MSC Zoe zou grond hebben geraakt

De plaatsvervangend directeur Schmidt van het Havariekommando in Niedersachsen sluit niet uit dat de MSC Zoe twee keer de grond heeft geraakt en dat daardoor 345 containers voor Borkum overboord zijn gevallen. Dat zei hij tijdens de discussie over het ongeval in de milieucommissie van de deelstaatregering in Hannover.

Al eerder werd hierover in maritieme kringen gespeculeerd. Het verbaast menigeen dat een dergelijke groot containerschip van 395,50 meter lang en 59 meter breed in niet al te zwaar weer zomaar honderden containers kan verliezen. Een gronding zou dit wel kunnen verklaren. De MSC Zoe had een diepgang van circa 16 meter, terwijl de gemiddelde diepte van de vaargeul 20 meter is. Bij ongunstige weersomstandigheden kan het schip wel erg weinig water onder de kiel hebben gehad. Bij het stoten op de zeebodem komen grote krachten vrij, die het overboord slaan van de containers kan verklaren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

MSC Zoe zou grond hebben geraakt | Schuttevaer.nl

MSC Zoe zou grond hebben geraakt

De plaatsvervangend directeur Schmidt van het Havariekommando in Niedersachsen sluit niet uit dat de MSC Zoe twee keer de grond heeft geraakt en dat daardoor 345 containers voor Borkum overboord zijn gevallen. Dat zei hij tijdens de discussie over het ongeval in de milieucommissie van de deelstaatregering in Hannover.

Al eerder werd hierover in maritieme kringen gespeculeerd. Het verbaast menigeen dat een dergelijke groot containerschip van 395,50 meter lang en 59 meter breed in niet al te zwaar weer zomaar honderden containers kan verliezen. Een gronding zou dit wel kunnen verklaren. De MSC Zoe had een diepgang van circa 16 meter, terwijl de gemiddelde diepte van de vaargeul 20 meter is. Bij ongunstige weersomstandigheden kan het schip wel erg weinig water onder de kiel hebben gehad. Bij het stoten op de zeebodem komen grote krachten vrij, die het overboord slaan van de containers kan verklaren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer