Europees Parlement blijft strengere veiligheidsmaatregelen op zee eisen

Het Europees Parlement heeft de EU-ministers van transport onder zware druk gezet om akkoord te gaan met strengere veiligheidsmaatregelen op zee. Ook wil het parlement dat scheepsrampen op zee en in de havens in de toekomst door een onafhankelijke instantie worden onderzocht. Het parlement keurde in dat verband zes rapporten goed uit het derde pakket Maritieme veiligheid, die waren opgesteld waren door collega-vervoersexperts.

De Europarlementsleden zijn er niet over te spreken dat twee andere rapporten uit het pakket over vlaggestaatverplichtingen en over de burgerlijke aansprakelijkheid van scheepseigenaren nog steeds door de Europese ministerraad van Transport worden geblokkeerd. Ze hebben het Franse voorzitterschap van de EU gevraagd zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Het parlement betreurt dat de meeste van zijn aanbevelingen in de zes rapporten na de eerste lezing niet door de EU-ministers werden overgenomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Europees Parlement blijft strengere veiligheidsmaatregelen op zee eisen | Schuttevaer.nl

Europees Parlement blijft strengere veiligheidsmaatregelen op zee eisen

Het Europees Parlement heeft de EU-ministers van transport onder zware druk gezet om akkoord te gaan met strengere veiligheidsmaatregelen op zee. Ook wil het parlement dat scheepsrampen op zee en in de havens in de toekomst door een onafhankelijke instantie worden onderzocht. Het parlement keurde in dat verband zes rapporten goed uit het derde pakket Maritieme veiligheid, die waren opgesteld waren door collega-vervoersexperts.

De Europarlementsleden zijn er niet over te spreken dat twee andere rapporten uit het pakket over vlaggestaatverplichtingen en over de burgerlijke aansprakelijkheid van scheepseigenaren nog steeds door de Europese ministerraad van Transport worden geblokkeerd. Ze hebben het Franse voorzitterschap van de EU gevraagd zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Het parlement betreurt dat de meeste van zijn aanbevelingen in de zes rapporten na de eerste lezing niet door de EU-ministers werden overgenomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer