Stikstofproblematiek

Eerste garnalenkotter ‘stikstof-proof’ met nieuwe Scania

Hij was het niet direct van plan, maar een fikse reparatie aan de hoofdmotor zette hem tot nadenken. Na lang wikken en wegen koos schipper Adriaan Boer (51) van de WR-88 voor een groene motor. De eerste op de garnalenvloot en daarmee de eerste stikstof-proof garnalenkotter.

Schipper Adriaan Boer (links) in gesprek met Noordzeevisman Paul Einerhand uit Den Haag. Foto's W.M. den Heijer

‘Ja, daar zit je niet op te wachten natuurlijk. Die schade kwam in juni op een slecht moment. De hele vloot was en is in rep en roer vanwege dure diesel en de stikstofregels die we vanaf 1 januari over ons heen krijgen. Er lopen er genoeg met het idee rond om de boel voor de kant te gooien. De aardigheid is eraf. Maar ja, je zit te dubben. Alles passeert in je hoofd. Ik heb een 19-jarige zoon die af en toe meegaat en ook op andere kotters als opstapper vaart. Maar dan nog is de vraag of-ie het spulletje straks wil overnemen. Ik hoop dat hij doorzet. Afijn, je kent het wel. Nadenken wat te doen’, zo vat de Wieringer schipper de laatste maanden samen.

Nieuwe Scania

Reparatie van de Cummins uit 1997 was alles bij elkaar geen optie. ‘Sinds half september lig ik bij Hoekman op Urk voor de deur. Zij bouwen de nieuwe Scania DC13 in. Daarachter komt een nieuwe hydraulische keerkoppeling van Van Stigt. Het zal nog wel even duren, want als de klus is voltooid moet er geslingerd worden en volgt een keuring. Dus voorlopig vis ik nog niet.’

De WR-88 in de haven van Urk in verband met een hermotorisering.

De 21,20 meter lange WR-88 is 60 jaar oud, maar ziet er piekfijn uit. Boer is sinds 2005 eigenaar van het scheepje, waar hij zelfs nog reizen op de Doggersbank mee heeft gemaakt. Maar de laatste jaren moet hij het puur van de garnalen hebben.

Investering

De hele klus kost volgens Boer zeker 250.000 euro. ‘En misschien zelfs nog wat meer. Ja, het is nogal een investering als je het afzet tegen de waarde van het 60 jaar oude scheepje. En daarbij heb ik behoorlijk wat visverlet. Dus ik hoop dat straks ook nog goed te kunnen maken. De huidige garnalenprijzen zijn niet slecht met een gemiddelde van 5,50 euro per kilo. Of dat zo blijft is altijd maar afwachten.’

Boer ziet als grote voordeel dat hij straks met de nieuwe voortstuwingsinstallatie weer jaren ‘zonder gezeik’ kan blijven vissen. ‘Want dat is onder het huidige kabinet nog echt geen zekerheidje.’

Stikstofuitstoot

De nieuwe hoofdmotor is voorzien van een nabehandelingssysteem. ‘Bij de uitlaat wordt de uitstoot van stikstof onder handen genomen. Ik ga nu 0,17 gram NOx per kW uitstoten. Bij de oude Cummins was dat boven de 10 gram per kW. Daarmee voldoen we in januari ook aan de Natuurbeschermingswet-vergunning. Die moet in januari worden verlengd en daarin staat de eis van stikstofreductie. Met de oude motor waren we anders vanaf januari 2023 uitgevist. Hopelijk heeft het ministerie van LNV geen nieuwe verrassingen voor ons in petto en kunnen we zorgeloos het nieuwe jaar in vissen.’

Lees ook:

Goereese vissers nemen pijnlijk besluit te stoppen

‘Afschrikwekkende straffen nodig tegen illegale visserij’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eerste garnalenkotter ‘stikstof-proof’ met nieuwe Scania | Schuttevaer.nl
Stikstofproblematiek

Eerste garnalenkotter ‘stikstof-proof’ met nieuwe Scania

Hij was het niet direct van plan, maar een fikse reparatie aan de hoofdmotor zette hem tot nadenken. Na lang wikken en wegen koos schipper Adriaan Boer (51) van de WR-88 voor een groene motor. De eerste op de garnalenvloot en daarmee de eerste stikstof-proof garnalenkotter.

Schipper Adriaan Boer (links) in gesprek met Noordzeevisman Paul Einerhand uit Den Haag. Foto's W.M. den Heijer

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer