Maritieme top zoekt support overheid

De top van het maritieme bedrijfsleven, verenigd in Nederland Maritiem Land (NML), besprak donderdag 2 juni de uitdagingen van de sector met de Tweede Kamerleden Martijn van Helvert (CDA), Lutz Jacobi (PVDA) en Betty de Boer (VVD) van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. Uiteraard kwam de benodigde rol van de overheid om de concurrentiepositie van de maritieme sector te verstevigen ruimschoots aan bod.

Maritieme top zoekt support overheid

De bijeenkomst vormde het openbare gedeelte van de NML-bestuursvergadering. Als koepelorganisatie houdt NML zich bezig met het verduidelijken welke rol de maritieme sector speelt en wat zij de BV Nederland oplevert. Met 253.000 arbeidsplaatsen, 23 miljard euro toegevoegde waarde en ruim 22,5 miljard euro export is de sector een speler van belang. Om de huidige toppositie te kunnen behouden en te verstevigen is hulp van de overheid nodig.

Zo is een aantrekkelijk ondernemersklimaat nodig dat aansluit op de internationale praktijk. Verder is een gelijk speelveld met eenduidige internationale regels en uitnodigend onderwijs voor goed opgeleide mensen noodzakelijk. Dit valt te lezen in de ‘Speerpunten 2016‘, de brochure waarvan het eerste exemplaar tijdens de bijeenkomst officieel werd overhandigd aan de aanwezige Kamerleden.

Hulp bij oplossingen

Wim van Sluis, voorzitter NML: ‘Objectieve kerncijfers tonen aan dat de maritieme sector een significante bijdrage levert aan de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Daarom verwachten wij dat onze overheid ons helpt met het oplossen van uitdagingen zoals een Europees level playing field, het realiseren van een klantgericht register en een aantrekkelijke Nederlandse vlag.’

Tevens benadrukte NML dat de maritieme sector in staat is om maatschappelijke onderwerpen zoals vergroening en verduurzaming van zeegaande en binnenvaart aan te pakken via innovatieve oplossingen. "Dat vergt wel een overheid die de maritieme (top)sector gelijk trekt met aanpalende sectoren en evenredig toegang geeft tot innovatie subsidies’, zei Van Sluis.

‘Hetzelfde geldt voor export activiteiten en programma’s van de overheid. Het maritieme bedrijfsleven draagt een behoorlijk steentje bij aan de totale export, naar mijn mening is dat reden genoeg om volledig meegenomen te (blijven) worden in de Rijksbrede Internationale Water Aanpak.’

Nederlandse vlag

Kamerlid Martijn van Helvert vond het een ‘geweldig’ gesprek, zei hij in een reactie: ‘De sector verdient verschrikkelijk veel geld voor de BV Nederland, terwijl we hier vooral praten over treintjes en wegen. Er wordt veel gepraat over beleid, maar de uitvoering laat constant op zich wachten. De scheepseigenaren vragen zich op dit moment af of ze onder Nederlandse vlag of andere vlag moeten varen en of ze een Nederlandse haven of andere moeten kiezen. En ik wil ze allemaal hier hebben, dus ik moet aan de slag ….snel.’

Nederland Maritiem Land verbindt twaalf maritieme sectoren: havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening en kennisinstituten, binnenvaart, Koninklijke Marine, watersportindustrie en visserij. Met 12.000 bedrijven die werkgelegenheid bieden aan zo’n 253.000 mensen, realiseert de sector een totale toegevoegde waarde van ruim 23 miljard euro.

Maritieme top zoekt support overheid | Schuttevaer.nl

Maritieme top zoekt support overheid

De top van het maritieme bedrijfsleven, verenigd in Nederland Maritiem Land (NML), besprak donderdag 2 juni de uitdagingen van de sector met de Tweede Kamerleden Martijn van Helvert (CDA), Lutz Jacobi (PVDA) en Betty de Boer (VVD) van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. Uiteraard kwam de benodigde rol van de overheid om de concurrentiepositie van de maritieme sector te verstevigen ruimschoots aan bod.

Maritieme top zoekt support overheid

De bijeenkomst vormde het openbare gedeelte van de NML-bestuursvergadering. Als koepelorganisatie houdt NML zich bezig met het verduidelijken welke rol de maritieme sector speelt en wat zij de BV Nederland oplevert. Met 253.000 arbeidsplaatsen, 23 miljard euro toegevoegde waarde en ruim 22,5 miljard euro export is de sector een speler van belang. Om de huidige toppositie te kunnen behouden en te verstevigen is hulp van de overheid nodig.

Zo is een aantrekkelijk ondernemersklimaat nodig dat aansluit op de internationale praktijk. Verder is een gelijk speelveld met eenduidige internationale regels en uitnodigend onderwijs voor goed opgeleide mensen noodzakelijk. Dit valt te lezen in de ‘Speerpunten 2016‘, de brochure waarvan het eerste exemplaar tijdens de bijeenkomst officieel werd overhandigd aan de aanwezige Kamerleden.

Hulp bij oplossingen

Wim van Sluis, voorzitter NML: ‘Objectieve kerncijfers tonen aan dat de maritieme sector een significante bijdrage levert aan de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Daarom verwachten wij dat onze overheid ons helpt met het oplossen van uitdagingen zoals een Europees level playing field, het realiseren van een klantgericht register en een aantrekkelijke Nederlandse vlag.’

Tevens benadrukte NML dat de maritieme sector in staat is om maatschappelijke onderwerpen zoals vergroening en verduurzaming van zeegaande en binnenvaart aan te pakken via innovatieve oplossingen. "Dat vergt wel een overheid die de maritieme (top)sector gelijk trekt met aanpalende sectoren en evenredig toegang geeft tot innovatie subsidies’, zei Van Sluis.

‘Hetzelfde geldt voor export activiteiten en programma’s van de overheid. Het maritieme bedrijfsleven draagt een behoorlijk steentje bij aan de totale export, naar mijn mening is dat reden genoeg om volledig meegenomen te (blijven) worden in de Rijksbrede Internationale Water Aanpak.’

Nederlandse vlag

Kamerlid Martijn van Helvert vond het een ‘geweldig’ gesprek, zei hij in een reactie: ‘De sector verdient verschrikkelijk veel geld voor de BV Nederland, terwijl we hier vooral praten over treintjes en wegen. Er wordt veel gepraat over beleid, maar de uitvoering laat constant op zich wachten. De scheepseigenaren vragen zich op dit moment af of ze onder Nederlandse vlag of andere vlag moeten varen en of ze een Nederlandse haven of andere moeten kiezen. En ik wil ze allemaal hier hebben, dus ik moet aan de slag ….snel.’

Nederland Maritiem Land verbindt twaalf maritieme sectoren: havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening en kennisinstituten, binnenvaart, Koninklijke Marine, watersportindustrie en visserij. Met 12.000 bedrijven die werkgelegenheid bieden aan zo’n 253.000 mensen, realiseert de sector een totale toegevoegde waarde van ruim 23 miljard euro.