Toezicht vervoer over water verder gestroomlijnd

Het toezicht op het vervoer over water wordt in 2009 verder gestroomlijnd. Dat valt op te maken uit het jaarplan 2009 van de samenwerkende toezichthouders voor de zeehavens van Amsterdam en Rotterdam en de binnenvaart. De diensten willen de toezichtlast voor bedrijven verminderen door meer met elkaar samen te werken en activiteiten beter op elkaar af te stemmen.

Voor het toezicht op scheepslading is in 2008 een convenant gesloten waarin de afspraken over de samenwerking zijn vastgelegd. Ook werden de eerste stapsgewijze afspraken gemaakt over de planning en uitvoering van inspecties en de onderlinge uitwisseling van informatie over inspectieresultaten. Inmiddels is ook de samenwerking geregeld voor de controle op scheepsafval en voor milieu-inspecties op zeeschepen en is er een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van een gezamenlijke risico-analyse en selectie van schepen die voor inspectie in aanmerking komen. Voor de binnenvaart is een risico-top 5 samengesteld. Alle toezichthouders zullen hun programma mede daarop baseren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Toezicht vervoer over water verder gestroomlijnd | Schuttevaer.nl

Toezicht vervoer over water verder gestroomlijnd

Het toezicht op het vervoer over water wordt in 2009 verder gestroomlijnd. Dat valt op te maken uit het jaarplan 2009 van de samenwerkende toezichthouders voor de zeehavens van Amsterdam en Rotterdam en de binnenvaart. De diensten willen de toezichtlast voor bedrijven verminderen door meer met elkaar samen te werken en activiteiten beter op elkaar af te stemmen.

Voor het toezicht op scheepslading is in 2008 een convenant gesloten waarin de afspraken over de samenwerking zijn vastgelegd. Ook werden de eerste stapsgewijze afspraken gemaakt over de planning en uitvoering van inspecties en de onderlinge uitwisseling van informatie over inspectieresultaten. Inmiddels is ook de samenwerking geregeld voor de controle op scheepsafval en voor milieu-inspecties op zeeschepen en is er een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van een gezamenlijke risico-analyse en selectie van schepen die voor inspectie in aanmerking komen. Voor de binnenvaart is een risico-top 5 samengesteld. Alle toezichthouders zullen hun programma mede daarop baseren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer