Zeevrachtenmarkt: Vrachten capesizers flink lager

Voor de droge bulkers begon het nieuwe jaar niet goed. De capesizers zijn erg afhankelijk van de invoer van ijzererts door China. Zodra die invoer voor wat voor reden dan ook afneemt krijgen de capesizers het moeilijk. De huren en vrachten daalden flink.

De Cape Asia (176.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 12.000 per dag, de Stella Annabel (180.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Dalian, via Australië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 17.000 per dag. De vrachtprijs voor ijzererts van West-Australië naar Qingdao daalde tot onder de $ 10 per ton, van Brazilië naar Qingdao tot $ 24,50 per ton en deze zullen nog wel verder dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachten capesizers flink lager | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachten capesizers flink lager

Voor de droge bulkers begon het nieuwe jaar niet goed. De capesizers zijn erg afhankelijk van de invoer van ijzererts door China. Zodra die invoer voor wat voor reden dan ook afneemt krijgen de capesizers het moeilijk. De huren en vrachten daalden flink.

De Cape Asia (176.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 12.000 per dag, de Stella Annabel (180.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Dalian, via Australië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 17.000 per dag. De vrachtprijs voor ijzererts van West-Australië naar Qingdao daalde tot onder de $ 10 per ton, van Brazilië naar Qingdao tot $ 24,50 per ton en deze zullen nog wel verder dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer