Zeevrachtenmarkt: Steeds meer capesizers naar de sloop

Er gaan steeds meer capesizers naar de sloop in verband met de voortdurende slechte marktomstandigheden, ook al betalen de slopers steeds lagere prijzen. Nieuwbouworders voor capesizers worden zo mogelijk omgezet in de bestelling van voornamelijk tankers.

De waarde van tweedehands tankers is omhoog en die van droge bulkers juist op een dieptepunt beland. Een 52.000 dwt supramax van rond 10 jaar oud brengt nu circa $ 12,5 miljoen op. Als de markt lang zo slecht blijft zullen tweedehands bulkers nauwelijks meer opbrengen dan de schrootwaarde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Steeds meer capesizers naar de sloop | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Steeds meer capesizers naar de sloop

Er gaan steeds meer capesizers naar de sloop in verband met de voortdurende slechte marktomstandigheden, ook al betalen de slopers steeds lagere prijzen. Nieuwbouworders voor capesizers worden zo mogelijk omgezet in de bestelling van voornamelijk tankers.

De waarde van tweedehands tankers is omhoog en die van droge bulkers juist op een dieptepunt beland. Een 52.000 dwt supramax van rond 10 jaar oud brengt nu circa $ 12,5 miljoen op. Als de markt lang zo slecht blijft zullen tweedehands bulkers nauwelijks meer opbrengen dan de schrootwaarde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer