Er wordt wel een proef mee gedaan. Dat werd mogelijk dankzij subsidie van het project Waterslag van het Nederlandse Incodelta en het Belgische Waterwegen en Zeekanaal. De bouw werd gesubsidieerd en ook de eerste drie maanden proefvaren gebeurt met subsidie. Maar daarna moet de exploitant zijn eigen broek ophouden en dat wordt volgens Van Dijk een moeilijk verhaal. ‘We lopen tegen de bemanningsregeling aan’, zegt de business manager van ROC Veghel, Van Berkel Shipping en de inland terminal Veghel . ‘Het verband wordt 110 meter lang en 6,70 meter breed en kan 52 teu of 1100 ton vervoeren en op 2,10 meter. Vanwege de lengte moeten we met een schipper, stuurman en matroos varen en dat wordt te duur. De combinatie wordt zo niet rendabel. Als we in bloktijd gaan varen, van zes uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds, mag het lichtste bemanningslid, dus de matroos, vervallen. Maar dat is geen optie, want we moeten containers halen in Rotterdam en dat gaat dag en nacht door.’
Er komt volgens Van Dijk nog een ander probleem bij en dat is dat aan boord van een Kempenaar met bak te weinig ruimte is voor drie bemanningsleden.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?