C) Stimuleren van nieuwbouw en innovatie

Op voorhand lijkt het vormgeven van samenwerking tussen ‘nieuwe’ ondernemers in de binnenvaart eenvoudiger te realiseren. Er wordt dan niet vertrokken vanuit een bestaande ondernemerssituatie maar met nieuw elan kan worden gewerkt aan nieuwe ondernemersvormen en verdergaande (technische) innovaties bij de nieuwbouw van kleine binnenvaartschepen.

Met de opzet van een nieuwe businessformule moet het mogelijk zijn voor 2015 50 nieuwe schepen in de vaart te brengen. Naast deze korte termijndoelstelling zullen op lange termijn honderden nieuwe schepen in de vaart moeten worden gebracht om de diversiteit van schepen in de binnenvaartvloot te behouden.
Concrete technische innovaties bij nieuwbouw kunnen zijn: nieuwe efficiënte maatvoeringen van kleine schepen, seriebouw, toepassing van alternatieve materialen (bijv. kunststof), waardevaste, onderhoudsarme, energiezuinige en duurzame materialen. Door het "out of the box" denken ontstaan mogelijkheden om een binnenschip te ontwerpen dat veel goedkoper is dan het huidige schip van staal, zodat de afstand tussen de nieuwbouwprijs en een bestaand schip kan worden verkleind. Uiteraard spelen ook financiële voorwaarden bij investeringen en nieuwbouw een rol. Hier wordt in de uitwerking van de volgende oplossingsrichting nader op ingegaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

C) Stimuleren van nieuwbouw en innovatie | Schuttevaer.nl

C) Stimuleren van nieuwbouw en innovatie

Op voorhand lijkt het vormgeven van samenwerking tussen ‘nieuwe’ ondernemers in de binnenvaart eenvoudiger te realiseren. Er wordt dan niet vertrokken vanuit een bestaande ondernemerssituatie maar met nieuw elan kan worden gewerkt aan nieuwe ondernemersvormen en verdergaande (technische) innovaties bij de nieuwbouw van kleine binnenvaartschepen.

Met de opzet van een nieuwe businessformule moet het mogelijk zijn voor 2015 50 nieuwe schepen in de vaart te brengen. Naast deze korte termijndoelstelling zullen op lange termijn honderden nieuwe schepen in de vaart moeten worden gebracht om de diversiteit van schepen in de binnenvaartvloot te behouden.
Concrete technische innovaties bij nieuwbouw kunnen zijn: nieuwe efficiënte maatvoeringen van kleine schepen, seriebouw, toepassing van alternatieve materialen (bijv. kunststof), waardevaste, onderhoudsarme, energiezuinige en duurzame materialen. Door het "out of the box" denken ontstaan mogelijkheden om een binnenschip te ontwerpen dat veel goedkoper is dan het huidige schip van staal, zodat de afstand tussen de nieuwbouwprijs en een bestaand schip kan worden verkleind. Uiteraard spelen ook financiële voorwaarden bij investeringen en nieuwbouw een rol. Hier wordt in de uitwerking van de volgende oplossingsrichting nader op ingegaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer