Nederlands ingenieursbureau verzorgt bouwbegeleiding

De Building Investment Group uit Brasschaat heeft vorige week groen licht gegeven voor de bouw van het woon/passagiersschip Monaco (258 x 31,50 meter), waarop onder meer 400 suites komen, die zullen worden verkocht aan particulieren. Die komen dus vast aan boord wonen.

Belgisch bedrijf bouwt varende stad

Door Hans Heynen

Suitebewoners varen

rond de wereld

De twaalf dekken tellende varende stad gaat met hen rond de wereld varen. Het schip is ontworpen door ingenieursbureau Inec in Poortugaal, die als hoofdaannemer tekenwerk en bouwbegeleiding verzorgt. Het casco wordt in China gebouwd. De afbouw gebeurt grotendeels in Nederland. Kopers hebben de mogelijkheid hun suites in Nederland naar wens aan te passen. Het schip moet volgens Inec medio 2012 in de vaart komen.

Tijdens de twee jaar durende ontwikkeling van het plan zijn er volgens directeur Koole van de Building Investment Group al meer dan zestig opties genomen op de suites. ‘Deze aspirant kopers hebben bijgedragen aan ons besluit het project groen licht te geven. We bouwen 300 residentiële suites met een oppervlakte van 45 vierkante meter en honderd luxe suites met een oppervlakte van 135 tot 180 vierkante meter. Alle suites krijgen een terras met uitzicht op zee.

Winkelcentrum

Tussen de aan bak- en stuurboord zijde liggende suites komt een rond 200 meter lang atrium van zeven dekken hoog. In het atrium is ruimte voor een winkelcentrum met supermarkten, bars, restaurants, kappers enzovoorts. Op het schip komt ook een luxe hotel met 120 kamers.

‘Deze week zetten we tijdens een vergadering met belanghebbenden de puntjes op de i’, zegt ontwerpster Toyah Pierschke van Inec, die de Monaco vergelijkt met het appartementenschip The World. Dat schip heeft ook een groot aantal bewoners/eigenaars met eigen suites. Het vaart in een rustig tempo de wereld rond, waarbij het telkens twee tot vijf dagen in een haven blijft liggen. ‘Het is ook bij de Monaco niet de bedoeling in enkele weken het hele Caribisch Gebied te doorkruisen’, zegt Pierschke. ‘Het wordt meer een residentieel schip dan een cruiseschip met een snelheid van veertien à vijftien knopen.’

De technische inrichting is nog niet precies bekend. ‘We moeten de scheepsmotoren en verdere technische uitrusting nog kiezen’, zegt Pierschke. ‘Afhankelijk van de offertes zullen de motoren in China of Nederland worden ingebouwd, of in China ingebouwd en in Nederland uitgelijnd.’ Inec verzorgt voor de opdrachtgevers de aankoop van de benodigde componenten.

Het schip krijgt een uitklapbare achtersteven. Die dient als steiger voor de tenders waarmee de passagiers van het schip naar de wal kunnen worden gebracht. De bemanningshutten komen op dek 4.  Het casino, de restaurants en de bars komen op de dekken 10, 11 en 12.

Inec verzorgde de afgelopen jaren ruim 700 projecten voor binnenvaartschepen, estuaire tankers (Tanzanite), rivierpassagiersschepen, offshoreschepen, veerboten, RoRo- en MPV-schepen en speciale schepen, zoals het ontwerp voor de schepen die in Frankrijk Airbusonderdelen vervoeren. Nederlandse klanten zijn Rensen, VeKa, Bijlsma, De Schroef, IHDA en Flinter. Het bedrijf heeft een kantoor in Servië en medewerkers in Griekenland, Maleisië, China, Marokko en Gabon.

Fiscale voordelen

‘Kopers mogen hun bezit verhuren’, aldus Koole. ‘De kleine suites kosten 495.000 euro. De grootste kosten 2.75.0000 euro. Dat is inclusief het geldende btw tarief van de vlagnatie en het eerste jaar cruisen. Het schip zal gemiddeld zestig dagen per jaar varen en de andere dagen op een locatie liggen die de eigenaren dan kunnen bezoeken. In principe worden steeds kleine stukken gevaren, zo’n acht uur per keer.’

Kopers van een suite kunnen zich, wanneer ze dat willen, als bewoner inschrijven en vallen dan in principe onder het belastingregime van de vlagstaat. Het aankoopproces zal worden begeleid door een notariskantoor in Nederland. De vlag die het schip gaat voeren is nog niet bekend. Daarover wordt nog overlegd met een internationale registeraccountant die de fiscale voordelen op een rijtje zet.

www.inec.nl

Nederlands ingenieursbureau verzorgt bouwbegeleiding | Schuttevaer.nl

Nederlands ingenieursbureau verzorgt bouwbegeleiding

De Building Investment Group uit Brasschaat heeft vorige week groen licht gegeven voor de bouw van het woon/passagiersschip Monaco (258 x 31,50 meter), waarop onder meer 400 suites komen, die zullen worden verkocht aan particulieren. Die komen dus vast aan boord wonen.

Belgisch bedrijf bouwt varende stad

Door Hans Heynen

Suitebewoners varen

rond de wereld

De twaalf dekken tellende varende stad gaat met hen rond de wereld varen. Het schip is ontworpen door ingenieursbureau Inec in Poortugaal, die als hoofdaannemer tekenwerk en bouwbegeleiding verzorgt. Het casco wordt in China gebouwd. De afbouw gebeurt grotendeels in Nederland. Kopers hebben de mogelijkheid hun suites in Nederland naar wens aan te passen. Het schip moet volgens Inec medio 2012 in de vaart komen.

Tijdens de twee jaar durende ontwikkeling van het plan zijn er volgens directeur Koole van de Building Investment Group al meer dan zestig opties genomen op de suites. ‘Deze aspirant kopers hebben bijgedragen aan ons besluit het project groen licht te geven. We bouwen 300 residentiële suites met een oppervlakte van 45 vierkante meter en honderd luxe suites met een oppervlakte van 135 tot 180 vierkante meter. Alle suites krijgen een terras met uitzicht op zee.

Winkelcentrum

Tussen de aan bak- en stuurboord zijde liggende suites komt een rond 200 meter lang atrium van zeven dekken hoog. In het atrium is ruimte voor een winkelcentrum met supermarkten, bars, restaurants, kappers enzovoorts. Op het schip komt ook een luxe hotel met 120 kamers.

‘Deze week zetten we tijdens een vergadering met belanghebbenden de puntjes op de i’, zegt ontwerpster Toyah Pierschke van Inec, die de Monaco vergelijkt met het appartementenschip The World. Dat schip heeft ook een groot aantal bewoners/eigenaars met eigen suites. Het vaart in een rustig tempo de wereld rond, waarbij het telkens twee tot vijf dagen in een haven blijft liggen. ‘Het is ook bij de Monaco niet de bedoeling in enkele weken het hele Caribisch Gebied te doorkruisen’, zegt Pierschke. ‘Het wordt meer een residentieel schip dan een cruiseschip met een snelheid van veertien à vijftien knopen.’

De technische inrichting is nog niet precies bekend. ‘We moeten de scheepsmotoren en verdere technische uitrusting nog kiezen’, zegt Pierschke. ‘Afhankelijk van de offertes zullen de motoren in China of Nederland worden ingebouwd, of in China ingebouwd en in Nederland uitgelijnd.’ Inec verzorgt voor de opdrachtgevers de aankoop van de benodigde componenten.

Het schip krijgt een uitklapbare achtersteven. Die dient als steiger voor de tenders waarmee de passagiers van het schip naar de wal kunnen worden gebracht. De bemanningshutten komen op dek 4.  Het casino, de restaurants en de bars komen op de dekken 10, 11 en 12.

Inec verzorgde de afgelopen jaren ruim 700 projecten voor binnenvaartschepen, estuaire tankers (Tanzanite), rivierpassagiersschepen, offshoreschepen, veerboten, RoRo- en MPV-schepen en speciale schepen, zoals het ontwerp voor de schepen die in Frankrijk Airbusonderdelen vervoeren. Nederlandse klanten zijn Rensen, VeKa, Bijlsma, De Schroef, IHDA en Flinter. Het bedrijf heeft een kantoor in Servië en medewerkers in Griekenland, Maleisië, China, Marokko en Gabon.

Fiscale voordelen

‘Kopers mogen hun bezit verhuren’, aldus Koole. ‘De kleine suites kosten 495.000 euro. De grootste kosten 2.75.0000 euro. Dat is inclusief het geldende btw tarief van de vlagnatie en het eerste jaar cruisen. Het schip zal gemiddeld zestig dagen per jaar varen en de andere dagen op een locatie liggen die de eigenaren dan kunnen bezoeken. In principe worden steeds kleine stukken gevaren, zo’n acht uur per keer.’

Kopers van een suite kunnen zich, wanneer ze dat willen, als bewoner inschrijven en vallen dan in principe onder het belastingregime van de vlagstaat. Het aankoopproces zal worden begeleid door een notariskantoor in Nederland. De vlag die het schip gaat voeren is nog niet bekend. Daarover wordt nog overlegd met een internationale registeraccountant die de fiscale voordelen op een rijtje zet.

www.inec.nl