Happy Star vervoert topsidemodule

Het vlaggenschip van zware-ladingrederij BigLift Shipping, de Happy Star, heeft met een opmerkelijk transport opnieuw naam gemaakt. Deze keer ging het om het transport van de topsidemodule of bovenbouw van een puttenplatform bestemd voor de productie van gas uit het Yadana-veld offshore Myanmar.

Happy Star vervoert topsidemodule

De bijna 1000 ton wegende topsidemodule was gebouwd op de werf van Hyundai Heavy Industries te Ulsan in Zuid-Korea. Op de werf werd de topsidemodule met behulp van de twee eigen 900-tons kranen aan boord van de Happy Star getild. Knelpunt hierbij was dat de module boven het dek van het schip een ferme draai moest maken. Het stalen gevaarte moest namelijk in een zodanige positie worden geplaatst dat het kraanvaartuig Sapura 3000 van Sapura Acergy hem in het Yadana-veld zou kunnen oppikken. Van tevoren was om die reden de hele laadoperatie met 3D-simulaties voorbereid. Ook de ondersteuning van de topside aan dek en het zeevasten bezorgden BigLift het nodige reken- en ontwerpwerk. De reis van Zuid-Korea naar het Yadana-veld verliep voorspoedig en dit gold ook voor de overname van de module door het kraanvaartuig Sapura 3000. Het transport trok veel belangstelling. Dit was vorig jaar ook al het geval toen het vlaggenschip van BigLift Shipping 22 nieuwe werkboten van Damen in één reis vanuit het Verre Oosten naar Rotterdam overbracht. Daarvoor had de Happy Star, die sinds 2014 deel uitmaakt van de vloot van de Amsterdamse Spliethoff-dochter, vanuit het Verre Oosten al diverse reizen met modules gemaakt voor LNG-projecten in West-Australië. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Happy Star vervoert topsidemodule | Schuttevaer.nl

Happy Star vervoert topsidemodule

Het vlaggenschip van zware-ladingrederij BigLift Shipping, de Happy Star, heeft met een opmerkelijk transport opnieuw naam gemaakt. Deze keer ging het om het transport van de topsidemodule of bovenbouw van een puttenplatform bestemd voor de productie van gas uit het Yadana-veld offshore Myanmar.

Happy Star vervoert topsidemodule

De bijna 1000 ton wegende topsidemodule was gebouwd op de werf van Hyundai Heavy Industries te Ulsan in Zuid-Korea. Op de werf werd de topsidemodule met behulp van de twee eigen 900-tons kranen aan boord van de Happy Star getild. Knelpunt hierbij was dat de module boven het dek van het schip een ferme draai moest maken. Het stalen gevaarte moest namelijk in een zodanige positie worden geplaatst dat het kraanvaartuig Sapura 3000 van Sapura Acergy hem in het Yadana-veld zou kunnen oppikken. Van tevoren was om die reden de hele laadoperatie met 3D-simulaties voorbereid. Ook de ondersteuning van de topside aan dek en het zeevasten bezorgden BigLift het nodige reken- en ontwerpwerk. De reis van Zuid-Korea naar het Yadana-veld verliep voorspoedig en dit gold ook voor de overname van de module door het kraanvaartuig Sapura 3000. Het transport trok veel belangstelling. Dit was vorig jaar ook al het geval toen het vlaggenschip van BigLift Shipping 22 nieuwe werkboten van Damen in één reis vanuit het Verre Oosten naar Rotterdam overbracht. Daarvoor had de Happy Star, die sinds 2014 deel uitmaakt van de vloot van de Amsterdamse Spliethoff-dochter, vanuit het Verre Oosten al diverse reizen met modules gemaakt voor LNG-projecten in West-Australië. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer