Vervoersgroei Duitse vaarwegen: terug naar niveau 2002

Met een groei van bijna 13% in vervoerde tonnage zit de binnenvaart op Duitse waterwegen in januari voor het eerst in 12 maanden weer in de lift, ondanks de strenge winter met veel dichtgevroren vaarwegen. De vervoersprestatie in tonkilometers steeg met 17,1% ten opzichte van de vergelijkingsmaand januari 2009. De cijfers van Destatis, het Duitse bureau voor statistiek, lijken heel positief. Maar de statistici in Wiesbaden waarschuwen voor al teveel optimisme: ‘Deze stijging maakt bij lange na niet het verlies door de wereldwijde economische crisis goed. De waarden van vervoerde tonnages zitten nog maar op het niveau van 2002. Alleen het containervervoer is inmiddels terug op het niveau van januari 2008.’

Containervaart

Destatis levert in Europa de meest actuele statistische informatie en bovendien is Duitsland het belangrijkste vaargebied van de Nederlandse binnenvaartvloot. In harde cijfers ging het in januari om een toename van 14,9 naar 16,8 miljoen ton vervoerde lading per binnenschip ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Schepen onder Duitse vlag deden het verhoudingsgewijs beter dan gemiddeld, met een groei van 21,4% naar 5,5 miljoen ton.
Naar vervoerstraject zat relatief de grootste winst (26,2% groei naar 3,8 miljoen ton) in het binnenlands vervoer. Exportlading steeg met 10,0% naar eveneens 3,8 miljoen ton, het belangrijkste traject van importlading ging met 7,1% omhoog naar 7,7 miljoen ton en de doorvaart groeide met 19,6% naar 1,6 miljoen ton lading

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vervoersgroei Duitse vaarwegen: terug naar niveau 2002 | Schuttevaer.nl

Vervoersgroei Duitse vaarwegen: terug naar niveau 2002

Met een groei van bijna 13% in vervoerde tonnage zit de binnenvaart op Duitse waterwegen in januari voor het eerst in 12 maanden weer in de lift, ondanks de strenge winter met veel dichtgevroren vaarwegen. De vervoersprestatie in tonkilometers steeg met 17,1% ten opzichte van de vergelijkingsmaand januari 2009. De cijfers van Destatis, het Duitse bureau voor statistiek, lijken heel positief. Maar de statistici in Wiesbaden waarschuwen voor al teveel optimisme: ‘Deze stijging maakt bij lange na niet het verlies door de wereldwijde economische crisis goed. De waarden van vervoerde tonnages zitten nog maar op het niveau van 2002. Alleen het containervervoer is inmiddels terug op het niveau van januari 2008.’

Containervaart

Destatis levert in Europa de meest actuele statistische informatie en bovendien is Duitsland het belangrijkste vaargebied van de Nederlandse binnenvaartvloot. In harde cijfers ging het in januari om een toename van 14,9 naar 16,8 miljoen ton vervoerde lading per binnenschip ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Schepen onder Duitse vlag deden het verhoudingsgewijs beter dan gemiddeld, met een groei van 21,4% naar 5,5 miljoen ton.
Naar vervoerstraject zat relatief de grootste winst (26,2% groei naar 3,8 miljoen ton) in het binnenlands vervoer. Exportlading steeg met 10,0% naar eveneens 3,8 miljoen ton, het belangrijkste traject van importlading ging met 7,1% omhoog naar 7,7 miljoen ton en de doorvaart groeide met 19,6% naar 1,6 miljoen ton lading

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer