Sliedrecht havengeldvrij bij Green Award Certificaat

Wethouder Theo Boerman van de gemeente Hardinxveld-Giessendam wil Rijkswaterstaat opnieuw masseren om de door tegenslag geteisterde uitbreiding van de haven te realiseren. Zijn collega Ton Spek van Sliedrecht belooft een duurzaamheidstraining voor schippers uit het baggerdorp en volledig havengeldvrij liggen voor schepen met een Green Award Certificaat. Dit bleek op de jaarvergadering van BLN-Schuttevaerafdeling Alblasserwaard van 30 december. 

Wethouder Ton Spek (gemeente Sliedrecht) ontvangt een vlag van de Green Award Foundation uit handen van directeur Jan Fransen (rechts). Op de achtergrond afdelingsvoorzitter Joop van Belle. (Foto Dick den Braber)

Door Dick den Braber

De drukbezochte jaarvergadering van de afdeling (bestaande uit 123 leden, van wie 55 A- en 46 B-leden) stond in het teken van meer grootse toekomstplannen. Zo pleitte voorzitter Van Belle in zijn jaarrede onder meer voor concrete stappen van de branche om te vergroenen. Tegelijk begreep hij de terughoudendheid van zijn leden. ‘Deze investeringen zijn door de gemiddelde ondernemer niet op te brengen. Europese subsidieregelingen zijn daarvoor, zeker in de opstartfase, nodig. De belangenorganisaties voor de binnenvaart staan vooraan om de binnenvaart als de meest groene vervoerder te promoten. Het ziet er dus goed uit voor u, men kan niet meer om u heen.’

De vergrijzing van de binnenvaart baarde de onderwijsman nog zorgen, evenals vorig jaar. Hij riep zijn leden op tot deelname aan open dagen zoals de Dag van de Binnenvaart, zaterdag 6 juni. ‘Zo kunnen we de binnenvaart promoten bij de jeugd’, lichtte hij na afloop toe. ‘De sector is zó onbekend. Daarom ben ik ook blij met de maritieme leergang van Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) die nu vorm gaat krijgen op de vmbo-school LOKET Zwijndrechtse Waard.’

Binnen vijf jaar moeten 25 Nederlandse vmbo-scholen deze leergang aanbieden, gaf programmamanager Frans van Weert van het BVB hierbij als doelstelling. Zijn hoop is dat hierdoor de toestroom naar maritieme mbo-opleidingen rond 2030 zal verdubbelen, ten opzichte van nu. Later in de vergadering gaf de Vlaamse binnenvaartkenner Pierre Verberght (81) een aardig alternatief voor de lange opleidingsduur in Nederland: ‘Een 17-jarige jongen kan in België in twee maanden zijn matrozendiploma halen, mits hij genoeg gevaren heeft.’

Gifgasmeter

Evenals veel andere afdelingsvoorzitters memoreerde Van Belle in zijn jaarrede de fosfinevergiftiging van het Ouderkerkse schippersechtpaar André en Vanessa de Waardt. Hij opperde hierbij het idee om als brancheorganisatie tegen gereduceerde prijs een gifgasmeter aan te bieden, om herhaling van het drama te voorkomen.

Frustratie

Wethouder Theo Boerman van de gemeente Hardinxveld-Giessendam bekende in een toespraak dat hij zijn belofte op de ledenvergadering van vorig jaar, over de uitbreiding van de haven van Boven-Hardinxveld, niet waar had kunnen maken. Die had afgelopen jaar van start moeten gaan, maar daar was niets van terecht gekomen. Tot Boermans eigen frustratie: ‘Helaas, helaas.’

Grootste boosdoener: de aangescherpte normen voor de omgang met PFAS, dat ook in het havenslib van zijn gemeente voorkomt. Een idee om de verontreinigde slib in een depot in de haven zelf te storten, heeft Rijkswaterstaat afgewezen. ‘De regels regeren in dit land over de mensen, in plaats van andersom’, aldus een getergde Boerman. Hij beloofde de gewraakte oplossing, gezien de urgentie en nieuwe handreikingen vanuit de overheid, nogmaals aan RWS voor te leggen. De plannen voor havenuitbreiding spelen al zeker tien jaar.

Vergroeningseisen

Zijn collega Ton Spek van de gemeente Sliedrecht speelde zich daarentegen in de schijnwerpers: zijn vorig jaar gedane belofte over korting op havengeld voor schepen met een Green Award Certificaat heeft hij zelfs kunnen overtreffen. Schepen met het certificaat mogen met ingang van dit jaar geheel kostenloos de Sliedrechtse haven aandoen, zo is bepaald in de nieuwe havengeldverordening. ‘Een bescheiden bijdrage om de investeringen van schippers voor vergroening te compenseren’, aldus Spek.

Een enthousiaste directeur Jan Fransen van de Green Award Foundation schonk de wethouder hierop een vlag van zijn organisatie, bedoeld voor de vlaggenmast van het Sliedrechtse gemeentehuis. ‘Veel kleine stappen maken samen één grote stap’, jubelde Fransen. ‘We moeten gezamenlijk optrekken om de transportsector te verschonen.’

Volgens de directeur kunnen alle binnenvaartschepen streven naar een Green Award. Hij gaf een voorbeeld van een schip uit 1963 dat een gouden label in de wacht sleepte. ‘Hoe lastig het is om aan onze eisen te voldoen, verschilt per schip. Maar als je in de toekomst wilt blijven meetellen, moet je nu stappen zetten. Wij geven hierbij graag een duwtje in de goede richting.’ Wat hem betreft gaat zijn organisatie hierbij in de toekomst onderscheid maken tussen scheepstypes, wat eisen betreft. ‘Wij willen met schippers rond de tafel voor overleg over dit soort dingen.’

Gratis training

Wethouder Spek erkende dat een vergroeningsslag lastig en tijdrovend is. Hij liet weten dat zijn gemeente desgewenst een duurzaamheidstraining aan haar schippers zal aanbieden. Zijn collega Boerman van Hardinxveld-Giessendam meldde overigens dat hij zich eveneens zal gaan bezinnen op korting op of vrijstelling van havengeld voor schone schepen. Op dit moment hebben 29 binnenhavens een kortingsregeling voor schone(re) schepen.

Als nieuwkomer in het afdelingsbestuur verwelkomden de leden van Alblasserwaard bij acclamatie Jan Rijksen als secretaris. De projectmanager van het Rotterdamse Albeda College nam de plaats in van Bas Struijk. Struijk legde na vijftien jaar, waarvan elf jaar als secretaris, zijn functie neer. Als reden noemde hij zijn nieuwe baan als onderwijsadviseur op het hoofdkantoor van BLN-Schuttevaer in Zwijndrecht. Voorzitter Van Belle roemde onder meer zijn inspanningen rondom de fusie van de afdelingen Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht in 2018. De vergadering benoemde Struijk vervolgens als lid van verdienste.

Jubilea

Ook Bas’ vader, oud-afdelingsvoorzitter Jan Struijk, kwam tijdens de vergadering voor het voetlicht. Samen met vier andere leden huldigde het bestuur hem als jubilaris. Struijk, huidig erevoorzitter van de afdeling en voormalig schipper-eigenaar van het ms Prinsjesland, kreeg versierselen opgespeld vanwege een halve eeuw lidmaatschap. Andere jubilarissen waren schipper Arie de Ruijter van de bunkerboot Corina van oliehandel J. Terlouw uit Capelle aan den IJssel  en het Hardinxveldse bagger- en overslagbedrijf Zevenmorgen, voorheen Van Loon & Zn (beide 25 jaar). Mevrouw Janny de Rover, echtgenote van oud-voorzitter Wim de Rover van de afdeling Giessenmunde (voorheen ms Fentjager) schreef zich 40 jaar terug in als lid. Volgens Van Belle deed ze dit destijds om het aantal leden van de afdeling kunstmatig te verhogen, evenals de andere echtgenotes van het toenmalig bestuur. Ze wist er niets meer van.

Bijzondere aandacht was er tot slot voor de 84-jarige Gijs de Roover, voorheen schipper-eigenaar van het ms. Jacoba en ooit bestuurslid van de afdeling Hardinxveld. Hij bleek al liefst zestig jaar zijn contributie te betalen.

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

Sliedrecht havengeldvrij bij Green Award Certificaat | Schuttevaer.nl

Sliedrecht havengeldvrij bij Green Award Certificaat

Wethouder Theo Boerman van de gemeente Hardinxveld-Giessendam wil Rijkswaterstaat opnieuw masseren om de door tegenslag geteisterde uitbreiding van de haven te realiseren. Zijn collega Ton Spek van Sliedrecht belooft een duurzaamheidstraining voor schippers uit het baggerdorp en volledig havengeldvrij liggen voor schepen met een Green Award Certificaat. Dit bleek op de jaarvergadering van BLN-Schuttevaerafdeling Alblasserwaard van 30 december. 

Wethouder Ton Spek (gemeente Sliedrecht) ontvangt een vlag van de Green Award Foundation uit handen van directeur Jan Fransen (rechts). Op de achtergrond afdelingsvoorzitter Joop van Belle. (Foto Dick den Braber)

Door Dick den Braber

De drukbezochte jaarvergadering van de afdeling (bestaande uit 123 leden, van wie 55 A- en 46 B-leden) stond in het teken van meer grootse toekomstplannen. Zo pleitte voorzitter Van Belle in zijn jaarrede onder meer voor concrete stappen van de branche om te vergroenen. Tegelijk begreep hij de terughoudendheid van zijn leden. ‘Deze investeringen zijn door de gemiddelde ondernemer niet op te brengen. Europese subsidieregelingen zijn daarvoor, zeker in de opstartfase, nodig. De belangenorganisaties voor de binnenvaart staan vooraan om de binnenvaart als de meest groene vervoerder te promoten. Het ziet er dus goed uit voor u, men kan niet meer om u heen.’

De vergrijzing van de binnenvaart baarde de onderwijsman nog zorgen, evenals vorig jaar. Hij riep zijn leden op tot deelname aan open dagen zoals de Dag van de Binnenvaart, zaterdag 6 juni. ‘Zo kunnen we de binnenvaart promoten bij de jeugd’, lichtte hij na afloop toe. ‘De sector is zó onbekend. Daarom ben ik ook blij met de maritieme leergang van Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) die nu vorm gaat krijgen op de vmbo-school LOKET Zwijndrechtse Waard.’

Binnen vijf jaar moeten 25 Nederlandse vmbo-scholen deze leergang aanbieden, gaf programmamanager Frans van Weert van het BVB hierbij als doelstelling. Zijn hoop is dat hierdoor de toestroom naar maritieme mbo-opleidingen rond 2030 zal verdubbelen, ten opzichte van nu. Later in de vergadering gaf de Vlaamse binnenvaartkenner Pierre Verberght (81) een aardig alternatief voor de lange opleidingsduur in Nederland: ‘Een 17-jarige jongen kan in België in twee maanden zijn matrozendiploma halen, mits hij genoeg gevaren heeft.’

Gifgasmeter

Evenals veel andere afdelingsvoorzitters memoreerde Van Belle in zijn jaarrede de fosfinevergiftiging van het Ouderkerkse schippersechtpaar André en Vanessa de Waardt. Hij opperde hierbij het idee om als brancheorganisatie tegen gereduceerde prijs een gifgasmeter aan te bieden, om herhaling van het drama te voorkomen.

Frustratie

Wethouder Theo Boerman van de gemeente Hardinxveld-Giessendam bekende in een toespraak dat hij zijn belofte op de ledenvergadering van vorig jaar, over de uitbreiding van de haven van Boven-Hardinxveld, niet waar had kunnen maken. Die had afgelopen jaar van start moeten gaan, maar daar was niets van terecht gekomen. Tot Boermans eigen frustratie: ‘Helaas, helaas.’

Grootste boosdoener: de aangescherpte normen voor de omgang met PFAS, dat ook in het havenslib van zijn gemeente voorkomt. Een idee om de verontreinigde slib in een depot in de haven zelf te storten, heeft Rijkswaterstaat afgewezen. ‘De regels regeren in dit land over de mensen, in plaats van andersom’, aldus een getergde Boerman. Hij beloofde de gewraakte oplossing, gezien de urgentie en nieuwe handreikingen vanuit de overheid, nogmaals aan RWS voor te leggen. De plannen voor havenuitbreiding spelen al zeker tien jaar.

Vergroeningseisen

Zijn collega Ton Spek van de gemeente Sliedrecht speelde zich daarentegen in de schijnwerpers: zijn vorig jaar gedane belofte over korting op havengeld voor schepen met een Green Award Certificaat heeft hij zelfs kunnen overtreffen. Schepen met het certificaat mogen met ingang van dit jaar geheel kostenloos de Sliedrechtse haven aandoen, zo is bepaald in de nieuwe havengeldverordening. ‘Een bescheiden bijdrage om de investeringen van schippers voor vergroening te compenseren’, aldus Spek.

Een enthousiaste directeur Jan Fransen van de Green Award Foundation schonk de wethouder hierop een vlag van zijn organisatie, bedoeld voor de vlaggenmast van het Sliedrechtse gemeentehuis. ‘Veel kleine stappen maken samen één grote stap’, jubelde Fransen. ‘We moeten gezamenlijk optrekken om de transportsector te verschonen.’

Volgens de directeur kunnen alle binnenvaartschepen streven naar een Green Award. Hij gaf een voorbeeld van een schip uit 1963 dat een gouden label in de wacht sleepte. ‘Hoe lastig het is om aan onze eisen te voldoen, verschilt per schip. Maar als je in de toekomst wilt blijven meetellen, moet je nu stappen zetten. Wij geven hierbij graag een duwtje in de goede richting.’ Wat hem betreft gaat zijn organisatie hierbij in de toekomst onderscheid maken tussen scheepstypes, wat eisen betreft. ‘Wij willen met schippers rond de tafel voor overleg over dit soort dingen.’

Gratis training

Wethouder Spek erkende dat een vergroeningsslag lastig en tijdrovend is. Hij liet weten dat zijn gemeente desgewenst een duurzaamheidstraining aan haar schippers zal aanbieden. Zijn collega Boerman van Hardinxveld-Giessendam meldde overigens dat hij zich eveneens zal gaan bezinnen op korting op of vrijstelling van havengeld voor schone schepen. Op dit moment hebben 29 binnenhavens een kortingsregeling voor schone(re) schepen.

Als nieuwkomer in het afdelingsbestuur verwelkomden de leden van Alblasserwaard bij acclamatie Jan Rijksen als secretaris. De projectmanager van het Rotterdamse Albeda College nam de plaats in van Bas Struijk. Struijk legde na vijftien jaar, waarvan elf jaar als secretaris, zijn functie neer. Als reden noemde hij zijn nieuwe baan als onderwijsadviseur op het hoofdkantoor van BLN-Schuttevaer in Zwijndrecht. Voorzitter Van Belle roemde onder meer zijn inspanningen rondom de fusie van de afdelingen Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht in 2018. De vergadering benoemde Struijk vervolgens als lid van verdienste.

Jubilea

Ook Bas’ vader, oud-afdelingsvoorzitter Jan Struijk, kwam tijdens de vergadering voor het voetlicht. Samen met vier andere leden huldigde het bestuur hem als jubilaris. Struijk, huidig erevoorzitter van de afdeling en voormalig schipper-eigenaar van het ms Prinsjesland, kreeg versierselen opgespeld vanwege een halve eeuw lidmaatschap. Andere jubilarissen waren schipper Arie de Ruijter van de bunkerboot Corina van oliehandel J. Terlouw uit Capelle aan den IJssel  en het Hardinxveldse bagger- en overslagbedrijf Zevenmorgen, voorheen Van Loon & Zn (beide 25 jaar). Mevrouw Janny de Rover, echtgenote van oud-voorzitter Wim de Rover van de afdeling Giessenmunde (voorheen ms Fentjager) schreef zich 40 jaar terug in als lid. Volgens Van Belle deed ze dit destijds om het aantal leden van de afdeling kunstmatig te verhogen, evenals de andere echtgenotes van het toenmalig bestuur. Ze wist er niets meer van.

Bijzondere aandacht was er tot slot voor de 84-jarige Gijs de Roover, voorheen schipper-eigenaar van het ms. Jacoba en ooit bestuurslid van de afdeling Hardinxveld. Hij bleek al liefst zestig jaar zijn contributie te betalen.