Ruzie met boei 18

Het Nederlandse vrachtschip Beautrophy (5610 brt) is vorige week maandag op de Westerschelde voor Terneuzen in moeilijkheden geraakt.

Ruzie met boei 18

Het schip kwam vorige maand in de vaart voor Unisea Shipping in Sneek en kreeg, ongeladen op weg van Friesland naar Antwerpen, te kampen met een defect aan het gyromkompas. Omdat daardoor de stuurautomaat uitviel dreigde ze aan de grond te lopen op de Middelplaat. Om dat te voorkomen werd het anker gepresenteerd, maar dat raakte verstrikt in de ketting van boei 18. Met hulp van de sleepboot Hemiksem van de URS kon het schip worden ‘bevrijd’, waarna het onder begeleiding van de sleper op handbesturing de reis naar Antwerpen kon voortzetten. Toegesnelde sleepboten van Multraship hoefden niet in actie te komen. Wel nam de Multratug 5 bij de Zandvlietsluis de begeleiding van het schip over van de Hemiksem.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ruzie met boei 18 | Schuttevaer.nl

Ruzie met boei 18

Het Nederlandse vrachtschip Beautrophy (5610 brt) is vorige week maandag op de Westerschelde voor Terneuzen in moeilijkheden geraakt.

Ruzie met boei 18

Het schip kwam vorige maand in de vaart voor Unisea Shipping in Sneek en kreeg, ongeladen op weg van Friesland naar Antwerpen, te kampen met een defect aan het gyromkompas. Omdat daardoor de stuurautomaat uitviel dreigde ze aan de grond te lopen op de Middelplaat. Om dat te voorkomen werd het anker gepresenteerd, maar dat raakte verstrikt in de ketting van boei 18. Met hulp van de sleepboot Hemiksem van de URS kon het schip worden ‘bevrijd’, waarna het onder begeleiding van de sleper op handbesturing de reis naar Antwerpen kon voortzetten. Toegesnelde sleepboten van Multraship hoefden niet in actie te komen. Wel nam de Multratug 5 bij de Zandvlietsluis de begeleiding van het schip over van de Hemiksem.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer