Vrachtenmarkt: Tientallen wachten op lading

Of de honderden miljarden die de Chinese overheid in de eigen economie gaat pompen veel voor de droge bulkers zullen betekenen is nog maar de vraag. De Chinezen investeren fors in de spoorwegen en bouwprojecten, wat allicht de vraag naar staal, ijzererts en kolen zal vergroten. Maar de verwachting dat China weinig last zou krijgen van de economische crisis is wel een misvatting gebleken.

Vele fabrieken hebben de deuren al gesloten en het aantal werklozen neemt met miljoenen toe. Het risico van sociale onrust heeft de Chinese overheid ertoe gebracht tot enorme investeringen, ook op het gebied van sociale zekerheid, over te gaan. Maar in afwachting van die ontwikkelingen is het bar slecht voor de droge bulkers. Vanuit Australië zijn er nog maar een paar capesize-reizen per week. Makelaars schatten het aantal capesizers dat leeg op orders wacht op tenminste 150.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Tientallen wachten op lading | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Tientallen wachten op lading

Of de honderden miljarden die de Chinese overheid in de eigen economie gaat pompen veel voor de droge bulkers zullen betekenen is nog maar de vraag. De Chinezen investeren fors in de spoorwegen en bouwprojecten, wat allicht de vraag naar staal, ijzererts en kolen zal vergroten. Maar de verwachting dat China weinig last zou krijgen van de economische crisis is wel een misvatting gebleken.

Vele fabrieken hebben de deuren al gesloten en het aantal werklozen neemt met miljoenen toe. Het risico van sociale onrust heeft de Chinese overheid ertoe gebracht tot enorme investeringen, ook op het gebied van sociale zekerheid, over te gaan. Maar in afwachting van die ontwikkelingen is het bar slecht voor de droge bulkers. Vanuit Australië zijn er nog maar een paar capesize-reizen per week. Makelaars schatten het aantal capesizers dat leeg op orders wacht op tenminste 150.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer