Energiezuinig luchtkamerschip marktrijp

Bodewes Binnenvaart in Millingen, een dochter van Damen Shipyards, brengt onder de naam ‘Air Chamber Energy Saving’ (ACES) een luchtsmeringsysteem voor de binnenvaart op de markt. Het systeem verlaagt de wrijvingsweerstand onder het bodemvlak zo sterk dat het brandstofverbruik (en CO2-uitstoot) bij normale vaarsnelheden gemiddeld 15% daalt.

testen

Bij een verbruik van 800 kuub gasolie per jaar scheelt dat 120 kuub. Bij de huidige gasolieprijzen is dat een besparing van 80.000 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Roel slaat de spijker op zijn kop!
    Gasolie of brandstof uberhaupt is tegenover kosten arbeidsuren spotgoedkoop. Tijd X arbeid zijn een grote factor in de economie. Dit zou onder andere een uitdaging moeten zijn voor de knappe koppen. Nadeel is dat het er wel eens op uit kan draaien dat de binnenscheepvaart eindigd.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @ Joop .
    Zonnepanelen ?
    Nee Joop , gewoon een grote mast op je schip met een zeil er in . Dat
    is pas milieu vriendelijk . Of in de lijn lopen persoonlijk of met een paard
    dat kan ook . Je bent dan wel iets langer onderweg , maar milieu vriendelijker
    kan niet !
    Ik denk dat het verbruik van brandstoffen terug te dringen gecompliceerder is dan
    dat we met zijn alle denken ! Er is op elke reis brandstof te besparen met de snelheid
    aan te passen aan de rompsnelheid . Maar komen we dan wel op tijd bij de
    ontvanger ? Of doen we de reis dan wel snel genoeg om er nog iets aan te verdienen .
    Als wij op het mittelandkan zijn dan zie je dat er veel brandstof is te besparen .
    Maar dan kan je blijven afstoppen omdat je aan alle kanten voorbij gelopen word .
    Dus vaar je maar met de stoet mee . Of je komt bij de sluis en er liggen een
    paar schuttingen die je net voorbij zijn . Zo kan een reis een paar dagen langer gaan duren
    wel je meldedag of net niet dit kan ook al een paar dagen uitmaken . En dan moet je gaan tellen of het langzaam varen wel uit kan of dat je gewoon met wat meer brandstof verbruik
    aan het eind van de rit meer over houd . Wat is dan voor de ondernemer belangrijker ?

    Roel

    Geplaatst door: Roel op
  • Overal zonnepanelen en accu`s. verder electro motoren en klaar! Helemaal geen gasolie meer nodig!

    Geplaatst door: Joop op
  • Over een jaar of 10 printen we allemaal onze eigen schip met zo’n handig 3D printertje

    Geplaatst door: Lachuh op
  • Hoe zit het met trillingen van het schip.
    Als er lucht ontsnapt onder de vaart en het komt bij de schroef terrecht ga je volgens mij stuwkracht verliezen en gaat het schip trillen.
    Ik ben benieuwd wat ze daar op verzonnen hebben.

    En is er geen winst meer te halen om casco’s van schepen te optimaliseren.

    Geplaatst door: Martien op
  • Ben ook benieuwd hoe dit uitpakt ten aanzien vande stabiliteit

    Geplaatst door: Ton op
  • Ja, lastig hé, kritiek…
    Willen de knappe koppen nu werkelijk wat aan het energie en klimaatprobleem doen zouden ze zich eens bezig moeten houden met de energie huishouding op (binnen)schepen. Hier valt nog veel te winnen met relatief eenvoudige middelen.

    De binnenvaart vloot is grotendeels vernieuwd met een aardig percentage aan schepen in reserve. deze gaan zeker nog 50 jaar mee. Hoe groot zou de markt zijn in een subsidieloze wereld om deze letterlijke lucht schepen te bouwen?

    Geplaatst door: Duh! op
  • inderdaad afgefikt , gezeken etc.
    en allemaal door mensenv schippers die nog niet eens in staat zijn een fatsoenlijke onderneming draaiende te houden met gezonde normale prijzen

    Geplaatst door: Karel op
  • Maanden lang onderzoek en berekeningen door ingenieurs, en binnen 2 dagen wordt het hele idee door een paar schippertjes afgefikt. Heren, jullie komen niet verder dan een stuurhut en deze internetpagina. Wees blij dat er mensen zijn die buiten het regulieren systeem denken en vooral, daar geld in willen steken.

    Geplaatst door: prutsers op
  • Het is niet zozeer de hoeveelheid lucht die weglekt maar wel de toename van de weerstand door het grotere natte opervlak. Reken voor de gein maar eens uit hoeveel trim je mag hebben voor de luchtkamer aan de ene zijde geen lucht meer heeft.
    Ook aan gedacht hoe de achterzijde van zo een luchtkamer er uit moet zien? je moet je lucht wel binnenhouden. Dit is in de negentiger jaren ook al op ware schaal geprobeerd incl. de gelikte PR reportage.
    Meen de Myriam het eerste 135m containerschip.

    Leuk idee, maar hier hoor je straks niets meer van en over 5 a 10 duikt het weer op. (zijn de subsidie beoordelaars het vergeten en kan de geldkraan weer open).

    Geplaatst door: Duh! op
  • @Paul: Je verliest misschien wat tonnen als de constructie met damwandprofiel zwaarder is dan de constructie met een standaard vlak. Verder klopt het vermoeden van C.de Vette. De opwaartse druk zal namelijk verder niet veranderen, dit omdat de waterverplaatsing gelijk blijft. Want het maakt immers niet uit of het water door staal of door lucht ‘weggeduwd’ (of verplaatst) wordt, het aantal verplaatste cubs blijft gelijk.

    @Duh!: De vraag is natuurlijk hoeveel lucht er weglekt en in hoeverre dit met een compressor te compenseren is. Moet men wel de extra kosten aan brandstof voor het laten draaien van de compressor van de besparing aftrekken. Heb op de beurs de filmbeelden gezien en je ziet heel goed dat er nagenoeg geen lucht weglekt tijdens (stabiele?) vaart.

    Geplaatst door: Liam op
  • hmmm… het laad wel lastig met al die slangen

    Geplaatst door: joschko op
  • Theoretisch niet, maar in de praktijk ligt een schip nooit waterpas. en tijdens het varen ook niet. Een deel van de luchtlaag zal weglekken.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @Paul.
    Ik weet nog niet zo zeker of dat schip dieper ligt,als de luchtkamers vol zijn is er toch opwaartse druk,zo werkt immers elk dok.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ware het niet dat dit al sinds de de 60er jaren steeds opnieuw is geprobeerd.. Gevalletje van oude wijn in niewe kruiken.
    Zal wel de nodige subsidie opgeleverd hebben.

    Sinds de oermens met zijn uitgeholde boomstam zijn we ver gekomen.. compromis tussen lading meenemen of snelheid/arbeid. Er is nog niet wezenlijk iets veranderd.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Inderdaad Andre,

    Ik vind het een mooi verhaal maar als je een damwand profiel gebruikt ben je minder in tonnen.
    Je schip ligt gemiddeld dieper dit kan niet anders.
    Ik vind de onderzoeken wel nuttig en voor de binnenvaart zeer goed.
    Voor de rest wens ik iedereen die bezig is met dit project veel geluk met hopelijk een goede uitslag ondanks het verminderen van de scheepsgrote.
    Volgens mijn is er nog veel winst te behalen uit een schip dus alle onderzoeken zijn naar mijn idee goed voor de ontwikkeling hiervan.

    Geplaatst door: Paul op
  • Kun je nog steeds dezelfde tonnen meenemen???

    Geplaatst door: andre op

Reageer

Energiezuinig luchtkamerschip marktrijp | Schuttevaer.nl

Energiezuinig luchtkamerschip marktrijp

Bodewes Binnenvaart in Millingen, een dochter van Damen Shipyards, brengt onder de naam ‘Air Chamber Energy Saving’ (ACES) een luchtsmeringsysteem voor de binnenvaart op de markt. Het systeem verlaagt de wrijvingsweerstand onder het bodemvlak zo sterk dat het brandstofverbruik (en CO2-uitstoot) bij normale vaarsnelheden gemiddeld 15% daalt.

testen

Bij een verbruik van 800 kuub gasolie per jaar scheelt dat 120 kuub. Bij de huidige gasolieprijzen is dat een besparing van 80.000 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Roel slaat de spijker op zijn kop!
    Gasolie of brandstof uberhaupt is tegenover kosten arbeidsuren spotgoedkoop. Tijd X arbeid zijn een grote factor in de economie. Dit zou onder andere een uitdaging moeten zijn voor de knappe koppen. Nadeel is dat het er wel eens op uit kan draaien dat de binnenscheepvaart eindigd.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @ Joop .
    Zonnepanelen ?
    Nee Joop , gewoon een grote mast op je schip met een zeil er in . Dat
    is pas milieu vriendelijk . Of in de lijn lopen persoonlijk of met een paard
    dat kan ook . Je bent dan wel iets langer onderweg , maar milieu vriendelijker
    kan niet !
    Ik denk dat het verbruik van brandstoffen terug te dringen gecompliceerder is dan
    dat we met zijn alle denken ! Er is op elke reis brandstof te besparen met de snelheid
    aan te passen aan de rompsnelheid . Maar komen we dan wel op tijd bij de
    ontvanger ? Of doen we de reis dan wel snel genoeg om er nog iets aan te verdienen .
    Als wij op het mittelandkan zijn dan zie je dat er veel brandstof is te besparen .
    Maar dan kan je blijven afstoppen omdat je aan alle kanten voorbij gelopen word .
    Dus vaar je maar met de stoet mee . Of je komt bij de sluis en er liggen een
    paar schuttingen die je net voorbij zijn . Zo kan een reis een paar dagen langer gaan duren
    wel je meldedag of net niet dit kan ook al een paar dagen uitmaken . En dan moet je gaan tellen of het langzaam varen wel uit kan of dat je gewoon met wat meer brandstof verbruik
    aan het eind van de rit meer over houd . Wat is dan voor de ondernemer belangrijker ?

    Roel

    Geplaatst door: Roel op
  • Overal zonnepanelen en accu`s. verder electro motoren en klaar! Helemaal geen gasolie meer nodig!

    Geplaatst door: Joop op
  • Over een jaar of 10 printen we allemaal onze eigen schip met zo’n handig 3D printertje

    Geplaatst door: Lachuh op
  • Hoe zit het met trillingen van het schip.
    Als er lucht ontsnapt onder de vaart en het komt bij de schroef terrecht ga je volgens mij stuwkracht verliezen en gaat het schip trillen.
    Ik ben benieuwd wat ze daar op verzonnen hebben.

    En is er geen winst meer te halen om casco’s van schepen te optimaliseren.

    Geplaatst door: Martien op
  • Ben ook benieuwd hoe dit uitpakt ten aanzien vande stabiliteit

    Geplaatst door: Ton op
  • Ja, lastig hé, kritiek…
    Willen de knappe koppen nu werkelijk wat aan het energie en klimaatprobleem doen zouden ze zich eens bezig moeten houden met de energie huishouding op (binnen)schepen. Hier valt nog veel te winnen met relatief eenvoudige middelen.

    De binnenvaart vloot is grotendeels vernieuwd met een aardig percentage aan schepen in reserve. deze gaan zeker nog 50 jaar mee. Hoe groot zou de markt zijn in een subsidieloze wereld om deze letterlijke lucht schepen te bouwen?

    Geplaatst door: Duh! op
  • inderdaad afgefikt , gezeken etc.
    en allemaal door mensenv schippers die nog niet eens in staat zijn een fatsoenlijke onderneming draaiende te houden met gezonde normale prijzen

    Geplaatst door: Karel op
  • Maanden lang onderzoek en berekeningen door ingenieurs, en binnen 2 dagen wordt het hele idee door een paar schippertjes afgefikt. Heren, jullie komen niet verder dan een stuurhut en deze internetpagina. Wees blij dat er mensen zijn die buiten het regulieren systeem denken en vooral, daar geld in willen steken.

    Geplaatst door: prutsers op
  • Het is niet zozeer de hoeveelheid lucht die weglekt maar wel de toename van de weerstand door het grotere natte opervlak. Reken voor de gein maar eens uit hoeveel trim je mag hebben voor de luchtkamer aan de ene zijde geen lucht meer heeft.
    Ook aan gedacht hoe de achterzijde van zo een luchtkamer er uit moet zien? je moet je lucht wel binnenhouden. Dit is in de negentiger jaren ook al op ware schaal geprobeerd incl. de gelikte PR reportage.
    Meen de Myriam het eerste 135m containerschip.

    Leuk idee, maar hier hoor je straks niets meer van en over 5 a 10 duikt het weer op. (zijn de subsidie beoordelaars het vergeten en kan de geldkraan weer open).

    Geplaatst door: Duh! op
  • @Paul: Je verliest misschien wat tonnen als de constructie met damwandprofiel zwaarder is dan de constructie met een standaard vlak. Verder klopt het vermoeden van C.de Vette. De opwaartse druk zal namelijk verder niet veranderen, dit omdat de waterverplaatsing gelijk blijft. Want het maakt immers niet uit of het water door staal of door lucht ‘weggeduwd’ (of verplaatst) wordt, het aantal verplaatste cubs blijft gelijk.

    @Duh!: De vraag is natuurlijk hoeveel lucht er weglekt en in hoeverre dit met een compressor te compenseren is. Moet men wel de extra kosten aan brandstof voor het laten draaien van de compressor van de besparing aftrekken. Heb op de beurs de filmbeelden gezien en je ziet heel goed dat er nagenoeg geen lucht weglekt tijdens (stabiele?) vaart.

    Geplaatst door: Liam op
  • hmmm… het laad wel lastig met al die slangen

    Geplaatst door: joschko op
  • Theoretisch niet, maar in de praktijk ligt een schip nooit waterpas. en tijdens het varen ook niet. Een deel van de luchtlaag zal weglekken.

    Geplaatst door: Duh! op
  • @Paul.
    Ik weet nog niet zo zeker of dat schip dieper ligt,als de luchtkamers vol zijn is er toch opwaartse druk,zo werkt immers elk dok.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ware het niet dat dit al sinds de de 60er jaren steeds opnieuw is geprobeerd.. Gevalletje van oude wijn in niewe kruiken.
    Zal wel de nodige subsidie opgeleverd hebben.

    Sinds de oermens met zijn uitgeholde boomstam zijn we ver gekomen.. compromis tussen lading meenemen of snelheid/arbeid. Er is nog niet wezenlijk iets veranderd.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Inderdaad Andre,

    Ik vind het een mooi verhaal maar als je een damwand profiel gebruikt ben je minder in tonnen.
    Je schip ligt gemiddeld dieper dit kan niet anders.
    Ik vind de onderzoeken wel nuttig en voor de binnenvaart zeer goed.
    Voor de rest wens ik iedereen die bezig is met dit project veel geluk met hopelijk een goede uitslag ondanks het verminderen van de scheepsgrote.
    Volgens mijn is er nog veel winst te behalen uit een schip dus alle onderzoeken zijn naar mijn idee goed voor de ontwikkeling hiervan.

    Geplaatst door: Paul op
  • Kun je nog steeds dezelfde tonnen meenemen???

    Geplaatst door: andre op

Reageer