Zeevrachtenmarkt: Wachten tot de Chinezen terugkeren

Zelfs voor de capesizers zijn de huren intussen zover gedaald dat de operationele kosten nauwelijks worden gedekt. Sommige reders laten hun schepen maar even stilliggen in afwachting van betere tijden. Die zouden komen na de viering van het Chinese Nieuwjaar, die meestal ruim een week duurt omdat de bewoners van de steden familiebezoeken afleggen op het platteland en dat is nogal tijdrovend.

De Aeolian Glory (157.991 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Lianyungang, via oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor een magere $ 6000 per dag, de Mineral Beying (174.000 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor een nog magerder $ 5000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Wachten tot de Chinezen terugkeren | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Wachten tot de Chinezen terugkeren

Zelfs voor de capesizers zijn de huren intussen zover gedaald dat de operationele kosten nauwelijks worden gedekt. Sommige reders laten hun schepen maar even stilliggen in afwachting van betere tijden. Die zouden komen na de viering van het Chinese Nieuwjaar, die meestal ruim een week duurt omdat de bewoners van de steden familiebezoeken afleggen op het platteland en dat is nogal tijdrovend.

De Aeolian Glory (157.991 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Lianyungang, via oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor een magere $ 6000 per dag, de Mineral Beying (174.000 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor een nog magerder $ 5000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer