Zeevrachtenmarkt: Chinese werven richten zich niet op innovatie

Voor de panamaxen werd het in het Verre Oosten wat minder doordat er minder kolen en graan in de markt kwamen. De Mass Glory (69.618dwt, 1992) werd gecharterd oplevering Nantong, via Samarinda, teruglevering Zuid-Korea voor $ 20.000 per dag. Op de Atlantische routes was het beter voor de panamaxen. De Belem (68.519dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Jeddah, teruglevering West-Europa voor $ 31.500 per dag.

De Australische ertsproducent BHP Billiton was weer actief in de capesizemarkt, waardoor de huren even wat stegen, maar even snel weer naar beneden gingen. Het ziet ernaar uit dat de huren voor de capesizers voorlopig nog wel laag zullen blijven. De Alpha Cosmos (169.770dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Zuid-Korea, via Oostkust Australië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 28.000 per dag. De nieuwbouw King Ore (177.000 dwt) werd voor 24 maanden gecharterd voor een niet geweldige $ 32.500 per dag. Voor ertsreizen van Australië naar China lagen de vrachten nog steeds iets onder $ 10 per ton, van Brazilië naar China rond $ 25 per ton. De op een na grootste Chinese staalproducent zou zo ontevreden zijn over de prijsverhogingen door de Braziliaanse en Australische mijnbouwers, dat de beslissing is genomen veel meer ijzererts uit Canada te importeren. Dat zou een steuntje in de rug zijn voor de capesizers door de extra zeemijlen die gevaren moeten worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Chinese werven richten zich niet op innovatie | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Chinese werven richten zich niet op innovatie

Voor de panamaxen werd het in het Verre Oosten wat minder doordat er minder kolen en graan in de markt kwamen. De Mass Glory (69.618dwt, 1992) werd gecharterd oplevering Nantong, via Samarinda, teruglevering Zuid-Korea voor $ 20.000 per dag. Op de Atlantische routes was het beter voor de panamaxen. De Belem (68.519dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Jeddah, teruglevering West-Europa voor $ 31.500 per dag.

De Australische ertsproducent BHP Billiton was weer actief in de capesizemarkt, waardoor de huren even wat stegen, maar even snel weer naar beneden gingen. Het ziet ernaar uit dat de huren voor de capesizers voorlopig nog wel laag zullen blijven. De Alpha Cosmos (169.770dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Zuid-Korea, via Oostkust Australië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 28.000 per dag. De nieuwbouw King Ore (177.000 dwt) werd voor 24 maanden gecharterd voor een niet geweldige $ 32.500 per dag. Voor ertsreizen van Australië naar China lagen de vrachten nog steeds iets onder $ 10 per ton, van Brazilië naar China rond $ 25 per ton. De op een na grootste Chinese staalproducent zou zo ontevreden zijn over de prijsverhogingen door de Braziliaanse en Australische mijnbouwers, dat de beslissing is genomen veel meer ijzererts uit Canada te importeren. Dat zou een steuntje in de rug zijn voor de capesizers door de extra zeemijlen die gevaren moeten worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer