CBRB wil platform containerbinnenvaart

Het Centraal Bureau voor de Rijn en Binnenvaart heeft het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) gevraagd te komen tot een sturend containerbinnenvaartplatform waarin alle ketenspelers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Op deze manier wil het CBRB de uitstoot van broeikasgassen (CO2) te verminderen.

Volgens het CBRB  staat de containerbinnenvaart de komende jaren voor grote uitdagingen. ‘Zo is voor Maasvlakte II een modal-split verplichting afgesproken’, meldt Robert Tieman van het CBRB. ‘Daarin staat dat 45% van de aan- en afvoer door de binnenvaart moet gebeuren. Dit betekent een verschuiving in de verhouding van het vervoer over de weg, rail en binnenwater. In de afgelopen jaren zijn door vele partijen diverse initiatieven op het gebied van containertransport genomen. Doordat deze losstonden van elkaar hebben ze vooralsnog niet tot de gewenste resultaten geleid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

CBRB wil platform containerbinnenvaart | Schuttevaer.nl

CBRB wil platform containerbinnenvaart

Het Centraal Bureau voor de Rijn en Binnenvaart heeft het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) gevraagd te komen tot een sturend containerbinnenvaartplatform waarin alle ketenspelers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Op deze manier wil het CBRB de uitstoot van broeikasgassen (CO2) te verminderen.

Volgens het CBRB  staat de containerbinnenvaart de komende jaren voor grote uitdagingen. ‘Zo is voor Maasvlakte II een modal-split verplichting afgesproken’, meldt Robert Tieman van het CBRB. ‘Daarin staat dat 45% van de aan- en afvoer door de binnenvaart moet gebeuren. Dit betekent een verschuiving in de verhouding van het vervoer over de weg, rail en binnenwater. In de afgelopen jaren zijn door vele partijen diverse initiatieven op het gebied van containertransport genomen. Doordat deze losstonden van elkaar hebben ze vooralsnog niet tot de gewenste resultaten geleid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer