Samenwerking versterkt marktpositie

Binnenvaartondernemers moeten bedrijfsmatig samenwerken om hun marktpositie te versterken. Alleen zo kunnen zij op gelijk niveau onderhandelen met bevrachters en verladers. ‘De klanten van de binnenvaart worden groter en krijgen meer invloed. Je moet dan opschalen naar hetzelfde niveau’, stelde bedrijfskundige Bart Verkade, tevens schipper van het ms Anna en voorzitter van de Raad van Commissarissen van de onderlinge schepenverzekering EFM tijdens het Economisch Forum ‘Kostprijs bewust – De crisis voorbij’.

Samenwerking versterkt marktpositie

‘Supermarkten Spar goed voorbeeld van succesvolle coöperatie’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Meneer Bennik,denk dat een sloopronde overbodig is.Als ik constateer,hoeveel kleine schepen er nu al vrijwillig gesloopt worden.Want er zijn gewoon bijna geen kopers voor deze markt ! En het is maar goed, dat de oudijzerprijs nog hoog staat! hoe lang nog ? En Verkade, wil weer van alles.Droom verder zou ik zeggen.

    Geplaatst door: Andere Martin op
  • Gelezen: En hou nu ook eens op dat schippers niet willen samenwerken.
    Dus u zegt, schippers willen wel samenwerken?? Ja in het gangboord, maar wanneer het er op aan komt, verzinnen ze een reden om niet mee te doen. Of stellen niet haalbare eisen!
    Kreten zoals:- ik kijk het eerst even aan of het werkt-
    of – bij 100 leden doe ik ook mee –
    Stel 1000 mensen denken zo, dan gebeurd er niets, wanneer ze zoals hierboven denken. Dan het vooroordeel: schippers hebben nog nooit iets samen kunnen doen, is ook vaak een reden om niet mee te doen.
    Want ik ben er ook van overtuigd, dat nu best wel veel schippers inzien, dat we samen moeten werken om in de toekomst normaal zaken te kunnen doen. Dus met welk formule moet je dan komen, om de gevoelige snaar te raken bij de schippers, zodat je snel 200 leden hebt. En van start kunt gaan.
    Mensen die al iets geprobeerd hebben,en niet gelukt is. Zeggen al , nu eerst die ander.
    In de binnenvaart is veel te veel emotie en voor oordelen. Ook de achterdocht naar je collega schipper is groot. Dan nog de ongegronde angst naar de bevrachter toe, begrijp ik helemaal niet. Zij hebben ons net zo hard nodig als wij hun. Wanneer je redelijk opstelt, moet het geen probleem zijn, om op een ander manier je vrachtsom te verdienen. En bij je huis bevrachter blijven, omdat je altijd aan de reis bent en dan toch je aflossing niet kunt doen. Vind ik bedenkelijk, over je ondernemers kwaliteiten.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Weet u wat mij opvalt. Iedereen die iets in economie gestudeerd heeft is voor een vrije markt.Behalve dan als het over hun eigen inkomsten gaat.
    Nu steeds weer blijkt dat dit niet werkt voor iedereen. ( behalve dan voor het groot kapitaal.) roepen die zelfde mensen allemaal weer ideeen om dit weer enigzins te reguleren.
    ( uitstel van aflossingen, milieucertificaten die niets met het milieu te maken hebben maar alleen met imago, Kortingen op havengelden voor vaak diezelfde schepen enz,enz.}

    En hou nu ook eens op dat schippers niet willen samenwerken. Wat een dooddoener. Of men zorgt ervoor dat samenwerking niet loont of het wordt ons door de EVO of NMA verboden.

    Geplaatst door: bv op
  • @ Godschalk,

    U heeft helemaal gelijk hoor, alleen
    Punt is, dat de verdeeldheid gewoon veel te groot is, zelfs onder de huidige swv s/bonden of wat dan ook ! waarvan er al kweet niet hoeveel zijn, allemaal roepend er moet er 1 tje komen, en dat zijn wij!.

    En uiteraard weet de individuele schipper het ook veel beter dan de andere, maar dat wisten we al.

    De ervaring wijst uit dat alleen wanneer er echt stront aan de knikker is de schippers er voor te porren zijn om allemaal gezamenlijk in dezelfde richting te gaan staan loeien.
    Kijk maar naar de hoogtij dagen van de crisis kort voor de Eubo hoogtijdagen.
    Allemaal strakke plannen, die op zich zouden kunnen lukken!
    En als er dan vanwege laagwater of manipulatie van verladers o.d kortstondig meer verdiend kan worden laten ze (bijna) allemaal de Eubo in de stront zakken omdat ze door kortzichtigheid het grote plaatje missen en kiezen voor een maandje een paar duizend euro meer.

    Dit is geen leuke weerspiegeling van de realiteit en gemiddeld niveau van ondernemerschap in de binnenvaart , maar Helaas!, gewoon waar !

    Het enige waar schippers wel goed in zijn qua samenwerking is met zn allen staan te vingertje wijzen en moddergooien achteraf naar organisaties als EVO, bevrachters, en zelfs banken die ze nota bene nog uitstel en extra krediet gegeven hebben ook.

    En hoe wil je dan in hemelsnaam hier een nog betrouwbaardere modaliteit van maken?

    Het is gewoon wat het is!.
    Werkt vooralsnog, en zal pas weer veranderen als er een bom ontploft, lees: weer een grote crisis, hele stapel faillissementen o.d dat de schippers bang maakt of een andere happening van grote proporties die ze geen andere keus laat dan samen te werken of onder te gaan.

    Echter, ook gezien hoe Van megen geschoffeerd is door de eigen leden, zou ik nog eens tot 10 tellen alvorens ik mn vingers aan deze heerschappen zou verbranden door iets te initiëren en vervolgens voor dood achter gelaten te worden.
    En dat zou U ook moeten doen !

    Prettige feestdagen allemaal, en een wakker 2012.

    Martin

    Geplaatst door: Martin op
  • Dag beste binnenvaartonderneen(st)er,

    Punt is, dat u het risico loopt en zich dus af moet vragen of u “speelbal” moet willen zijn van het mechanisme dat nu functioneert; de bevrachter immers bepaalt wat u “verdient”!!

    Wat is er mis met het meer zelf ter hand nemen van dit soort zaken, hetgeen bekent dat u – in geörganiseerd verband- vrachten aanneemt en uitvoert en natuurlijk dient u zich dan te houden aan wettelijke gestelde verdragen’
    Neem voor 2012 het heft meer in eigen handen is mijn wens voor het komende jaar aan u.

    Fijne kerst en een vooral gezond en gelukkig 2012

    Groet en een goeie reis

    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Beste lezers,
    Alweer een geleerde die probeert de binnenvaart te redden!
    Allemaal nonsens, een utopie, in het recente verleden heeft al iemand een vernieuwend concept proberen op te starten, helaas is dit mede mislukt omdat schippers vrij willen zijn en blijven.
    Bovendien al zou zoiets werkelijk gestand doen probeert men binnen zo’n organisatie toch nog even harder of goedkoper dan een ander te varen/zijn.
    Voorbeeld: bieten campagnes waarbij de nachtvaarders dachten ook een reisje meer te doen dan de anderen.
    Dit is weer zo’n idee wat voortvloeit uit een zogenaamde crisis.
    Bovendien zijn er al samenwerkingsverbanden opgeheven sinds 1998, dit is niet voor niets gebeurd.
    Het is mij namelijk opgevallen dat de afgelopen 3 jaar niet heel erg veel schepen lang hebben stil gelegen, m.a.w. iedereen vaart alleen men vergeet een fatsoenlijke vergoeding hiervoor te vragen.
    En daar zit nu werkelijk de kneep, zolang je blijft varen onder kostprijs blijft dit probleem zich nog wel een tijdje voordoen.
    Dit word mede gesteund door staatsgaranties en banken die schippers van schepen in het leven houden die eigenlijk niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen.
    Mede hierdoor word de markt verstoord waardoor het zogenaamde kleine vaak betaalde en oudere schepen in het gedrang komen en uiteindelijk uit de vaart worden gehaald.
    Zoals ik al eerder heb geschreven is sinds 1998 moest er een vrije markt komen alleen deze word al 3 jaar verstoord door bovenstaande verhaal.
    Kortom eigenlijk hebben we een gereguleerde markt voor grote schepen die aangeschaft waren op prognoses van een luchtbel en speculaties.
    En nu praat men alweer over een overcapaciteit met name bij de schepen boven de 110 meter.
    Het word eigenlijk weer eens tijd voor een nieuwe sloopronde, dan kunnen we snel de oude kleine schepen weg slopen en is de markt compleet vrij voor de grote jongens.
    Een voordeel hiervan is de schippers van de gesloopte schepen kunnen gelijk aan de slag op een grote, want in die sector word dan veel personeel gezocht.
    Over het samenwerken met andere vervoersmodaliteiten zal ook wel moeilijk worden het is een kwestie van gunnen en vervoersprijs.
    Ik blijf erbij er is nog steeds maar een lachende derde, en dat blijft de EVO.

    Ik wens U nog een goede vaart en prettige feestdagen.

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • En wat als de NMA hiervan hoort.

    Geplaatst door: f op
  • volgens mij is dit al eens geprobeerd,en misslukt.
    Ik kan het mis hebben.

    Geplaatst door: marco op

Reageer

Samenwerking versterkt marktpositie | Schuttevaer.nl

Samenwerking versterkt marktpositie

Binnenvaartondernemers moeten bedrijfsmatig samenwerken om hun marktpositie te versterken. Alleen zo kunnen zij op gelijk niveau onderhandelen met bevrachters en verladers. ‘De klanten van de binnenvaart worden groter en krijgen meer invloed. Je moet dan opschalen naar hetzelfde niveau’, stelde bedrijfskundige Bart Verkade, tevens schipper van het ms Anna en voorzitter van de Raad van Commissarissen van de onderlinge schepenverzekering EFM tijdens het Economisch Forum ‘Kostprijs bewust – De crisis voorbij’.

Samenwerking versterkt marktpositie

‘Supermarkten Spar goed voorbeeld van succesvolle coöperatie’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Meneer Bennik,denk dat een sloopronde overbodig is.Als ik constateer,hoeveel kleine schepen er nu al vrijwillig gesloopt worden.Want er zijn gewoon bijna geen kopers voor deze markt ! En het is maar goed, dat de oudijzerprijs nog hoog staat! hoe lang nog ? En Verkade, wil weer van alles.Droom verder zou ik zeggen.

    Geplaatst door: Andere Martin op
  • Gelezen: En hou nu ook eens op dat schippers niet willen samenwerken.
    Dus u zegt, schippers willen wel samenwerken?? Ja in het gangboord, maar wanneer het er op aan komt, verzinnen ze een reden om niet mee te doen. Of stellen niet haalbare eisen!
    Kreten zoals:- ik kijk het eerst even aan of het werkt-
    of – bij 100 leden doe ik ook mee –
    Stel 1000 mensen denken zo, dan gebeurd er niets, wanneer ze zoals hierboven denken. Dan het vooroordeel: schippers hebben nog nooit iets samen kunnen doen, is ook vaak een reden om niet mee te doen.
    Want ik ben er ook van overtuigd, dat nu best wel veel schippers inzien, dat we samen moeten werken om in de toekomst normaal zaken te kunnen doen. Dus met welk formule moet je dan komen, om de gevoelige snaar te raken bij de schippers, zodat je snel 200 leden hebt. En van start kunt gaan.
    Mensen die al iets geprobeerd hebben,en niet gelukt is. Zeggen al , nu eerst die ander.
    In de binnenvaart is veel te veel emotie en voor oordelen. Ook de achterdocht naar je collega schipper is groot. Dan nog de ongegronde angst naar de bevrachter toe, begrijp ik helemaal niet. Zij hebben ons net zo hard nodig als wij hun. Wanneer je redelijk opstelt, moet het geen probleem zijn, om op een ander manier je vrachtsom te verdienen. En bij je huis bevrachter blijven, omdat je altijd aan de reis bent en dan toch je aflossing niet kunt doen. Vind ik bedenkelijk, over je ondernemers kwaliteiten.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Weet u wat mij opvalt. Iedereen die iets in economie gestudeerd heeft is voor een vrije markt.Behalve dan als het over hun eigen inkomsten gaat.
    Nu steeds weer blijkt dat dit niet werkt voor iedereen. ( behalve dan voor het groot kapitaal.) roepen die zelfde mensen allemaal weer ideeen om dit weer enigzins te reguleren.
    ( uitstel van aflossingen, milieucertificaten die niets met het milieu te maken hebben maar alleen met imago, Kortingen op havengelden voor vaak diezelfde schepen enz,enz.}

    En hou nu ook eens op dat schippers niet willen samenwerken. Wat een dooddoener. Of men zorgt ervoor dat samenwerking niet loont of het wordt ons door de EVO of NMA verboden.

    Geplaatst door: bv op
  • @ Godschalk,

    U heeft helemaal gelijk hoor, alleen
    Punt is, dat de verdeeldheid gewoon veel te groot is, zelfs onder de huidige swv s/bonden of wat dan ook ! waarvan er al kweet niet hoeveel zijn, allemaal roepend er moet er 1 tje komen, en dat zijn wij!.

    En uiteraard weet de individuele schipper het ook veel beter dan de andere, maar dat wisten we al.

    De ervaring wijst uit dat alleen wanneer er echt stront aan de knikker is de schippers er voor te porren zijn om allemaal gezamenlijk in dezelfde richting te gaan staan loeien.
    Kijk maar naar de hoogtij dagen van de crisis kort voor de Eubo hoogtijdagen.
    Allemaal strakke plannen, die op zich zouden kunnen lukken!
    En als er dan vanwege laagwater of manipulatie van verladers o.d kortstondig meer verdiend kan worden laten ze (bijna) allemaal de Eubo in de stront zakken omdat ze door kortzichtigheid het grote plaatje missen en kiezen voor een maandje een paar duizend euro meer.

    Dit is geen leuke weerspiegeling van de realiteit en gemiddeld niveau van ondernemerschap in de binnenvaart , maar Helaas!, gewoon waar !

    Het enige waar schippers wel goed in zijn qua samenwerking is met zn allen staan te vingertje wijzen en moddergooien achteraf naar organisaties als EVO, bevrachters, en zelfs banken die ze nota bene nog uitstel en extra krediet gegeven hebben ook.

    En hoe wil je dan in hemelsnaam hier een nog betrouwbaardere modaliteit van maken?

    Het is gewoon wat het is!.
    Werkt vooralsnog, en zal pas weer veranderen als er een bom ontploft, lees: weer een grote crisis, hele stapel faillissementen o.d dat de schippers bang maakt of een andere happening van grote proporties die ze geen andere keus laat dan samen te werken of onder te gaan.

    Echter, ook gezien hoe Van megen geschoffeerd is door de eigen leden, zou ik nog eens tot 10 tellen alvorens ik mn vingers aan deze heerschappen zou verbranden door iets te initiëren en vervolgens voor dood achter gelaten te worden.
    En dat zou U ook moeten doen !

    Prettige feestdagen allemaal, en een wakker 2012.

    Martin

    Geplaatst door: Martin op
  • Dag beste binnenvaartonderneen(st)er,

    Punt is, dat u het risico loopt en zich dus af moet vragen of u “speelbal” moet willen zijn van het mechanisme dat nu functioneert; de bevrachter immers bepaalt wat u “verdient”!!

    Wat is er mis met het meer zelf ter hand nemen van dit soort zaken, hetgeen bekent dat u – in geörganiseerd verband- vrachten aanneemt en uitvoert en natuurlijk dient u zich dan te houden aan wettelijke gestelde verdragen’
    Neem voor 2012 het heft meer in eigen handen is mijn wens voor het komende jaar aan u.

    Fijne kerst en een vooral gezond en gelukkig 2012

    Groet en een goeie reis

    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Beste lezers,
    Alweer een geleerde die probeert de binnenvaart te redden!
    Allemaal nonsens, een utopie, in het recente verleden heeft al iemand een vernieuwend concept proberen op te starten, helaas is dit mede mislukt omdat schippers vrij willen zijn en blijven.
    Bovendien al zou zoiets werkelijk gestand doen probeert men binnen zo’n organisatie toch nog even harder of goedkoper dan een ander te varen/zijn.
    Voorbeeld: bieten campagnes waarbij de nachtvaarders dachten ook een reisje meer te doen dan de anderen.
    Dit is weer zo’n idee wat voortvloeit uit een zogenaamde crisis.
    Bovendien zijn er al samenwerkingsverbanden opgeheven sinds 1998, dit is niet voor niets gebeurd.
    Het is mij namelijk opgevallen dat de afgelopen 3 jaar niet heel erg veel schepen lang hebben stil gelegen, m.a.w. iedereen vaart alleen men vergeet een fatsoenlijke vergoeding hiervoor te vragen.
    En daar zit nu werkelijk de kneep, zolang je blijft varen onder kostprijs blijft dit probleem zich nog wel een tijdje voordoen.
    Dit word mede gesteund door staatsgaranties en banken die schippers van schepen in het leven houden die eigenlijk niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen.
    Mede hierdoor word de markt verstoord waardoor het zogenaamde kleine vaak betaalde en oudere schepen in het gedrang komen en uiteindelijk uit de vaart worden gehaald.
    Zoals ik al eerder heb geschreven is sinds 1998 moest er een vrije markt komen alleen deze word al 3 jaar verstoord door bovenstaande verhaal.
    Kortom eigenlijk hebben we een gereguleerde markt voor grote schepen die aangeschaft waren op prognoses van een luchtbel en speculaties.
    En nu praat men alweer over een overcapaciteit met name bij de schepen boven de 110 meter.
    Het word eigenlijk weer eens tijd voor een nieuwe sloopronde, dan kunnen we snel de oude kleine schepen weg slopen en is de markt compleet vrij voor de grote jongens.
    Een voordeel hiervan is de schippers van de gesloopte schepen kunnen gelijk aan de slag op een grote, want in die sector word dan veel personeel gezocht.
    Over het samenwerken met andere vervoersmodaliteiten zal ook wel moeilijk worden het is een kwestie van gunnen en vervoersprijs.
    Ik blijf erbij er is nog steeds maar een lachende derde, en dat blijft de EVO.

    Ik wens U nog een goede vaart en prettige feestdagen.

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • En wat als de NMA hiervan hoort.

    Geplaatst door: f op
  • volgens mij is dit al eens geprobeerd,en misslukt.
    Ik kan het mis hebben.

    Geplaatst door: marco op

Reageer