Deen Shipping creëert met Apollo nieuwe klasse

Het mts Apollo (135 x 17,50 x 6,10 meter, 7000 ton), van Deen Shipping uit Zwijndrecht is de eerste binnenvaarttanker met een botsbestendige Scheldehuid. Omdat deze huid 2,5 keer meer weerstand biedt bij een dwarsscheepse aanvaring, mag een binnenvaarttanker met Scheldehuid evenredig grotere ladingtanks hebben.

Deen Shipping creëert met Apollo nieuwe klasse binnenvaarttankers

De maximale afmeting van een ladingtank in een binnenvaarttanker is normaal 380 kubieke meter. Met een Scheldehuid mogen ladingtanks tot 1000 kubieke meter worden ingebouwd. Beperking van het aantal ladingtanks spaart veel geld uit, zodat tankers met een Scheldehuid goedkoper zijn dan normale dubbelwandige binnenvaarttankers. ‘Dat is het leuke ervan’, zegt Gerard Deen van Deen Shipping. ‘Normaal kost extra veiligheid meer geld, maar in dit geval levert het geld op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deen Shipping creëert met Apollo nieuwe klasse | Schuttevaer.nl

Deen Shipping creëert met Apollo nieuwe klasse

Het mts Apollo (135 x 17,50 x 6,10 meter, 7000 ton), van Deen Shipping uit Zwijndrecht is de eerste binnenvaarttanker met een botsbestendige Scheldehuid. Omdat deze huid 2,5 keer meer weerstand biedt bij een dwarsscheepse aanvaring, mag een binnenvaarttanker met Scheldehuid evenredig grotere ladingtanks hebben.

Deen Shipping creëert met Apollo nieuwe klasse binnenvaarttankers

De maximale afmeting van een ladingtank in een binnenvaarttanker is normaal 380 kubieke meter. Met een Scheldehuid mogen ladingtanks tot 1000 kubieke meter worden ingebouwd. Beperking van het aantal ladingtanks spaart veel geld uit, zodat tankers met een Scheldehuid goedkoper zijn dan normale dubbelwandige binnenvaarttankers. ‘Dat is het leuke ervan’, zegt Gerard Deen van Deen Shipping. ‘Normaal kost extra veiligheid meer geld, maar in dit geval levert het geld op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer