Omzet Havenbedrijf Rotterdam stijgt 2,6%

De omzet van het Havenbedrijf Rotterdam is in 2015 gestegen met 2,6% tot 676,9 miljoen euro. De oorzaak hiervan is vooral een stijging van de overslag met 4,9%, waardoor het Havenbedrijf meer havengeld ontving. De winst, nu nog vrij van vennootschapsbelasting, daalde met 1,7% tot 211,6 miljoen euro.

Uit de verhuur van terreinen kreeg het Havenbedrijf Rotterdam 340,8 miljoen euro binnen en uit de havengelden 316,5 miljoen euro. De havengelden (+3,4%) namen minder toe dan de overslag. Milieuvriendelijke schepen kregen 3,8 miljoen euro korting op het havengeld.

Extra zuur

Aan de aandeelhouders wordt dividend uitgekeerd: aan de gemeente Rotterdam 64,5 miljoen euro en aan de staat 26,5 miljoen euro. De rest van de winst wordt gebruikt voor het aflossen van schulden en het investeren in de ontwikkeling van de haven. Het geld gaat bijvoorbeeld naar het omleggen van vier kilometer van de Havenspoorlijn via de Theemsweg. In 2015 werd onder andere geïnvesteerd in nieuwe boeien en palen in het Caland- en het Hartelkanaal, de aanleg van de LNG Breakbulk terminal, kademuren voor UWT en Sif – Verbrugge, een steiger voor LBC en herontwikkeling van RDM Rotterdam.

Het Havenbedrijf is niet blij met de plannen van de Europese Commissie om de haven aan te slaan voor vennootschapsbelasting. ‘Bij de havenspoorlijn gaat het om openbare infrastructuur waaraan het Havenbedrijf een kleine 100 miljoen euro gaat bijdragen. In concurrerende havens in omliggende landen betaalt de overheid dit soort publieke infrastructuur. Het is daarom extra zuur dat de Europese Commissie heeft besloten dat het Havenbedrijf vanaf 2017 vennootschapsbelasting moet gaan betalen.’
Het Havenbedrijf overweegt in beroep te gaan tegen het besluit van de Commissie omdat het zou indruisen tegen het principe dat er binnen Europa een gelijk speelveld moet zijn. Het gaat om een bedrag van zo’n 50 miljoen euro per jaar.

Omzet Havenbedrijf Rotterdam stijgt 2,6% | Schuttevaer.nl

Omzet Havenbedrijf Rotterdam stijgt 2,6%

De omzet van het Havenbedrijf Rotterdam is in 2015 gestegen met 2,6% tot 676,9 miljoen euro. De oorzaak hiervan is vooral een stijging van de overslag met 4,9%, waardoor het Havenbedrijf meer havengeld ontving. De winst, nu nog vrij van vennootschapsbelasting, daalde met 1,7% tot 211,6 miljoen euro.

Uit de verhuur van terreinen kreeg het Havenbedrijf Rotterdam 340,8 miljoen euro binnen en uit de havengelden 316,5 miljoen euro. De havengelden (+3,4%) namen minder toe dan de overslag. Milieuvriendelijke schepen kregen 3,8 miljoen euro korting op het havengeld.

Extra zuur

Aan de aandeelhouders wordt dividend uitgekeerd: aan de gemeente Rotterdam 64,5 miljoen euro en aan de staat 26,5 miljoen euro. De rest van de winst wordt gebruikt voor het aflossen van schulden en het investeren in de ontwikkeling van de haven. Het geld gaat bijvoorbeeld naar het omleggen van vier kilometer van de Havenspoorlijn via de Theemsweg. In 2015 werd onder andere geïnvesteerd in nieuwe boeien en palen in het Caland- en het Hartelkanaal, de aanleg van de LNG Breakbulk terminal, kademuren voor UWT en Sif – Verbrugge, een steiger voor LBC en herontwikkeling van RDM Rotterdam.

Het Havenbedrijf is niet blij met de plannen van de Europese Commissie om de haven aan te slaan voor vennootschapsbelasting. ‘Bij de havenspoorlijn gaat het om openbare infrastructuur waaraan het Havenbedrijf een kleine 100 miljoen euro gaat bijdragen. In concurrerende havens in omliggende landen betaalt de overheid dit soort publieke infrastructuur. Het is daarom extra zuur dat de Europese Commissie heeft besloten dat het Havenbedrijf vanaf 2017 vennootschapsbelasting moet gaan betalen.’
Het Havenbedrijf overweegt in beroep te gaan tegen het besluit van de Commissie omdat het zou indruisen tegen het principe dat er binnen Europa een gelijk speelveld moet zijn. Het gaat om een bedrag van zo’n 50 miljoen euro per jaar.