Fryslân maakt bruggen aanvaringsbestendig

De provincie Fryslân gaat nog eens 10 bruggen en sluizen voor 10 miljoen euro voorzien van nieuwe remmingwerken. Aanleiding vormden drie recente schadevaringen tegen bruggen op het Prinses Margrietkanaal.

Fryslân maakt bruggen aanvaringsbestendig

De provincie wil bruggen en sluizen beter beschermen tegen mogelijke aanvaringen. Daarom krijgt een deel van deze objecten tussen nu en 2021 een nieuw remmingwerk. Het gaat om bruggen en sluizen in de provinciale wateren waar veel vrachtschepen varen, zoals het Van Harinxmakanaal en het Johan Frisokanaal.

In totaal gaat het om 19 bruggen en sluizen. Negen daarvan stonden al op de lijst voor een nieuw remmingwerk. Gedeputeerde Staten hebben besloten daar nog tien aan toe te voegen. Het gaat onder andere om Tsjerk Hiddessluizen in Harlingen, de Willem Lorésluis en de brug Warns. De kosten van de laatste tien objecten zijn 10 miljoen euro.

Aanvaringen

De laatste maanden zijn de Rijksbruggen Kootstertille, Skûlenboarch en Ald Skou in het Prinses Margrietkanaal aangevaren. Voor de provincie was dit het signaal om de remmingwerken van eigen bruggen en sluizen onder de loep te nemen. Uit onderzoek blijkt dat de bestaande houten remmingwerken niet meer aan de veiligheidseisen voldoen. Zeker met het oog op steeds meer en grotere schepen op de provinciale wateren. De provincie staat dit toe om vervoer over het water te stimuleren.

Als een vrachtschip een brug of sluis raakt, kan dat grote schade aanrichten. Niet alleen aan de brug zelf, maar het brengt ook maatschappelijke en economische schade met zich mee. Omrijden, omvaren en een verbod voor zware voertuigen zijn voorbeelden van de overlast.

Fryslân maakt bruggen aanvaringsbestendig | Schuttevaer.nl

Fryslân maakt bruggen aanvaringsbestendig

De provincie Fryslân gaat nog eens 10 bruggen en sluizen voor 10 miljoen euro voorzien van nieuwe remmingwerken. Aanleiding vormden drie recente schadevaringen tegen bruggen op het Prinses Margrietkanaal.

Fryslân maakt bruggen aanvaringsbestendig

De provincie wil bruggen en sluizen beter beschermen tegen mogelijke aanvaringen. Daarom krijgt een deel van deze objecten tussen nu en 2021 een nieuw remmingwerk. Het gaat om bruggen en sluizen in de provinciale wateren waar veel vrachtschepen varen, zoals het Van Harinxmakanaal en het Johan Frisokanaal.

In totaal gaat het om 19 bruggen en sluizen. Negen daarvan stonden al op de lijst voor een nieuw remmingwerk. Gedeputeerde Staten hebben besloten daar nog tien aan toe te voegen. Het gaat onder andere om Tsjerk Hiddessluizen in Harlingen, de Willem Lorésluis en de brug Warns. De kosten van de laatste tien objecten zijn 10 miljoen euro.

Aanvaringen

De laatste maanden zijn de Rijksbruggen Kootstertille, Skûlenboarch en Ald Skou in het Prinses Margrietkanaal aangevaren. Voor de provincie was dit het signaal om de remmingwerken van eigen bruggen en sluizen onder de loep te nemen. Uit onderzoek blijkt dat de bestaande houten remmingwerken niet meer aan de veiligheidseisen voldoen. Zeker met het oog op steeds meer en grotere schepen op de provinciale wateren. De provincie staat dit toe om vervoer over het water te stimuleren.

Als een vrachtschip een brug of sluis raakt, kan dat grote schade aanrichten. Niet alleen aan de brug zelf, maar het brengt ook maatschappelijke en economische schade met zich mee. Omrijden, omvaren en een verbod voor zware voertuigen zijn voorbeelden van de overlast.