Drijvende energiecentrale voor Rotterdamse haven

Het Duitse Becker Marine Systems en het Rotterdamse havensleepdienst Kotug gaan in de Rotterdamse haven een drijvende energiecentrale exploiteren. Dit LNG hybride ponton (76,70 x 11,40 meter) voorziet vanaf juni 2017 in de zomer cruiseschepen van elektriciteit, in de winter kan de bak naast elektriciteit ook warmte leveren aan fabrieken of de Rotterdamse stadsverwarming.

Drijvende energiecentrale voor Rotterdamse haven

In de Rotterdamse haven vaart Kotug de LNG Hybrid Barge naar de cruiseschepen. Ook verzorgt Kotug het commerciële, technische en operationele management. BMS is de eigenaar van de LNG Hybrid Barge. Het concept is gepatenteerd door LNG Hybrid, een onderdeel van BMS.

Hummel

De eerste LNG Hybrid Barge kreeg de naam Hummel. Het schip lag sinds de ingebruikname in oktober vorig jaar in de haven van Hamburg. Met de vijf aardgasgeneratoren met een gezamenlijke capaciteit van 7,5 MW, leverde het de elektriciteit voor het cruiseschip AIDAsol. De Hummel kan aan boord vijftien ton LNG meenemen.

BMS gaat van 7 tot 23 oktober op reis met de Hummel. Een sleepboot brengt de LNG bak dan naar Kopenhagen, Rostock en Kiel. ‘Met deze Baltische toer willen we ook andere havens interesseren voor deze milieuvriendelijke manier van elektriciteit opwekken voor cruiseschepen’, vertelt directeur Dirk Lehmann. ‘En in de toekomst willen we niet alleen elektriciteit leveren aan cruiseschepen, maar ook aan containerschepen, bulkschepen en tankers.’ (EvH)

 

Drijvende energiecentrale voor Rotterdamse haven | Schuttevaer.nl

Drijvende energiecentrale voor Rotterdamse haven

Het Duitse Becker Marine Systems en het Rotterdamse havensleepdienst Kotug gaan in de Rotterdamse haven een drijvende energiecentrale exploiteren. Dit LNG hybride ponton (76,70 x 11,40 meter) voorziet vanaf juni 2017 in de zomer cruiseschepen van elektriciteit, in de winter kan de bak naast elektriciteit ook warmte leveren aan fabrieken of de Rotterdamse stadsverwarming.

Drijvende energiecentrale voor Rotterdamse haven

In de Rotterdamse haven vaart Kotug de LNG Hybrid Barge naar de cruiseschepen. Ook verzorgt Kotug het commerciële, technische en operationele management. BMS is de eigenaar van de LNG Hybrid Barge. Het concept is gepatenteerd door LNG Hybrid, een onderdeel van BMS.

Hummel

De eerste LNG Hybrid Barge kreeg de naam Hummel. Het schip lag sinds de ingebruikname in oktober vorig jaar in de haven van Hamburg. Met de vijf aardgasgeneratoren met een gezamenlijke capaciteit van 7,5 MW, leverde het de elektriciteit voor het cruiseschip AIDAsol. De Hummel kan aan boord vijftien ton LNG meenemen.

BMS gaat van 7 tot 23 oktober op reis met de Hummel. Een sleepboot brengt de LNG bak dan naar Kopenhagen, Rostock en Kiel. ‘Met deze Baltische toer willen we ook andere havens interesseren voor deze milieuvriendelijke manier van elektriciteit opwekken voor cruiseschepen’, vertelt directeur Dirk Lehmann. ‘En in de toekomst willen we niet alleen elektriciteit leveren aan cruiseschepen, maar ook aan containerschepen, bulkschepen en tankers.’ (EvH)