Een groei van de capaciteit van de droge bulk vloot helpt ook niet. Als de inkomsten lang laag blijven, ligt het voor de hand dat meer schepen naar de sloperijen zullen gaan, ook al omdat aanpassing aan de IMO-eisen nogal duur uitvalt. Bimco verwacht dit jaar voor de droge-ladingvloot een capaciteitsgroei van ruim 3% en verwacht dat vier miljoen ton dit jaar naar de slopers gaat. Maar voor enig herstel van de droge-ladingmarkt moet zeker nog 10 miljoen ton uit de vaart worden genomen. Waarschijnlijk een ijdele wens. Tot nu toe werden dit jaar vijf capesizers met samen een draagvermogen van iets minder dan een miljoen dwt gesloopt en vijf handysizers en een panamax, samen 252.000 dwt. Dat zal snel veel hoger moeten worden, anders wordt 2019 een bar jaar voor de droge-bulkschepen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?