Nederland moet innoveren om marktpositie te behouden

De scheepsbouwsector stevent wereldwijd af op een ‘dramatische situatie’. Dat zei voorzitter Sjef van Dooremalen onlangs tijdens een bijeenkomst van de Koninklijke Vereniging van Technici op Scheepsbouwgebied (KNVTS) in Vlaardingen. Hij verwacht dat in de periode 2015-2020 een enorme werfcapaciteit zal ontstaan, maar de orderintake relatief laag blijft. Nederland moet volgens hem specialiseren en innoveren om haar marktpositie te behouden.

Van Dooremalen pleitte voor open innovatie en het betrekken van meer partners hierin. Bedrijven zijn in het algemeen geneigd nieuwe ideeën geheim te houden tot het moment van lancering, maar volgens Van Dooremalen doodt dit soort protectionisme innovatie. ‘We moeten open innoveren en partners uit het gehele maritieme cluster betrekken, want samen kunnen wij meer bereiken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nederland moet innoveren om marktpositie te behouden | Schuttevaer.nl

Nederland moet innoveren om marktpositie te behouden

De scheepsbouwsector stevent wereldwijd af op een ‘dramatische situatie’. Dat zei voorzitter Sjef van Dooremalen onlangs tijdens een bijeenkomst van de Koninklijke Vereniging van Technici op Scheepsbouwgebied (KNVTS) in Vlaardingen. Hij verwacht dat in de periode 2015-2020 een enorme werfcapaciteit zal ontstaan, maar de orderintake relatief laag blijft. Nederland moet volgens hem specialiseren en innoveren om haar marktpositie te behouden.

Van Dooremalen pleitte voor open innovatie en het betrekken van meer partners hierin. Bedrijven zijn in het algemeen geneigd nieuwe ideeën geheim te houden tot het moment van lancering, maar volgens Van Dooremalen doodt dit soort protectionisme innovatie. ‘We moeten open innoveren en partners uit het gehele maritieme cluster betrekken, want samen kunnen wij meer bereiken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer