Discussie over dubbelwandigheid na gasolie in Elbe

Bij een aanvaring tussen de Duitse tanker Undine en het ertsschip Aldebaran ter hoogte van Hamburg is vorige week 300 ton diesel in de Elbe gestroomd. Hoewel het milieu volgens de havenautoriteiten in Hamburg geen schade opliep, spreekt de Duitse natuurbeschermingsorganisatie Bund für Umwelt- und Naturschutz Deutschland (BUND) over het ergste ongeluk in twintig jaar.

Discussie over dubbelwandigheid na gasolie in Elbe

De Undine was geladen met 900 ton dieselolie. Even ten zuiden van Hamburg kwam het schip in aanvaring met de Aldebaran. Hierdoor drong het anker van de Aldebaran in de wand van de Undine. Dat veroorzaakte een meterslange scheur.  Aanvankelijk was er sprake van dat 120 ton van de lading de Elbe in stroomde, toen de resterende lading uit de Undine was gepompt ontbrak er 300 ton. Hoe de aanvaring heeft kunnen gebeuren, is nog niet bekend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Discussie over dubbelwandigheid na gasolie in Elbe | Schuttevaer.nl

Discussie over dubbelwandigheid na gasolie in Elbe

Bij een aanvaring tussen de Duitse tanker Undine en het ertsschip Aldebaran ter hoogte van Hamburg is vorige week 300 ton diesel in de Elbe gestroomd. Hoewel het milieu volgens de havenautoriteiten in Hamburg geen schade opliep, spreekt de Duitse natuurbeschermingsorganisatie Bund für Umwelt- und Naturschutz Deutschland (BUND) over het ergste ongeluk in twintig jaar.

Discussie over dubbelwandigheid na gasolie in Elbe

De Undine was geladen met 900 ton dieselolie. Even ten zuiden van Hamburg kwam het schip in aanvaring met de Aldebaran. Hierdoor drong het anker van de Aldebaran in de wand van de Undine. Dat veroorzaakte een meterslange scheur.  Aanvankelijk was er sprake van dat 120 ton van de lading de Elbe in stroomde, toen de resterende lading uit de Undine was gepompt ontbrak er 300 ton. Hoe de aanvaring heeft kunnen gebeuren, is nog niet bekend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer