Machinist zeeschip straks aan de wal

Omdat niet alleen in de luchtvaart maar ook op zee de functie van hoofdwerktuigkundige ter discussie staat, staat een aantal reders in de startblokken voor een interessant experiment: twee jaar lang een alternatieve machinekamerbezetting en ‘op afstand’ de motor in de gaten houden. Om de proef te laten slagen wordt geprobeerd draagvlak in het maritieme cluster te creëren. Gepland is in januari met de proef te beginnen. De rederijen Wagenborg, Amasus en Flinter stellen daarvoor 23 schepen beschikbaar.

Machinist zeeschip straks aan wal

Aanleiding voor het experiment zijn het personeelstekort, de verregaande automatisering van het machinekamerbedrijf en de sterk verbeterde communicatiemogelijkheden met de wal. Wereldwijd zijn er 34.000 vacatures bij reders en dat aantal kan over een paar jaar zijn opgelopen tot 90.000. Uit Brits onderzoek blijkt dat een essentieel deel van deze onvervulde werkplekken machinekamerpersoneel betreft. Een van de redenen voor de slechte vervulbaarheid van die banen is dat de functie minder interessant is geworden. De HWTK heeft, dankzij de technische vooruitgang, minder te doen en dat doet zijn arbeidsvreugde geen goed.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Machinist zeeschip straks aan de wal | Schuttevaer.nl

Machinist zeeschip straks aan de wal

Omdat niet alleen in de luchtvaart maar ook op zee de functie van hoofdwerktuigkundige ter discussie staat, staat een aantal reders in de startblokken voor een interessant experiment: twee jaar lang een alternatieve machinekamerbezetting en ‘op afstand’ de motor in de gaten houden. Om de proef te laten slagen wordt geprobeerd draagvlak in het maritieme cluster te creëren. Gepland is in januari met de proef te beginnen. De rederijen Wagenborg, Amasus en Flinter stellen daarvoor 23 schepen beschikbaar.

Machinist zeeschip straks aan wal

Aanleiding voor het experiment zijn het personeelstekort, de verregaande automatisering van het machinekamerbedrijf en de sterk verbeterde communicatiemogelijkheden met de wal. Wereldwijd zijn er 34.000 vacatures bij reders en dat aantal kan over een paar jaar zijn opgelopen tot 90.000. Uit Brits onderzoek blijkt dat een essentieel deel van deze onvervulde werkplekken machinekamerpersoneel betreft. Een van de redenen voor de slechte vervulbaarheid van die banen is dat de functie minder interessant is geworden. De HWTK heeft, dankzij de technische vooruitgang, minder te doen en dat doet zijn arbeidsvreugde geen goed.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer