Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Column BLN-Schuttevaer: De schildpad en de muis…

ROTTERDAM

De zomerperiode is vaak komkommertijd. Echt spannende, vaak politieke, zaken zijn er dan even niet. De landelijke pers probeert dan nog weleens aandacht te schenken aan minder belangrijke zaken. Zo was er afgelopen week het nieuws dat veel bruggen van Rijkswaterstaat dringend groot onderhoud nodig hebben.

1 / 1
Andries de Weerd.

Andries de Weerd.

Schrijnende voorbeelden werden daarbij getoond. De Haringvlietbrug was wel het ergste, vond de pers. Daar mocht nu nog maar met 50 kilometer per uur overheen worden gereden en waren de verkeersstroken versmald. Heel erg…, voor de automobilist dan. Met de gang van een schildpad kon men de brug nu passeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Andries de Weerd)

Reacties (1)
  • deschipperuitgrave

    Dat ik als automobilist 50 km moet rijden is niet zo erg, maar als de weg “vol is” d.w.z 10 auto’s op één kilometer en iedereen op de weg gaat remmen om 50 km/u te gaan rijden, dan onstaan er files. Daar heb ik wel een hekel aan. Vooral als het vrijdagmiddag is en ik na een week A2 varen naar huis wil.
    En het zijn niet alleen de vrachtwagens die de bruggen kapot maken, getuige de Paddepoelsterbrug, de Gerrit Krolbrug en de stuw in Grave. Schippers kunnen er ook wat van. Dus ik kan het Rijkswaterstaat niet eens helemaal kwalijk nemen. In Delft en Den Haag worden alle bruggen tegenwoordig centraal vanuit Leidschendam bediend en daar heeft de binnenvaart heel veel gemak en tijdwinst van. Vergelijk het maar met computers, toen we die dingen nog niet hadden moesten heel wat typistes akten uittypen. Tegenwoordig staan alle akten in de server en na het invullen van naam en bedrag komt in luttele minuten een document uit de printer rollen waar een typiste vroeger een halve dag over deed. Alleen als de printer stuk is dan duurt het wat langer. Wat me wel stoort is dat de walmensen schijnbaar slecht kan omgaan met het oplossingsgerichte vermogen van de schipper. Toen de Gerrit Krolbrug door de aanvaring gestremd was voor weg- en waterverkeer waren er veel Groningers die de schippers die met hun schip door de stad voeren maar a-sociaal want nu moesten zij ineens wachten voor een brug terwijl ze normaal door konden lopen of rijden. “Weer klapt er een groot schip door de stad Groningen” luidde de kop van de plaatselijke courant. Een Dortmunder noem ik toch geen groot schip, maar die mensen zien dat blijkbaar anders.
    Ik wil met deze reactie de Rijkswaterstaat verdedigen die ook maar van alle kwaden het beste moet kiezen. Want zeg nu zelf Een paar keer per dag een file creëeren omdat schippers geen zin hebben om wat ballastwater in hun te pompen lijkt mij tamelijk onzinnig. De Giessenbrug is 5,40 m. hoog!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook