Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ook de Vios ontkomt (nog) niet aan walstroomplicht

DEN HAAG 

Het feit dat kabels in het gangboord gevaar kunnen opleveren voor de bemanning betekent niet dat een schipper mag afzien van het aansluiten van walstroom waar dat verplicht is. Dat is kort samengevat de mening van de advocaat-generaal bij de Hoge Raad in Den Haag. 

1 / 1
Kuipers voerde aan dat hij zijn schip niet op de walstroom had aangesloten vanwege de veiligheid, maar vond geen gehoor voor zijn argument. (Archieffoto familie Kuipers)

Kuipers voerde aan dat hij zijn schip niet op de walstroom had aangesloten vanwege de veiligheid, maar vond geen gehoor voor zijn argument. (Archieffoto familie Kuipers)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Henri.Derksen

    Het fenomeen walstroom is minder zwart / wit dan het lijkt.
    Het struikelgevaar kun je beperken door de walstroomkabel langs een kant van het gangboord te leggen, neem desnoods magneten daarvoor om het om de zoveel meter op z’n plaats te houden. Je kan de kabel ook over de luikenkap, denneboom, bulb of handreling leggen, net wat het handigste is.
    Daarnaast is het wel slim om minstens 3 aansluitpunten voor input te maken, te weten op het voorschip, middenschip en achterschip, en dan met een zware 4-polige 4-standen schakelaar te kiezen welke in gebruik is richting boordnet. Op de anderen staat dan geen 230/400 Volt spanning, en 380 Volt hebben we al meer dan 20 jaar niet meer.
    Het AardLek probleem is op te lossen met drie stuks scheidingstrafo’s, in
    elke fase een van 16, 32 of 63 Amperes. Dat kost ex. montage 3 x 600 Euro
    voor 16 A. of 3 x 900 Euro voor 32 A. Daar is vast investeringssubsidie voor te verkrijgen en de BTW is aftrekbaar. De historische bedrijfsvaartuigen moeten zoiets wel 100 % prive bekostigen.
    Alleen een flinke 3 fasen acculader aansluiten en alle verbruikers via de losse omvormers voeden (geen combi’s) is ook een idee als walscheiding en de tractieaccuset werkt dan als buffer voor piekbelastriongen. Wel regelmatig accuwater bijvullen in de natte tractie accuset.
    En wat betreft het vermogen moet je gewoon niet meer afnemen dan de hoofdzekering aan kan, simpel toch?
    Met 8 of meer flinke zonnepanelen, een goede tractie-accuset en krachtige omvormers kun je al het houshoudelijk electra verbruik inclusief koken en wasjes draaien volledig zelf opwekken zonder generator of walstroom.
    Als die zekering 35 A. is op een 32 A. aansluiting, moet je niet proberen om er 63 A. van af te nemen. M.a.w. je groepen indeling per fase moet ook gelijkmatig zijn. Op de TERRA NOVA b.v. kunnen wij ook niet gelijktijdig water koken en koffie zetten op een fase, het is OF de een OF de ander volgtijdelijk. Met beleid mee omgaan dus, dat is te leren en de gebruikers in op te voeden.
    Uw enige valide argument is de prijs. Waarom betalen schippers 4 x zoveel per kW/h als walmensen, die notabene ook nog energiebelasting terugkrijgen.
    Walstroom is nooit verplicht, alleen generatoren op fossiele brandstoffen zijn verboden, een wezenlijk verschil.
    Dus investeer in eigen stille en schone electra opwek (zonnepanelen) of schaf tzt een CO2-vrije waterstofmotor aan voor je generator.
    M.a.w. je kan er zelf ook wel wat aan doen, er moet alleen collectief iets aan de prijs gedaan worden, want dat is thans discriminerend.
    Zie voor 135 ScheepsElectro Schema’s:

    Succes ermee. Nautische groet van Henri.

  • J.Teunisse

    Kijk beste mensen. De Nederlandse rechtsstaat heeft na de betrokkenheid van een regeringspartij bij een rechtszaak tegen een politieke opponent iedere blijk van neutraliteit verloren. Is de rechter/ voorzitter van de rechtbank toevallig lid in de raad van bestuur/ commissarissen van het haven bedrijf Rotterdam? dan zijn uw winkansen onder 0. Vrees ik.

  • O Klinkenberg

    Me too!

  • G.J. van der Vlies

    Je verliest het altijd tegen die lui. Ze hebben er geen flauw benul van wat wij moeten doen om een ligplaats te vinden, en dan ook nog een waar je je generator mag gebruiken. Die ligplaatsen zijn er bijna niet meer en zeker niet in Rotterdam. Ook word er totaal niet aan gedacht wat wij moeten organiseren om die stroom aan te sluiten en ja ook de veiligheid aan dek met allerlei losliggende 380 volt kabels. Verder is op de meeste plaatsen nog steeds de aardlek te licht en ook de zekeringen. Als we het daarbij dan ook nog hebben over de kostprijs van de walstroom dan zijn wij er wel een beetje klaar mee. Het hangt ons de keel uit.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook