Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

CBRB vóór ‘Green Deal' om snel te verduurzamen

ROTTERDAM

Wil de binnenvaart de schoonste modaliteit blijven ten opzichte van weg en spoor, dan moet de sector versneld verduurzamen. Met die dringende boodschap komt het CBRB tijdens zijn Binnenvaart Jaardiner op 24 november dat als thema heeft ‘De groene versnelling.'

1 / 1
Interview met CBRB-directeur Robert Kasteel bij de EICB-bijeenkomst in juni dit jaar over Stage 5 en NRMM in de binnenvaart. (Twitter-foto @CBRBtweets)

Interview met CBRB-directeur Robert Kasteel bij de EICB-bijeenkomst in juni dit jaar over Stage 5 en NRMM in de binnenvaart. (Twitter-foto @CBRBtweets)

Tempo is nu echt vereist, stelt de brancheorganisatie. Het CBRB is dan ook positief over het kabinetsplan om met de sector een ‘Green Deal' te sluiten. Het Klimaatakkoord van Parijs, de Europese NRMM Richtlijn en de nationale Energieagenda maken een versnelling van het proces van verduurzaming noodzakelijk. De recente uitspraak van de rechtbank in Den Haag die het kabinet dwingt tot de aanpak van luchtvervuiling is een extra stok achter de deur. De opgave waarvoor de binnenvaart richting 2050 staat wat betreft de terugdringing van milieuschadelijke emissies (NOx en PM) én broeikasgassen (CO2), vereist volgens het CBRB een structurele aanpak.

Samen stappen zetten
‘De zo hoog nodige transitie gaat echter niet vanzelf. Het is noodzakelijk dat marktpartijen en overheid samen stappen zetten om te versnellen en de transitie naar een toekomstbestendige vervoersmodaliteit mogelijk te maken: schoon, veilig en concurrerend ten opzichte van andere modaliteiten', zegt directeur Robert Kasteel.

Het CBRB wil snel overeenstemming over de Green Deal om binnenvaartschepen duurzamer te maken. Kasteel: ‘Het gebrek aan bereidheid om voor milieuvriendelijk vervoer te betalen, betekent een extra belasting voor scheepseigenaren. Maatregelen die de binnenvaart ondersteunen zijn zeer wenselijk. Zoals het regeerakkoord vermeldt, kan de binnenvaart een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van toenemend goederenvervoer over de weg én het beperken van uitstoot die slecht is voor het klimaat.'

Vergroeningsfonds
Het CBRB zet actief in op aanpassing van wet- en regelgeving, het opstellen van een transitiemodel en het bepalen van incentives. Daarnaast inventariseert het vergroeningstechnieken en deelt in kennis hierover. Belangrijk initiatief is nu de opzet van een Fonds Vergroening Binnenvaart. Kasteel: ‘Maar een financieringsfonds is niet voldoende. We staan voor cruciale vragen: leidt de huidige regelgeving tot het achterblijven van milieu- en klimaatprestaties? Hoe beïnvloedt de onzekerheid over de kosten en baten van nieuwe technieken de besluitvorming over investeringen? Komen er meerdere stimulerende maatregelen om de gewenste versnelling van de vergroening te bereiken? Doen verladers voldoende mee?'
Op het Binnenvaart Jaardiner van het CBRB gaan gastsprekers Mark Frequin (directeur-generaal Bereikbaarheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en Pieter van Tongeren (director Outbound Logistics Supplychain bij Tata Steel) nader in op deze vraagstukken. (DvdM)

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Jim Grooten

    Inderdaad bomen kappen in Zuid Amerika voor de teelt van soja ,deze soja wordt voor veevoer gebruikt en "bio -olie."En bio-olie is weer een brandstof.
    Door geld rond te pompen op de beurzen om de hongerige speculanten tevreden te stellen ,is het grootste probleem.
    Als deze poppenkast eens gestopt wordt dan is de wereld gered van deze achtelijke brandstof en uitstoot politiek.

  • C.J.J le Sage

    Peter Janssens een hele leuke interessante side.

  • Peter Janssens

    Iedere verbranding gaat gepaard met co2 , ook bij de mens , en daar zijn er veel van, die worden niet efficiënter , blijven alleen maar in aantal toenemen, en kappen steeds meer van de groene longen weg. Daar kan je niet tegen vergroenen en/ of besparen, maar wel een piramide spel mee spelen , hetgeen de westerse economie, en dus ook "vergroening" in feite is.

  • Peter Janssens

    http://www.energiefeiten.nl/

  • C.J.J le Sage

    Als ik het nu goed begrijp dan is de CBRB voor nog strengere regelgeving dan dat de overheid ons oplegt ? Als het verladend bedrijfsleven gewoon meer betaald dan hebben wij geen vergroeningsfonds nodig. Dus waarom dan voorstander zijn van overheidsgeld/gemeenschapsgeld wat dan eigenlijk richting de verlader gaat, want die hoeft de vergroening niet te betalen.
    Ik vraag me toch echt af of de binnenvaart zo vervuilend is? Daar zijn geen rapporten van.Alles is gebaseerd op aannames en als nu blijkt dat die aannames nu eens niet kloppen krijgen we dan het zelfde als bij de oude motoren waar nu blijkt dat die met een simpele aanpassing aan de euro stage 3a voldoen.(de nu geldende regelgeving).
    De co2 uitstoot van een binnenschip is nog altijd veel minder dan die van de andere modaliteit per vervoerde ton per kilometer .
    Als al die mensen die altijd weten wat de binnenvaart moet doen, nu eens zelf zonnepanelen gaan leggen en een wind generator plaatsen niet meer gaan vliegen voor de vakantie en een afval vrij huishouden zouden voeren ,dan zou dat misschien ook veel voor het milieu betekenen .Zelf dacht ik dan aan zo'n 10 tot 15 % van hun bruto inkomen per jaar dat deze mensen ook moeten investeren.
    Kijk het milieu is goed maar ik krijg de indruk dat wij de wereld kunnen redden van de ondergang door maar met 5500 motoren aan de uitstoot te laten voldoen.

  • Jim Grooten

    Zijn er al verbrandingsmotoren op de markt die geen CO2 uitstoten?
    De enigste vorm is trekpaard of een zeil,dat is als investering ook wel op te brengen.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.