Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Test IVS Next: reisgegevens melden bij Lobith

LOBITH

Schippers die via de grens bij Lobith Nederland binnenvaren of Nederland verlaten, kunnen de komende tijd actief benaderd worden door de Verkeerspost Nijmegen voor hun reis- en ladinggegevens. Rijkswaterstaat gebruikt deze gegevens voor het testen van een nieuw scheepvaartvolgsysteem (IVS Next).

1 / 1
Verkeerspost Nijmegen vraagt ontbrekende reis- en ladinggegevens bij passage van Lobith. (Foto Rijkswaterstaat)

Verkeerspost Nijmegen vraagt ontbrekende reis- en ladinggegevens bij passage van Lobith. (Foto Rijkswaterstaat)

Schippers zijn al verplicht zich te melden als zij Nederland binnenvaren of verlaten. Dit volgt uit het verkeersbesluit statistische gegevens, ten behoeve van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en uit de meldplicht voor bepaalde categorieën schepen. Veel schippers doen dat uit zichzelf al, bijvoorbeeld via het elektronische systeem BICS of door de verkeerspost Nijmegen via VHF 19 (roepnaam CBS Lobith) op te roepen om hun gegevens te laten invoeren.

Koppeling AIS met IVS Next
In IVS Next, de opvolger van IVS90, die AIS-gegevens koppelt aan reis- en ladinggegevens, is sneller zichtbaar welke schepen zich nog niet hebben gemeld en welke gegevens eventueel ontbreken. Rijkswaterstaat gaat de komende tijd vanuit Verkeerspost Nijmegen actief schippers benaderen om de ontbrekende gegevens op te vragen. Omdat Rijkswaterstaat verplicht is de geregistreerde reis- en ladinggegevens door te geven aan het CBS in Heerlen hoeven schippers hun reizenoverzicht (voorheen de maandstaat) daar niet meer apart te melden.

Corridorgerichte bediening
Met IVS Next heeft Rijkswaterstaat in één oogopslag alle benodigde informatie voorhanden om een efficiënte verkeersbegeleiding te verzorgen. Verbetering van de registratie draagt bij aan een vlottere doorstroming en meer veiligheid op het water.

IVS Next is onderdeel van de ontwikkeling naar corridorgerichte bediening en begeleiding. Met vroegtijdig inzicht in de reisbestemmingen van de verschillende schepen kan Rijkswaterstaat op termijn de bediening van sluizen en bruggen over een hele corridor efficiënt plannen. Dat draagt bij aan een vlotte doorstroming. De geregistreerde informatie is ook van groot belang bij incidenten. Zo is sneller bekend naar hoeveel personen eventueel gezocht moet worden of welke gevaren er voor de omgeving kunnen optreden in geval van een calamiteit. (DvdM)

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Duo Welbekend

    De overheid wil alleen jonge hoog opgeleiden schippers die geleerd hebben om te gehoorzamen.


  • G.M. Noldes

    Volgens mij lees ik hier de reden dat de overheid van de "pappa/mamma bedrijven" af wil. Het koppelen van gegevens en ze dan vervolgens door te geven aan het CBS is volgens mij op zijn minst discutabel in het licht van privacy.
    Voor bedrijfs gegevens zou het wel kunnen, maar bij pappa/mamma bedrijven zit er ook nog een prive deel aan dat bootje en prive personen.

    De volgende stap is dat bv Imperial die gegevens kan kopen van RWS. Zeg nou niet dat het ondenkbaar is, de overheid maakt overal een verdien model van, zie boete beleid zowel op de weg als op het water.

    Die vlottere doorstroming is ook een farce. Op de Zuid-willems vaart bij Weert liggen op 5 kilometer 4 kunstwerken. De bediening gebeurt op afstand en daar is er alles behalve een snelle doorstroming. Elk kunstwerk moet apart worden opgeroepen, waar is dat nodig voor????

    Ik laad wel eens in Born voor Zuidland. Dan zijn er als ik goed geteld heb 18 legitieme manieren om naar mijn bestemming te varen, dus lijkt mij die koppeling voor dat doeleinde zinloos.

    Maarja, als overheids dienaren, en politici Pinokkio eigenschappen zouden hebben, dan konden we heel Europa met twee vingers in de neus voorzien van Biomassa stroom (ook zo'n milieu farce trouwens). Dan hield je nog heeeel veel biomassa over ook.

    De volgende stap is vast het verplicht afgeven van een doorlopende bank machtiging aan de overheid voor het afschrijven van de via digitale gegevens geconstateerde overtredingen. Indien saldo niet toereikend, volgt vast en zeker standrechtelijke executie.

    Zolang de overheid zelf lak heeft aan wet en regelgeving ( zie huisvuil beleid) , uitspraken van de hoge raad negeert ( vele zaken inzake bestemmings plannen gewonnen door de burger), kort gedingen gewonnen door een burger negeert, en dan de wet maar ff veranderd (uitspraak inzake bezwaar maken op administratie kosten boete), liegt en bedriegt (zie minister Schultz inzake vele dossiers binnenvaart), is mijn vertrouwen in de overheid als geheel op een schaal van 0 tot 10 ongeveer gedaald tot minus 172.

  • J. van der Voet

    Ik lees in dit artikel nergens dat je verplicht ben je reisgegevens in de ais te zetten, alleen dat door de post de gegevens gekoppeld worden, elke sluismeester kan je op de ais zien en aan de hand van de naam de reisgegevens raadplegen, dus het word er misschien alleen wat makkelijker en efficienter op.

  • Duo Welbekend

    Kennen ze beter geen chip in het lichaam van de bemanning chippen!
    Nog een beter systeem!

  • J. DOELEMAN

    Klopt helemaal Mieke.
    Nu wordt je dus verplicht om ook je reisgegevens in de AIS te zetten en dan kan iedereen meekijken .
    En er is altijd beweerd dat de AIS-plicht daar niet voor bedoeld was.
    Dus beter is allen aan BICS.

  • mieke Kuipers

    Ja, nu dat weer. Jarenlang in gezet voor BICS. En dank aan de AIS. Maar hoe gaan we dat afschermen ,de reisgegevens ,?Wie kunnen er dan meelezen? Bevrachters? RWS/ Politie? Kom alle naar de Telematicadag in december.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.