Zeevrachtenmarkt: Dramatisch verhaal

Het verhaal van de capesizers wordt steeds dramatischer. De gemiddelde charterhuur daalde tot iets onder $ 2400 per dag. De staalproductie daalt in China en Japan en waarschijnlijk in nog meer landen. Een verbetering voor schepen die vooral zijn gebouwd voor het vervoer van ijzererts en kolen is onwaarschijnlijk zolang de capaciteit van de vloot niet drastisch wordt ingekrompen.

Voor de handysizers, schepen met een draagvermogen van 10.000 tot 40.000 dwt, was er opnieuw een lichte verbetering. De gemiddelde charterhuur steeg tot ruim $ 3000 per dag. Ook voor de supramaxen, draagvermogen 40.000 tot 65.000 dwt, kwam er enige verbetering. Door meer schrootreizen in het Verre Oosten en graanreizen vanuit de US Gulf stegen de charterhuren tot ruim $ 3500 per dag. Die huren zijn wel nog steeds lager dan de operationele dagkosten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Dramatisch verhaal | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Dramatisch verhaal

Het verhaal van de capesizers wordt steeds dramatischer. De gemiddelde charterhuur daalde tot iets onder $ 2400 per dag. De staalproductie daalt in China en Japan en waarschijnlijk in nog meer landen. Een verbetering voor schepen die vooral zijn gebouwd voor het vervoer van ijzererts en kolen is onwaarschijnlijk zolang de capaciteit van de vloot niet drastisch wordt ingekrompen.

Voor de handysizers, schepen met een draagvermogen van 10.000 tot 40.000 dwt, was er opnieuw een lichte verbetering. De gemiddelde charterhuur steeg tot ruim $ 3000 per dag. Ook voor de supramaxen, draagvermogen 40.000 tot 65.000 dwt, kwam er enige verbetering. Door meer schrootreizen in het Verre Oosten en graanreizen vanuit de US Gulf stegen de charterhuren tot ruim $ 3500 per dag. Die huren zijn wel nog steeds lager dan de operationele dagkosten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer