‘Schipper heeft afvalkosten zelf in de hand’

De binnenschipper moet milieuvriendelijker worden wil hij in de toekomst niet meer gaan betalen dan 7,50 euro per 1000 liter gebunkerde gasolie. Dat is het vastgestelde begintarief als het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) in 2008 van kracht wordt. Directeur Jan de Vries van de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) denkt dat de afvalstroom nog verder kan verminderen als de binnenvaart minder afgewerkte smeerolie inlevert.

‘Met afgewerkte smeerolie kun je niet zoveel meer’, stelt De Vries. ‘Het opnieuw opwerken van de afgewerkte olie tot smeerolie is te duur. Je kunt het eigenlijk alleen nog als brandstof gebruiken. We moeten die hoeveelheid dus zien te verminderen. Er zijn nu al systemen waarbij het carter niet hoeft te worden ververst, maar die kosten nog een fortuin. Maar er zijn natuurlijk ook andere, minder kostbare, manieren om de afvalstroom te beperken. Een voorbeeld is ons poetslappenproject. Daarbij verbranden we de doeken niet langer, maar wassen ze. Dat scheelt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Schipper heeft afvalkosten zelf in de hand’ | Schuttevaer.nl

‘Schipper heeft afvalkosten zelf in de hand’

De binnenschipper moet milieuvriendelijker worden wil hij in de toekomst niet meer gaan betalen dan 7,50 euro per 1000 liter gebunkerde gasolie. Dat is het vastgestelde begintarief als het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) in 2008 van kracht wordt. Directeur Jan de Vries van de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) denkt dat de afvalstroom nog verder kan verminderen als de binnenvaart minder afgewerkte smeerolie inlevert.

‘Met afgewerkte smeerolie kun je niet zoveel meer’, stelt De Vries. ‘Het opnieuw opwerken van de afgewerkte olie tot smeerolie is te duur. Je kunt het eigenlijk alleen nog als brandstof gebruiken. We moeten die hoeveelheid dus zien te verminderen. Er zijn nu al systemen waarbij het carter niet hoeft te worden ververst, maar die kosten nog een fortuin. Maar er zijn natuurlijk ook andere, minder kostbare, manieren om de afvalstroom te beperken. Een voorbeeld is ons poetslappenproject. Daarbij verbranden we de doeken niet langer, maar wassen ze. Dat scheelt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer