Zware Kees: Kapitän Fledermaus

Ergens halverwege mijn carrière voer ik op schepen waarvan de bevrachter vond dat ze pas geladen waren als bij het geringste zeetje het water over de luiken spoelde. Tot diepe droefenis van deze mensen en grote opluchting van de bemanning, staan er gelukkig op beide zijden van een schip merken tot hoe ver mag worden geladen. En hoewel de verleiding voor sommige bevrachters groot is om daar zo nu en dan tóch overheen te gaan, de boetes op overtreding zijn nóg groter.

Zo arriveerden we, tot aan het merk geladen, op de rede van een Noordwest-Australisch gehucht. Hier moest een grote zogenoemde reel worden overgenomen door een ander schip. De reel, een soort van gigantische garenklos met een diameter van 11 meter, stond bij ons op de luiken gesjord met een spinnenweb aan sjordraden. Die garenklos, hoewel leeg, woog toch nog zoveel dat wij die niet met onze eigen kranen konden tillen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zware Kees: Kapitän Fledermaus | Schuttevaer.nl

Zware Kees: Kapitän Fledermaus

Ergens halverwege mijn carrière voer ik op schepen waarvan de bevrachter vond dat ze pas geladen waren als bij het geringste zeetje het water over de luiken spoelde. Tot diepe droefenis van deze mensen en grote opluchting van de bemanning, staan er gelukkig op beide zijden van een schip merken tot hoe ver mag worden geladen. En hoewel de verleiding voor sommige bevrachters groot is om daar zo nu en dan tóch overheen te gaan, de boetes op overtreding zijn nóg groter.

Zo arriveerden we, tot aan het merk geladen, op de rede van een Noordwest-Australisch gehucht. Hier moest een grote zogenoemde reel worden overgenomen door een ander schip. De reel, een soort van gigantische garenklos met een diameter van 11 meter, stond bij ons op de luiken gesjord met een spinnenweb aan sjordraden. Die garenklos, hoewel leeg, woog toch nog zoveel dat wij die niet met onze eigen kranen konden tillen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer