Aansluitend wordt er in de studio verder gepraat met Rob Leussink (KBN), Sunniva Fluitsma (ASV), Eveline Jonker (Evofenedex) en binnenvaart-expert Kees de Vries over het interview en de overgangsbepalingen.
Studio Schuttevaer is vanaf 16:00 live te volgen op het YouTube-kanaal van Schuttevaer.
Ruimte om het bed
Per 2035 moeten alle schepen tot 1500 ton, die zijn gebouwd voor 1976, voldoen aan nieuwbouweisen zoals beschreven in het ES-TRIN. Op deze technische voorschriften baseren de Europese Commissie en CCR zich. Hierbij gaat het om regels rondom de breedte van gangboorden, de hoogte van de woning en of iemand aan boord om zijn bed heen kan lopen.
Volgens de ASV kan 70% van de totale vloot in Nederland, zo’n 3000 schepen niet aan de eisen voldoen. Vanaf 2035 worden die elk jaar strenger en zal dus een steeds kleiner deel van deze 3000 schepen op de Rijn mogen varen. Vanaf 2041 mag geen enkel schip in dit segment nog op de Rijn varen zonder aan alle eisen te voldoen.
Het ministerie doet momenteel ook onderzoek naar de effecten van de overgangsbepalingen vanaf 2035. Dat onderzoek moet in kaart brengen of en in hoeverre verwachte de afname van het aantal binnenvaartschepen zorgt voor een ‘reverse modal shift’, waarbij goederenstromen zich verplaatsen van water naar de weg. Dit voorjaar worden de resultaten verwacht.
Hardheidsclausule
Schippers kunnen beroep doen op de hardheidsclausule om ontheffing te krijgen voor onhaalbare technische eisen. Het is een manier om onder de afloop van de overgangsbepalingen uit te komen. Maar een beroep doen op de hardheidsclausule werd te ingewikkeld gevonden en schippers maakten er tot nu toe bijna geen gebruik van. Het ministerie heeft daarom laten weten te willen helpen bij het doen van een beroep.
Tot op heden heeft de Europese Commissie nog geen enkel verzoek vanuit Nederland gekregen.
Bekijk hier de uitzendingen van Studio Schuttevaer.
Lees ook: