Zeevrachtenmarkt: Omvaren met sojabonen

De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China heeft merkwaardige gevolgen voor de Amerikaanse export van sojabonen. China belast de invoer ervan met 20% invoerrechten. De bonen worden dus naar een ander land verscheept en vervolgens, met nieuwe papieren, naar China vervoerd. Meer zeemijlen dus goed voor de droge-bulkschepen.

Grondstoffenhandelaar Bunge charterde van Star Bulk Carriers de panamax Star Kamila (80.700 dwt, 2005) voor zes tot acht maanden voor $ 14.500 per dag. De Star Mariella (82.300 dwt, 2006) werd voor zes tot negen maanden gecharterd voor eveneens $ 14.500 door een onbekend gebleven charteraar. Voor spotreizen liggen de huren voor panamaxen inmiddels boven $ 15.700 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Omvaren met sojabonen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Omvaren met sojabonen

De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China heeft merkwaardige gevolgen voor de Amerikaanse export van sojabonen. China belast de invoer ervan met 20% invoerrechten. De bonen worden dus naar een ander land verscheept en vervolgens, met nieuwe papieren, naar China vervoerd. Meer zeemijlen dus goed voor de droge-bulkschepen.

Grondstoffenhandelaar Bunge charterde van Star Bulk Carriers de panamax Star Kamila (80.700 dwt, 2005) voor zes tot acht maanden voor $ 14.500 per dag. De Star Mariella (82.300 dwt, 2006) werd voor zes tot negen maanden gecharterd voor eveneens $ 14.500 door een onbekend gebleven charteraar. Voor spotreizen liggen de huren voor panamaxen inmiddels boven $ 15.700 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer