Slimme freesmachine waar geen mens tegenop kan

Kranendonk opnieuw kanshebber HME-award ‘Wij richten de hele fabriek in’ Door Jacques Kraaijeveld Kranendonk Production Systems in Tiel is voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de HME Innovation Award. Deze keer met het Edge Preparation System. Dit systeem verbetert de kwaliteit van staalplaatranden door geautomatiseerde nabewerking om zo te voldoen aan de IMO…

Slimme freesmachine waar geen mens tegenop kan
  • Kranendonk opnieuw kanshebber HME-award
  • ‘Wij richten de hele fabriek in’

Door Jacques Kraaijeveld
Kranendonk Production Systems in Tiel is voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de HME Innovation Award. Deze keer met het Edge Preparation System. Dit systeem verbetert de kwaliteit van staalplaatranden door geautomatiseerde nabewerking om zo te voldoen aan de IMO PSPC-regelgeving. De machine zorgt voor afronding van een staalplaat, waardoor coatings beter hechten.

‘Wij maken niet alleen geavanceerde machines, maar zorgen ook dat de logistiek er omheen goed loopt, de aanvoer van profielen bijvoorbeeld en de afvoer van het materiaal’, zegt Jan Kranendonk, marketing manager bij Kranendonk in Tiel. Samen met Jelle Mol vormt hij een team dat meer ruchtbaarheid wil geven aan de ‘smart robotics’ die het bedrijf aan de scheepsbouw levert. ‘In het algemeen zien we dat bedrijven nog weinig bekend zijn met de mogelijkheden van robots’, stelt Mol. ‘Maar daar is nu meer aandacht voor. Enerzijds omdat bedrijven zoeken naar manieren om efficiënter te produceren, maar ook omdat ze zoeken naar steeds slimmere automatisering. Wij laten robots niet-repeterend werk doen, dat is nog vrij onbekend.’

Grondlegger Arie Kranendonk maakte zijn eerste geautomatiseerde machine voor jamfabriek De Betuwe – ‘Flipje’. Of die nog bestaat is de vraag, dat is wel het geval met de eerste robot die Kranendonk leverde aan Heerema, of beter diens voorganger: het Dordtse Penn & Bauduin. De robot staat bij de ingang van het kantoorpand. ‘Ons eigenlijke begin is het programmeren van robots voor het lassen en snijden van staal. 60% van ons werk is bestemd voor de scheepsbouw. Het is overigens niet zo dat we alleen robots leveren, maar we richten letterlijk de hele fabriek in.’

Japanners

Het Edge Preparation System (EPS) is een slimme freesmachine, waarvoor een grote markt lijkt te bestaan. Scheepswerven moeten sinds kort voldoen aan een IMO-richtlijn die platen met scherpe randen verbiedt. Het afronden van plaatranden is van belang voor de conservering: verf hecht slecht aan een scherpe rand. De IMO-regelgeving verplicht werven om platen na te bewerken, wat een tijdrovend karwei is. Kranendonk biedt daarvoor een oplossing. ‘Het zijn betrekkelijke dure apparaten, maar je kunt er enorm voordeel mee behalen. Dit najaar leveren we de machine aan de Roemeense scheepswerf VARD, tot voor kort STX, waar momenteel 20 tot 30 man bezig is het werk handmatig te doen. Overigens, we hebben het EPS ontwikkeld in samenwerking met de Japanse scheepswerf Mitsui Engineering and Shipbuilding.’

Freeskop

Kranendonk heeft voor het EPS een freeskop ontwikkeld met ‘force control’, die de rand van de plaat volgt met een constante kracht. Hardware- en softwarecomponenten werken nauw samen om de contouren te volgen. Hierdoor ontstaat een perfecte ronding aan elke plaatrand, ook als deze afwijkt van zijn theoretische maat. ‘Een eis van onze klanten was een systeem waar zowel de boven als onderkant van de platen wordt bewerkt, zonder ze te hoeven keren’, legt Kranendonk uit. ‘We hebben een slim pinnenbed ontwikkeld dat de platen optilt en de freeskop niet in de weg zit. Voor de aansturing gebruikt het EPS dezelfde bestanden als de plaatsnijmachines.’

Mol: ‘Behalve de hardware, zijn ook de software en sensoren belangrijk. Wij zorgen voor een perfecte afstemming. We stellen de apparatuur samen, zorgen voor de tests, het vervoer naar de bestemming in zeecontainers, de assemblage en installatie, de instructie en het onderhoud. Wereldwijd zijn er maar enkele bedrijven die scheepsbouwautomatisering op dit niveau leveren. Wij onderscheiden ons door nieuwe technologieën snel bruikbaar te maken en processen te versnellen die voorheen typisch handwerk waren.’

Pipeshop

Vorig jaar was de gerobotiseerde pipeshop  van Kranendonk genomineerd voor de HME Innovation Award. Zowel IHC Piping als Keppel Singmarine hebben dit systeem in bedrijf. Daarmee wordt leidingwerk volledig geautomatiseerd geproduceerd, inclusief flenzen en het voor- en nawerk in logistiek opzicht. Kranendonk: ‘Wat een medewerker in vier uur doet, verricht deze productielijn in acht minuten. Dat wil zeggen 30 keer sneller. De machine heeft een terugverdientijd van zes tot acht maanden… Tel uit je winst.’

Een ander product waarmee Kranendonk al jaren hoge ogen gooit, is de robot voor profielsnijden. Bij IHC Metalix in Kinderdijk staat de nieuwste versie, maar ze zijn ook verkocht naar Azië en de Verenigde Staten. ‘We leveren deze toepassing sinds de jaren ‘80 en hebben die continu doorontwikkeld. De huidige profielensnijrobot is zelfs al onze derde generatie. We leveren het systeem compleet met magazijnen en sturen alle bijbehorende machines centraal aan. Daar zijn onze concurrenten simpelweg nog niet aan toe. Hierdoor kan een scheepswerf een flinke efficiëntieslag maken op zijn profielenproductie.’

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/YB-IJMscyes" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> 

Slimme freesmachine waar geen mens tegenop kan | Schuttevaer.nl

Slimme freesmachine waar geen mens tegenop kan

Kranendonk opnieuw kanshebber HME-award ‘Wij richten de hele fabriek in’ Door Jacques Kraaijeveld Kranendonk Production Systems in Tiel is voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de HME Innovation Award. Deze keer met het Edge Preparation System. Dit systeem verbetert de kwaliteit van staalplaatranden door geautomatiseerde nabewerking om zo te voldoen aan de IMO…

Slimme freesmachine waar geen mens tegenop kan
  • Kranendonk opnieuw kanshebber HME-award
  • ‘Wij richten de hele fabriek in’

Door Jacques Kraaijeveld
Kranendonk Production Systems in Tiel is voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de HME Innovation Award. Deze keer met het Edge Preparation System. Dit systeem verbetert de kwaliteit van staalplaatranden door geautomatiseerde nabewerking om zo te voldoen aan de IMO PSPC-regelgeving. De machine zorgt voor afronding van een staalplaat, waardoor coatings beter hechten.

‘Wij maken niet alleen geavanceerde machines, maar zorgen ook dat de logistiek er omheen goed loopt, de aanvoer van profielen bijvoorbeeld en de afvoer van het materiaal’, zegt Jan Kranendonk, marketing manager bij Kranendonk in Tiel. Samen met Jelle Mol vormt hij een team dat meer ruchtbaarheid wil geven aan de ‘smart robotics’ die het bedrijf aan de scheepsbouw levert. ‘In het algemeen zien we dat bedrijven nog weinig bekend zijn met de mogelijkheden van robots’, stelt Mol. ‘Maar daar is nu meer aandacht voor. Enerzijds omdat bedrijven zoeken naar manieren om efficiënter te produceren, maar ook omdat ze zoeken naar steeds slimmere automatisering. Wij laten robots niet-repeterend werk doen, dat is nog vrij onbekend.’

Grondlegger Arie Kranendonk maakte zijn eerste geautomatiseerde machine voor jamfabriek De Betuwe – ‘Flipje’. Of die nog bestaat is de vraag, dat is wel het geval met de eerste robot die Kranendonk leverde aan Heerema, of beter diens voorganger: het Dordtse Penn & Bauduin. De robot staat bij de ingang van het kantoorpand. ‘Ons eigenlijke begin is het programmeren van robots voor het lassen en snijden van staal. 60% van ons werk is bestemd voor de scheepsbouw. Het is overigens niet zo dat we alleen robots leveren, maar we richten letterlijk de hele fabriek in.’

Japanners

Het Edge Preparation System (EPS) is een slimme freesmachine, waarvoor een grote markt lijkt te bestaan. Scheepswerven moeten sinds kort voldoen aan een IMO-richtlijn die platen met scherpe randen verbiedt. Het afronden van plaatranden is van belang voor de conservering: verf hecht slecht aan een scherpe rand. De IMO-regelgeving verplicht werven om platen na te bewerken, wat een tijdrovend karwei is. Kranendonk biedt daarvoor een oplossing. ‘Het zijn betrekkelijke dure apparaten, maar je kunt er enorm voordeel mee behalen. Dit najaar leveren we de machine aan de Roemeense scheepswerf VARD, tot voor kort STX, waar momenteel 20 tot 30 man bezig is het werk handmatig te doen. Overigens, we hebben het EPS ontwikkeld in samenwerking met de Japanse scheepswerf Mitsui Engineering and Shipbuilding.’

Freeskop

Kranendonk heeft voor het EPS een freeskop ontwikkeld met ‘force control’, die de rand van de plaat volgt met een constante kracht. Hardware- en softwarecomponenten werken nauw samen om de contouren te volgen. Hierdoor ontstaat een perfecte ronding aan elke plaatrand, ook als deze afwijkt van zijn theoretische maat. ‘Een eis van onze klanten was een systeem waar zowel de boven als onderkant van de platen wordt bewerkt, zonder ze te hoeven keren’, legt Kranendonk uit. ‘We hebben een slim pinnenbed ontwikkeld dat de platen optilt en de freeskop niet in de weg zit. Voor de aansturing gebruikt het EPS dezelfde bestanden als de plaatsnijmachines.’

Mol: ‘Behalve de hardware, zijn ook de software en sensoren belangrijk. Wij zorgen voor een perfecte afstemming. We stellen de apparatuur samen, zorgen voor de tests, het vervoer naar de bestemming in zeecontainers, de assemblage en installatie, de instructie en het onderhoud. Wereldwijd zijn er maar enkele bedrijven die scheepsbouwautomatisering op dit niveau leveren. Wij onderscheiden ons door nieuwe technologieën snel bruikbaar te maken en processen te versnellen die voorheen typisch handwerk waren.’

Pipeshop

Vorig jaar was de gerobotiseerde pipeshop  van Kranendonk genomineerd voor de HME Innovation Award. Zowel IHC Piping als Keppel Singmarine hebben dit systeem in bedrijf. Daarmee wordt leidingwerk volledig geautomatiseerd geproduceerd, inclusief flenzen en het voor- en nawerk in logistiek opzicht. Kranendonk: ‘Wat een medewerker in vier uur doet, verricht deze productielijn in acht minuten. Dat wil zeggen 30 keer sneller. De machine heeft een terugverdientijd van zes tot acht maanden… Tel uit je winst.’

Een ander product waarmee Kranendonk al jaren hoge ogen gooit, is de robot voor profielsnijden. Bij IHC Metalix in Kinderdijk staat de nieuwste versie, maar ze zijn ook verkocht naar Azië en de Verenigde Staten. ‘We leveren deze toepassing sinds de jaren ‘80 en hebben die continu doorontwikkeld. De huidige profielensnijrobot is zelfs al onze derde generatie. We leveren het systeem compleet met magazijnen en sturen alle bijbehorende machines centraal aan. Daar zijn onze concurrenten simpelweg nog niet aan toe. Hierdoor kan een scheepswerf een flinke efficiëntieslag maken op zijn profielenproductie.’

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/YB-IJMscyes" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>