Megacontainerschepen CMA CGM varen op LNG

De Franse containerrederij CMA CGM heeft onlangs besloten negen toekomstige megacontainerschepen van 22.000 teu op LNG te laten varen. De schepen moeten over drie jaar in de vaart komen.

CMA CGM is volgens eigen zeggen de eerste containerrederij die megacontainerschepen voorziet van een LNG-installatie en spreekt dan ook van ‘een technologische doorbraak voor het milieu’. In vergelijking met zware stookolie stoten de schepen straks tot 25% minder CO2 uit, 99% minder zwavel, 99% minder roetdeeltjes en 85% minder stikstofoxiden. Hierdoor verbetert de Energy Efficiency Design Index (EEDI) met 20%. Overigens bestaat voor deze containerschepen de brandstof aan boord nog steeds voor een paar procent uit gasolie. Dat is nodig voor de ontsteking in de verbrandingskamer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Megacontainerschepen CMA CGM varen op LNG | Schuttevaer.nl

Megacontainerschepen CMA CGM varen op LNG

De Franse containerrederij CMA CGM heeft onlangs besloten negen toekomstige megacontainerschepen van 22.000 teu op LNG te laten varen. De schepen moeten over drie jaar in de vaart komen.

CMA CGM is volgens eigen zeggen de eerste containerrederij die megacontainerschepen voorziet van een LNG-installatie en spreekt dan ook van ‘een technologische doorbraak voor het milieu’. In vergelijking met zware stookolie stoten de schepen straks tot 25% minder CO2 uit, 99% minder zwavel, 99% minder roetdeeltjes en 85% minder stikstofoxiden. Hierdoor verbetert de Energy Efficiency Design Index (EEDI) met 20%. Overigens bestaat voor deze containerschepen de brandstof aan boord nog steeds voor een paar procent uit gasolie. Dat is nodig voor de ontsteking in de verbrandingskamer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer