege want de tijd zit erop.

    Welke halve gare verzint die regels ?

    Geplaatst door: Robert op
  • ja hoor 14 uur varen krijgen die nieuwbouwer met hun 135 m of koppelverbanden nog meer ruimte .laat den haag maar met een plan komen want die geven toch nutteloos geld weg van de belastingbetalers kijk maar naar de banken miljoen gaan erin en en geven het als bonussen weg ,het spoor krijg ook geld van de overheid als het niet rendabel is dus waarom de binnenvaart niet.kunnen de banken weer 100% financeren voor 135 m en koppelverbanden

    Geplaatst door: bert op
  • Dit is een zeer slecht plan,mwat voor plan ze ook bedenken,het is altijd een slecht plan

    Geplaatst door: johan op
  • Slecht idee hoe wil je dat doen met de mensen die contiinu varen een contract hebben voor continue vaart zeer slecht plan belachelijk gewoon

    Geplaatst door: Henk op
  • Ik vind het helemaal toppie, alleen hebben wij het probleem dat we af en toe na 10 uur s`avonds moeten laden of lossen. Maar varen doen we na die tijd sowieso alleen af en toe op vrijdagavond om een prettig plekje voor het weekend te vinden. Die 14 uur per dag moet toch genoeg zijn lijkt mij

    Geplaatst door: Jip & Janneke op
  • zeeeer goed idee en de mensen die nu dag en nacht moeten varen voor de intrest te kunnen betalen moeten leren beseffen da ze niet dan in een hoek geduwd worden op da manier gaan ook voor hun de vracht prijzen omhoog dus voor hun maakt het niet veel uit en voor de rest kan het alleen maar positief zijn dus sluit je erbij aan anders blijven we discuteren en veranderd er niets en ga je zoizo faiet

    Geplaatst door: frans op
  • Nou dat is een zeer slechte actie,want de mensen die het nu nog goed hebben drijf je weer in een hoekje

    Geplaatst door: piet B op
  • Wij zijn bemand voor B vaart. En toch wil ik meewerken aan A1 vaart . Zelfs nog een stapje verder, zondag stilliggen . Mijn bemanning kan ik niet naar huis sturen of ik moet mijn eigen kinderen op straat zetten .
    Als het van overheidswege een wet wordt zal iedereen er zich moeten aanhouden . De omloopsnelheid wordt langer en iedereen krijgt de mogelijkheid om te varen en de prijzen zullen stillaan stijgen .
    Wel zal er nog andere maatregelen moeten komen, want dit helpt niet genoeg .

    M.A.

    Geplaatst door: M. A. op
  • Laat de mensen maar 14uurtjes varen die denken dat ze het daarmee verbeteren,hoe willen ze je tegen houden?

    Geplaatst door: Robert op
  • Laat eidereen maar eens zijn ding doen en varen hoe hij het zelf wilt,want van dat 14 uren vaart dat kennen we.bv je ligt voor de sluis hel de dag te wachten en tegen de avond mag je gaan schutten,maar je mag niet omdat je al aan je 14 uren zit.en dan heb je nog zoveel van die voorbeelden.ik ben tegen 14 uren vaart

    Geplaatst door: Joske op
  • heb niet een een tachograaf

    Geplaatst door: Robert op
  • Hoe gaan ze dit met het just in time doen, de Containervaart,Tankers enz.
    Ik vaar zelf met een 80.00 mtr. schip waar het niet uitmaakt of de lading er op Dinsdag of Woensdag is heb al een tachograaf dus kan al niet langer als 14 uur behoudens 1 X in de 7 dagen met 2 kapiteins.
    Dus kortom vindt het een prima idee misschien beter een X aantal uren in de week voor bijv. de zand en grindvaart en dat de continuvaart eventueel om de beurt stil kunnen liggen zonder het vervoer in gevaar te brengen.
    Ben zelf verhuurd maar begrijp ook dat dit eens op houd
    een gezonde markt is dus voor iedereen van belang en ga nu eens niet alles afkraken maar breng zelf wat positiefs in of negatiefs mag ook maar kom dan met iets gefundeerd aan.

    Geplaatst door: hagens op
  • Goed plan hoor, maar hebben ze er al over nagedacht waar al die schepen dan moeten liggen want er bestaat nu al een tekort aan ligplaatsen!
    Dan moeten we in ploegendienst gaan varen ofzo om dat probleem weer op te lossen….

    Geplaatst door: Roos op
  • wij varen af en toe nog wel continu maar als wij dan na 22:00 uur varen zijn wij echt een van de weinigen voor de rest ligt bijna iedereen dan al voor anker omdat bijna iedereen al 14 uur vaart om op personeel te besparen dus dit lijkt mij echt een zinloze actie.

    Geplaatst door: jantje op
  • Wat zouden jullie er van denken als we eens massaal 12 uur gaan varen. Van 7 tot 7

    Geplaatst door: Wouter op
  • lekker slapen,wie wil dat nou niet,maar dan wel voor iedereen,en ook voor sluizen en dan niet stiekem een kwartiertje eerder beginnen,dus voor iedereen een elektronisch slot die niet voor 6 uur los gaat,anders wordt het toch niets

    Geplaatst door: herman op

Reageer