Vrachtenmarkt: Handysizers hebben het moeilijk

Hoewel de verwachting was dat in het Verre Oosten de markt voor de panamaxen zou verbeteren bleef een verbetering nog uit. De Chinese vraag naar kolen en ijzererts is nog lang niet terug op het oude niveau en de droge bulkers hebben daar flink last van. De Gertrud Salamon (74.078 dwt, 2000) werd gecharterd voor een reis van Hongkong naar Taiwan voor $ 32.500 per dag. Op de Atlantische routes is het niet veel beter. De Fu Kang (72.437 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Oristano, teruglevering West-Europa voor $ 43.000 per dag. De huren die bij periodecharters worden betaald zijn ook niet geweldig. De Gran Esmeralda (68.000 dwt, 1990) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 49.000 per dag.

Voor de capesizers was er ook nog geen merkbare verbetering van de spotmarkt. Er schijnt nog zo’n zeventig miljoen ton ijzererts in de Chinese havens te liggen en waarschijnlijk willen de overheden dat daar eerst eens een flink gedeelte naar het achterland verdwijnt. De Cape Island kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Dampier naar Qingdao $ 15,75 per ton. De Pitsa D (170.188 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Duinkerken voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 55.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Handysizers hebben het moeilijk | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Handysizers hebben het moeilijk

Hoewel de verwachting was dat in het Verre Oosten de markt voor de panamaxen zou verbeteren bleef een verbetering nog uit. De Chinese vraag naar kolen en ijzererts is nog lang niet terug op het oude niveau en de droge bulkers hebben daar flink last van. De Gertrud Salamon (74.078 dwt, 2000) werd gecharterd voor een reis van Hongkong naar Taiwan voor $ 32.500 per dag. Op de Atlantische routes is het niet veel beter. De Fu Kang (72.437 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Oristano, teruglevering West-Europa voor $ 43.000 per dag. De huren die bij periodecharters worden betaald zijn ook niet geweldig. De Gran Esmeralda (68.000 dwt, 1990) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 49.000 per dag.

Voor de capesizers was er ook nog geen merkbare verbetering van de spotmarkt. Er schijnt nog zo’n zeventig miljoen ton ijzererts in de Chinese havens te liggen en waarschijnlijk willen de overheden dat daar eerst eens een flink gedeelte naar het achterland verdwijnt. De Cape Island kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Dampier naar Qingdao $ 15,75 per ton. De Pitsa D (170.188 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Duinkerken voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 55.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer