Het gaat om een ‘pro forma’ bezwaar, waarvoor op 21 september de reactietermijn sluit. Ook tenminste twee varende ondernemers hebben bezwaar gemaakt. Havenbedrijf en binnenvaartorganisaties overleggen ondertussen over de mogelijkheid om tot aanpassing van de maatregel te komen.
Volgens de eerder gepubliceerde plannen moeten binnenvaartschepen van 2013 tot en met 2025 op drie verschillende trajecten in Rotterdam zo’n 20% langzamer gaan varen. De maatregel houdt verband met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Door langzamer te varen neemt op deze trajecten de luchtverontreiniging als gevolg van de groei van de haven niet toe.
De snelheidsbeperking betekent dat op het Hartelkanaal tussen de Harmsenbrug en de splitsing Hartelkanaal-Oude Maas over een afstand van 10 kilometer nog maar 13 kilometer per uur mag worden gevaren. Op de Oude Maas tussen de Botlekbrug en de Beerenplaat gaat over een afstand van vijf kilometer een maximale snelheid van 14 kilometer per uur gelden. Op de Nieuwe Maas tussen kmr 998 en 1002 wordt dat 13 kilometer per uur.
Het bericht van het bezwaar op de Schuttevaer-website leverde tientallen reacties op, variërend van kritiek op ambtenaren tot suggesties om de Akte van Mannheim in te zetten tegen de snelheidsbeperking.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?