Maritime Innovation Platform

Schuttevaer Award 2024 kanshebber #1: Rotorkoproersysteem

De vierde genomineerde voor de Schuttevaer Award 2024 wordt gekozen door de lezers van Schuttevaer. De 11 kanshebbers worden de komende dagen aan u voorgesteld. Vandaag kanshebber #1: Rotorkoproersysteem van Damen Marine Components.

Drie van de vier genomineerden zijn bekend. De laatste kiest u, de lezer van Schuttevaer, uit een lijst van 11 kanshebbers. Beeld MIP

Het rotorkoproersysteem (RMS) verhoogt het sturend vermogen in de boeg. Het kan ingetrokken worden tijdens het varen zodat het geen weerstand geeft. Het resulteert bij correct gebruik van het systeem in aanzienlijke brandstofbesparing.

Het rotorkoproersysteem (RMS) is speciaal ontwikkeld om schepen meer veiligheid te bieden tijdens de vaart. De werking van het RMS is gebaseerd op het Magnus-effect, waarbij een liftkracht wordt gegenereerd door een roterende composieten buis die de koersstabiliteit van een ongeladen schip sterk verbetert. Het RMS functioneert bij vaarsnelheden vanaf 6 km/u. Het biedt schepen een verhoogd sturend vermogen in de boeg en een aanzienlijke verbetering van de manoeuvreerbaarheid. Het RMS biedt stuwkracht waardoor zijdelingse windkrachten overwonnen kunnen worden. Door het inzetten van de RMS kunnen er minder stuurbewegingen worden gemaakt, dit resulteert in minder weerstand en brandstofbesparing.

Manoeuvraarbheid

Ons rotorkoproersysteem is speciaal ontwikkeld om binnenvaartschepen meer koersstabiliteit te bieden in veelvoorkomende, uitdagende omstandigheden. De manoeuvreerbaarheid van een binnenvaarttanker, containerschip of bulkschip vermindert doorgaans sterk wanneer een schip in ondiep water vaart, geen lading vervoert, met sterke zijwind wordt geconfronteerd of een combinatie daarvan. Dit veroorzaakt regelmatig onveilige situaties, zeker op de vele kronkelende rivieren en winderige kanalen in Nederland, Duitsland en België. Het RMS van DMC biedt een oplossing die de manoeuvreerbaarheid en veiligheid vergroot en daarbij ook nog eens zorgt voor emissiereductie.

Deze tekst komt uit de pitch van Damen Marine Components.

Wie maken er kans?

De komende dagen worden de 11 kanshebbers aan u voorgesteld. Drie van de vier genomineerden zijn al bekend. Bekijk alle genomineerden en kanshebbers hier.

Maritime Innovation Platform

Drie van de vier genomineerden voor de Schuttevaer Award zijn al bekend. De lezers van Schuttevaer bepalen wie de vierde nominatie wordt. De komende dagen worden de 11 kanshebbers aan u voorgesteld. De stembussen gaan dinsdag 12 maart open.

Het Maritime Innovation Platform is 4 april maart in het Energiehuis in Dordrecht. Daar staan de innovaties van maritiem Nederland in de schijnwerpers. Op het evenement wordt door het publiek de winnaar van de Schuttevaer Award gekozen. Wilt u erbij zijn en bepalen wie de Schuttevaer Award mee naar huis neemt? Aanmelden kan hier.

Schuttevaer Award 2024 kanshebber #1: Rotorkoproersysteem | Schuttevaer.nl
Maritime Innovation Platform

Schuttevaer Award 2024 kanshebber #1: Rotorkoproersysteem

De vierde genomineerde voor de Schuttevaer Award 2024 wordt gekozen door de lezers van Schuttevaer. De 11 kanshebbers worden de komende dagen aan u voorgesteld. Vandaag kanshebber #1: Rotorkoproersysteem van Damen Marine Components.

Drie van de vier genomineerden zijn bekend. De laatste kiest u, de lezer van Schuttevaer, uit een lijst van 11 kanshebbers. Beeld MIP

Het rotorkoproersysteem (RMS) verhoogt het sturend vermogen in de boeg. Het kan ingetrokken worden tijdens het varen zodat het geen weerstand geeft. Het resulteert bij correct gebruik van het systeem in aanzienlijke brandstofbesparing.

Het rotorkoproersysteem (RMS) is speciaal ontwikkeld om schepen meer veiligheid te bieden tijdens de vaart. De werking van het RMS is gebaseerd op het Magnus-effect, waarbij een liftkracht wordt gegenereerd door een roterende composieten buis die de koersstabiliteit van een ongeladen schip sterk verbetert. Het RMS functioneert bij vaarsnelheden vanaf 6 km/u. Het biedt schepen een verhoogd sturend vermogen in de boeg en een aanzienlijke verbetering van de manoeuvreerbaarheid. Het RMS biedt stuwkracht waardoor zijdelingse windkrachten overwonnen kunnen worden. Door het inzetten van de RMS kunnen er minder stuurbewegingen worden gemaakt, dit resulteert in minder weerstand en brandstofbesparing.

Manoeuvraarbheid

Ons rotorkoproersysteem is speciaal ontwikkeld om binnenvaartschepen meer koersstabiliteit te bieden in veelvoorkomende, uitdagende omstandigheden. De manoeuvreerbaarheid van een binnenvaarttanker, containerschip of bulkschip vermindert doorgaans sterk wanneer een schip in ondiep water vaart, geen lading vervoert, met sterke zijwind wordt geconfronteerd of een combinatie daarvan. Dit veroorzaakt regelmatig onveilige situaties, zeker op de vele kronkelende rivieren en winderige kanalen in Nederland, Duitsland en België. Het RMS van DMC biedt een oplossing die de manoeuvreerbaarheid en veiligheid vergroot en daarbij ook nog eens zorgt voor emissiereductie.

Deze tekst komt uit de pitch van Damen Marine Components.

Wie maken er kans?

De komende dagen worden de 11 kanshebbers aan u voorgesteld. Drie van de vier genomineerden zijn al bekend. Bekijk alle genomineerden en kanshebbers hier.

Maritime Innovation Platform

Drie van de vier genomineerden voor de Schuttevaer Award zijn al bekend. De lezers van Schuttevaer bepalen wie de vierde nominatie wordt. De komende dagen worden de 11 kanshebbers aan u voorgesteld. De stembussen gaan dinsdag 12 maart open.

Het Maritime Innovation Platform is 4 april maart in het Energiehuis in Dordrecht. Daar staan de innovaties van maritiem Nederland in de schijnwerpers. Op het evenement wordt door het publiek de winnaar van de Schuttevaer Award gekozen. Wilt u erbij zijn en bepalen wie de Schuttevaer Award mee naar huis neemt? Aanmelden kan hier.