Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Zware Kees: Turfboet

Rotterdam

Wie ooit op de Maasvlakte is geweest zal waarschijnlijk onder de indruk zijn geraakt van de immense aantallen containers die hier worden overgeslagen. In de Amazonehaven, Europahaven, Amaliahaven en Prinses Arianahaven; tienduizenden containers, zover het oog reikt. Honderden containerkranen lossen en laden de grootste containerschepen, soms met een capaciteit van 24.000 teu, in razend tempo. Dag en nacht, in weekends en op feestdagen.

1 / 5
Schematische tekening turfoverslag.

Schematische tekening turfoverslag.

Wie goed kijkt, zal zich ook nog eens verbazen dat er (bijna) geen mens te zien is. RTG’s (containerstapelaars) rijden zonder chauffeur over de uitgestrekte vlaktes, zonder aanrijding met andere trucks. Alles is gerobotiseerd. De kraandrijvers, die met gebogen houding naar beneden turend, hoog in de containerkranen heen en weer reden, kunnen hun rug nu rechten. Zij besturen de containerkranen vanuit een riant kantoor aan hun bureau. En ooit zal dat misschien helemaal een automatisch proces worden. Je vraagt je af, hoe is dat zo gekomen? Hoe ging het vroeger dan? Afgelopen weekend heb ik het antwoord gevonden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Zware Kees)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook